Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på dessa 2 objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
2an är bättre som jag förstått det. Jag har inte testat 1an men tvåan har jag och trots mycket plastig känsla för man bra bilder ur den, mycket bra för sin prisklass.

Du menar G2 ED skulle vara bättre? Står G2 för Generation 2? Och vad står ED för?

ED står för Extra low Dispersion. Det handlar om att minst ett an linselementen i objektivet består av ett glas låg spridning av ljusets olika färger. Avsikten med att detta glas är att få en skarpare och renare färgåtergivning.

AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G2 ED

Är alltså det bättre objektivet?

AF-s = inbyggd motor i huset
G = objektivet saknar bländarring
ED = "extra low dispersion" (minst ett element i en bättre glastyp)
II = andra upplagan/varianten av detta objektiv.

Om du kollar på andra sidan hittar du även dessa:
DX = tecknar inte ut småbildsformatet utan endast halva detta (dvs
DX/APS-C och inte FX/FF)
SWM = silent wawe motor, samma som AF-s.
Asperical = Minst ett linselement har en linsyta som inte är ett sfär-segment utan böjer av lite mot kanterna, därav A-sfäriskt.

Och ja, uppdateringen ska vara bättre än orginalet.

Tack för svaren!

Undrar lite bara.. Har en kompis som köpte en D40 för några månader sedan och kitobjektivet som följde med var AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G2 ED

Och när jag köpte D60 för några veckor sedan följde AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G VR med.. Lite besviken bara över att jag fick med ett sämre objektiv. Har väl ingen större betydelse då jag snart ska införskaffa ett bättre

Tack för svaren!

Undrar lite bara.. Har en kompis som köpte en D40 för några månader sedan och kitobjektivet som följde med var AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G2 ED

Och när jag köpte D60 för några veckor sedan följde AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G VR med.. Lite besviken bara över att jag fick med ett sämre objektiv. Har väl ingen större betydelse då jag snart ska införskaffa ett bättre

Det är alltså samma generation ni har, bortsett från att ditt har VR.

Det ena är billigare för det är köpt på Ö&B ;-)

HAHA! humor.

Skillnad i bildkvalité är det väl. Byggkvalité med gissar jag på. Inte haft något av dom men fick 18-55mm g2 VR när jag köpte min D90 och jag blev mäkta förvånad över att det var så mycket bättre än jag förväntat mig. Självklart inget jämnfört mot dyrare gluggar men för priset väldigt bra.

första 18-55an hängde väl med D50 och den är ju ganska gammal i kameraår nu och går väl för bara 300kr på begagnatmarknaden medans nyare med vr 6-800kr

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto