Annons

Skillnader mellan EOS 300 och 300V?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett beg. hus. Det blir antagligen en EOS 300. Nu undrar jag vad som är de viktigaste skillnaderna mellan 300 och 300V. Har till exempel alla versioner av 300 skärpedjupskontroll eller är det bara vissa modeller?
 
300v har objektivfattning av metall, snabbare autofocus, röd indikering i sökaren av vald fokuspunkt, snabbare filmframmatning, och en större LCD-display med belysning på baksidan. Den är också något mindre, och känns lite mindre plastig än föregångaren. Båda kamerorna har skärpedjupskontroll.

// Kjelle
 
Då antar jag att 300V är ett bättre köp. Harn en sliten 500 nu.

Är 2000 för en beg. 300V ett bra pris?
 
Du får en ny 300v + 28-90 mm för 2.609:- på Cyberphoto. Eller om du väljer den i paket med 28-105 mm kostar den 3.044:- just nu. Så 2.000:- för ett begagnat hus kanske är lite högt?

MVH / Kjelle
 
Priset var visserligen för ett hus + 28-105mm objektiv. Hittar ingen som säljer bara hus för något vettigt pris.

Alternativet blir 300 hus för 1600 kr i butik.
 
Då låter det förstås lite bättre. Jag valde 300v. Det tycker jag är en klart bättre kamera. Fast idag skulle jag nog valt en 33v för drygt 4.000 istället...

// Kjelle
 
lagavulin skrev:
Då låter det förstås lite bättre. Jag valde 300v. Det tycker jag är en klart bättre kamera. Fast idag skulle jag nog valt en 33v för drygt 4.000 istället...

// Kjelle

33v verkar vara väldigt vettigt köp. Om bara Canon kan få fram någon. På deras hemsida finns inte ett spår av den. Verkar som att Canon har stora leveransproblem på det mesta just nu.
 
Jag har en 300V som jag är mycket nöjd med. Hade tidigare en 500N som blev stulen och 300V är rejält mycket bättre på alla områden. Mycket snabbare autofokus, snabbare frammatning, fler (och lysande) fokuspunkter, slutaren låter bättre osv. Det enda som stör mig är att de flyttat knappen för bländaröppning till displayen bak vilket gör den svårare att nå när man tittar i sökaren.
 
33V är nog inte aktuell nu även om den är lockande. Försöker spara ihop till 300V hus, 70-200/4L samt 40000 till en Nya Zeelandsresa :)
 
Har nyss blivit erbjuden en EOS 50 för ungefär samma pris som en beg 300V. Är den ett bättre val? Fördelar/nackdelar?
 
fileunderwater skrev:
Det enda som stör mig är att de flyttat knappen för bländaröppning till displayen bak vilket gör den svårare att nå när man tittar i sökaren.


Jo det fattar jag inte varför de har flyttat knappen för bländaröppning när man kör manuellt! Det fungerar mycket bättre på 300, 500 etc.
 
Jo, den annonsen har jag sett, men han vill ju ha 3600 för en 300V med 2 objektiv som jag inte vill ha. Jag kan ju få en ny för 2600 med objektiv.

Har som sagt en beg EOS 50 eller en beg 300V på gång just nu. Priset ligger på cirka 2000 för bägge. Vad välja?
 
Kim: Jo, 300V är faktiskt ännu fulare. Det är sant :D

Ekonomin satte stopp för husköp just nu. Jag får lite på att mitt 500-hus håller ett tag till. Blir antagligen ett beg EOS 5 istället när pengarna finns.
 
(Martin F) skrev: Kim: Jo, 300V är faktiskt ännu fulare. Det är sant :D

Hm! Jag ska aldrig svara på dina trådar mer!

;-)

Ja, jag skulle också hellre vilja ha en svart kamera, men såå ful är inte 300v!

// Kjelle
 
När vi nu ändå diskutterar estetik och kameror så måste jag hålla med om 300V:s designunderläge jämfört med 300:an som iaf. ser ut som en systemkamera.

Sen är jag medveten om at ni digitalister kan ha andra designpreferenser.

*Klättrar ner till datorn i skyddsrummet, låser och försåtsminerar dörren samt tar på asbetsdräkt*
 
Visserligen är jag partisk men jag anser att 300V är betydligt snyggare än 300. 300 ser otroligt tråkig och karaktärslös ut. Kameravärldens motsvarighet till Skoda.
 
Självklart är design helt och hållet en fråga om personlig smak. Jag anser att 300V ser alldeles för plastig ut i sin helsilverfinish. 300 har i alla fall några svarta partier.

Dock skulle jag aldrig köpa en 300 istället för 300V bara på grund av designen.

Hoppas att du kan förlåta mig Kjell ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.