Annons

Skillnad på slutartid DiMAGE A1/A2

Produkter
(logga in för att koppla)

anwa

Aktiv medlem
Funderade först att köpa en minolta DiMAGE A1 men nu när A2 har kommit så blir det nog en sådan istället.
Det skilljer ju mkt på slutartiderna mellan kamerorna, A1=30-1/16000s A2=30-1/4000s.
Någon som vet varför, o vilken slutartid är bäst (har fått för mig att A1 har den bästa, men jag kan ha fel)

//amatör
 
Det står även att A2 har bulb, vad innebär det?
Går det att ta bra rörliga bilder tex bilar djur osv med slutartid på 1/4000?
 
Bulb betyder att slutaren är öppen så länge du har avtryckaren intryckt. På digitalkompakter brukar det vara upp till en viss tidsgräns, t ex 30 sekunder, sen stängs slutaren av sig själv.

1/4000 räcker till. Det är sällan du kommer att använda en så snabb tid.
 
I min nuvarande kamera är slutartiden 1/2000, är det stor skillnad på det gjämnfört med A2?

//amatör
 
Det är ett stegs skillnad. 1/4000 är dubbelt så snabbt som 1/2000. För min del skulle det funka lika bra med vilket som, jag skulle inte låta det påverka valet.
 
Det är oerhört snabba tider vi pratar om, det är faktiskt inte ofta man är i behov av snabbare tider än 1/1000 sek. 1/4000 sek räcker & blir över, det är inget du behöver fundera på...
 
här är en bild tagen på 1/13000 sekund

Begriper inte hur man ska få nattbilder mitt på dagen utan 1/8000 eller högre ;-)

Skämt åsido, du klarar dej nog med 1/4000s, klart du ska satsa på A2 om det visar sej att bilderna blir bättre än med Sonys 828. Vänta dock 14 dagar med att köpa din A2, priserna på Minolta brukar sjunka med hundra kronor om dagen de första 30 dagarna...

Lurigare är att de valt 12 istället för 14-bit färgdjup, inte för att jag kan se nån skillnad, men det marknadsfördes som en av de stora skillnaderna mellan A1 o D7... å andra sidan har de tagit tillbaka UHS läget, det är bra! och ISO 60 som lägsta istället för 100... det är bra... o sökaren är helt suverän.
 

Bilagor

  • falsksolnedgang.jpg
    falsksolnedgang.jpg
    9.3 KB · Visningar: 237
Dennna är tagen med 1/2500 i slutar tid, så ja tycker man kommer långt med 1/4000 , o det är sällan man vill frysa rörelsen helt, utan man vill ha lite fartkännsla med
 

Bilagor

  • fotosidanwake.jpg
    fotosidanwake.jpg
    45.2 KB · Visningar: 228
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.