Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan normal och macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Jayk skrev:
(Kim) Som jag misstänkte då... - spontant kunde man annars kanske tänka sig möjligheten att använda ex.vis ett 100mm Macro för ansiktsfotografering, där jag misstänker att man vill ha rel. kort skärpedjup. Skärpedjupet lär väl iofs. generellt kunna vara kort vid modellfoto i studio, då man ändå allt som oftast har en enfärgad fond. Utomhus är det möjligen en annan femma, beroende på hur pass mycket man vill framhäva modellen. (Tänker jag rätt...!??)

(Ps. Tack för all coaching - det är verkligen guld värt!)

Normalt sätt så vill man nog ha ganska långt skärpedjup vid porträtt.
För har man riktigt kort skärpedjup så innebär det att bara en mycket liten del av ansiktet är i skärpa och det är oftast inte det man vill åstakomma.
Risken är t.o.m. att bara ena ögat är skarpt.

Jobbar man i studio kan man ju relativt enkelt kontrollera att bakgrunden ser suddig/otydlig ut, trots långt skärpedjup.
En av fördelarna med att jobba i studio.

För övrigt ger ju exempelvis en 100/2.8 lika kort skärpedjup oavsätt om det är ett macroobjektiv eller inte.
 
(Kim) 'Ah - of course!'

Trasslade in mina tankar i en väv mellan skärpedjup och perspektivdjup i bilden - knöt en knut på mig själv.

Ju kortare brännvidd desto större skärpedjup, eller hur...!?! Och ju längre ut i zoomen man är, desto mindre blir känslan av djup i bilden (ända tills den i princip försvinner)...!?!
 
Skärpedjupet avgörs av två saker, förstoringsgraden och bländaren.

Brännvidden påverkar inte skärpedjupet.
 
Som jag ser det kan korta skärpedjup på på porträtt bli riktigt läckert. Det passar kanske inte på passfoton, men i andra sammanhang kan det underlätta att få ögonkontakt med modellen. Blicken kan koncentreras.

Den bifogade bilden är min, men jag länkar även en av Christels bilder som exempel.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=97761

Min bild är fotad med en normalglugg 50/1,8 som blir en utmärkt porträttglugg på DSLR:er 1,5-1,6X
 

Bilagor

  • 8.jpg
    8.jpg
    17.3 KB · Visningar: 179
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.