Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på skärpedjup mellan olika objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
SixBySix skrev:
Med Sigma har du lagt skärpan drygt en halv centimeter längre bak. Det spelar stor roll när man fotograferar små motiv på nära håll. Efterso laksaken står lite vriden med den lyft armen mot kameran så blir skillnaden i skärpa där ganska stor. Skillnaden i var skärpeplanet ligger i de båda bilderna tycker jag syns lättast på dammet på lampen på huvudet av roboten.

MVH, Niclas

På robotbilderna har jag använt mittfokuspunkten och satt den exakt på samma ställe m alla tre objektiven. Sen kan det ju ligga nåt i det Olle Bjernulf skriver att de zoomar jag jämfört m eg inte har f4.5 utan sämre o därför blir skärpedjupet längre i dessa bilder.

AF-punkten "fastnar" lätt när jag använder Sigmat men sen missar jag (eller objektivet) lätt i alla fall verkar det som. Får ingen skärpa alls ofta. Som på denna bild t ex där jag satt AF-punkten i ögat men inget blev skarpt ö h t:

Missat helt?

Misstänker skarpt att din Sigma missar AF. Har hört massor med folk som har problem med AF:en på Sigma 30/1.4.

De som påstår sig haft bra AF har inte fått skarpa bilder, vilket tyder på att AF inte fungerat så bra för dem heller.

30/1.4 är ruskigt skarp och nerbländad till 4.5 ska det banka sk-ten ur 17-85:an. Är inte detta fallet kan jag svära på att kameran missar AF.

Ställ upp föremål på olika avstånd på ett bord och fota dessa och se om fokus hamnar där du siktar. Annars lämna tillbaka objektivet.

Uttryck skrev:
På robotbilderna har jag använt mittfokuspunkten och satt den exakt på samma ställe m alla tre objektiven. Sen kan det ju ligga nåt i det Olle Bjernulf skriver att de zoomar jag jämfört m eg inte har f4.5 utan sämre o därför blir skärpedjupet längre i dessa bilder.

AF-punkten "fastnar" lätt när jag använder Sigmat men sen missar jag (eller objektivet) lätt i alla fall verkar det som. Får ingen skärpa alls ofta. Som på denna bild t ex där jag satt AF-punkten i ögat men inget blev skarpt ö h t:

Missat helt?

Jag tror mycket av oskärpan i den bilden beror på att den ser ut att vara tagen med ISO 1600 och dessutom aningen underexponerad. Bruset tar mycket av skärpan då. Men det är alltså bara en gissning. Tycker i o f s att skärpan skulle kunna vara lite bättre ändå. Kanske aningen rörelseoskärpa också. Inte omöjligt med 1/100s Det ligger ju faktiskt på gränsen för att man ska undvika rörelseoskärpa. 30mm x 1,6=48 x2 =ca 100 d v s 1/100s enligt tumregeln. Men denna regel är ju inte helt säker. Med så kort skärpedjup som på bl 1,8 och om fokusen har missat bara lite.. tja då kan nog resultatet bli så här. Tycker inte det ser ut som om det är fokusen som missat så mycket. Glasögonen är ju trotts allt den delen i bilden med "bäst skärpa".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar