Annons

Skillnad mellan Nikon 50 mm f/1,4 AF-S och Nikon Nikkor AF 50/1,4 D

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan vi inte återigen ägna oss åt 50mm gluggarna, men krydda med sigmans 50 1.4 som verkar vara en guldklimp. Några erfarenhet, är den värd de extra pengarna eller blir det bara problem med tredjeparts objektiv osv.

/eyescan

Jo det tycker jag! Martin du verkar överväldigad över Sigmas 50, jag har läst din recension av den. har du något ytterligare att tilläga. Är skillnaden stor mellan nikons AF-s och Sigman? Hur skulle ni gradera nikons 24-70 mot dessa gluggar? Jag vill höra fler åsikter. Gärna konkreta exempel.

/eyescan

Jo det tycker jag! Martin du verkar överväldigad över Sigmas 50, jag har läst din recension av den. har du något ytterligare att tilläga. Är skillnaden stor mellan nikons AF-s och Sigman?
Menar du mig? Ja, i mitt tycke är skillnaden stor, men bara nära full bländaröppning. Sigman ger mycket mjukare oskärpa och otroligt mycket mindre vinjettering. Autofokusen är också mycket snabbare och därtill säkrare.
Nikkorns fördelar är den mindre storleken och lägre vikten, samt bättre skärpa vid nedbländning förbi ungefär f/4. När jag köpte Sigman kostade den lika mycket som Nikkorn.

Hur skulle ni gradera nikons 24-70 mot dessa gluggar? Jag vill höra fler åsikter. Gärna konkreta exempel.
24-70 är på många plan bättre, men inte vid 50 mm som jag ser det. Däremot är det nog det bästa objektiv för Nikonbajonett du kan hitta mellan 28-40 mm. Päron och äpplen, med andra ord.

24-70 slår nästan vad som helst om man nöjer sig med f/2,8 och orkar släpa på ett kilo riktigt framtungt brottarobjektiv. I mitt fall föll det på båda punkter, men det var roligt så länge det varade:)
Man får inte glömma hur mycket annat godis man har råd med för den saftiga summa som ett 24-70 kostar.

Menar du mig? Ja, i mitt tycke är skillnaden stor, men bara nära full bländaröppning. Sigman ger mycket mjukare oskärpa och otroligt mycket mindre vinjettering. Autofokusen är också mycket snabbare och därtill säkrare.
Nikkorns fördelar är den mindre storleken och lägre vikten, samt bättre skärpa vid nedbländning förbi ungefär f/4. När jag köpte Sigman kostade den lika mycket som Nikkorn.

24-70 är på många plan bättre, men inte vid 50 mm som jag ser det. Däremot är det nog det bästa objektiv för Nikonbajonett du kan hitta mellan 28-40 mm. Päron och äpplen, med andra ord.

24-70 slår nästan vad som helst om man nöjer sig med f/2,8 och orkar släpa på ett kilo riktigt framtungt brottarobjektiv. I mitt fall föll det på båda punkter, men det var roligt så länge det varade:)
Man får inte glömma hur mycket annat godis man har råd med för den saftiga summa som ett 24-70 kostar.

Jo jag såde också av min 24-70 till förmån för fasta, ljusstarka gluggar, men jag är inte helt övertygad om det var rätt. Några andra tips?

Jo jag såde också av min 24-70 till förmån för fasta, ljusstarka gluggar, men jag är inte helt övertygad om det var rätt. Några andra tips?

Jag e heeelt övertygad. Gjorde samma sak som dig. Har nu 20mm, 50mm af-s. 105mm vr. Så jobbigt är det inte å byta gluggar. Använder mest 20 och 50mm. Har inte lika ont i armen längre hehe

Jag e heeelt övertygad. Gjorde samma sak som dig. Har nu 20mm, 50mm af-s. 105mm vr. Så jobbigt är det inte å byta gluggar. Använder mest 20 och 50mm. Har inte lika ont i armen längre hehe

Så länge man har tid att byta objektiv så ser jag också många fördelar med fasta objektiv. Men för t.ex. sport eller bröllopsfoto kan det vara rätt jobbigt. Den gamla vanliga prime vs zoom diskussionen alltså.

Jag är i alla fall otroligt nöjd med mitt 24-70.

Så länge man har tid att byta objektiv så ser jag också många fördelar med fasta objektiv. Men för t.ex. sport eller bröllopsfoto kan det vara rätt jobbigt. Den gamla vanliga prime vs zoom diskussionen alltså.

Jag är i alla fall otroligt nöjd med mitt 24-70.

Iof, men vid såna uppdrag har man två hus ifall nån av kamerorna går sönder.

Sålde du av din 24-70, Martin?
Ja, det låg mest hemma och gav mig ångest för att jag aldrig använde det. Och när jag väl hade det med mig så orkade jag inte plocka upp kameran ur väskan lika ofta. Det är alldeles för stort och tungt för att kunna användas med glädje, på det sätt jag vill fotografera.

Fasta objektiv har jag så det räcker och blir över. Det enda som saknas är något bra kring 20 mm, för att ersätta 17 som jag tycker är alldeles för kort. Kanske blir det ett Voigtländer 20/3,5.

Jag har nu alltså endast manuella objektiv, igen:)

Kolla in Nikons 20/3,5. Nikons bästa 20, enl försåsejpåare.
Min "af 20" ger riktigt otäckt vågformiga horisontallinjer i över/underkant.

/K

Kolla in Nikons 20/3,5. Nikons bästa 20, enl försåsejpåare.
Min "af 20" ger riktigt otäckt vågformiga horisontallinjer i över/underkant.
Japp, jag fikar efter en sådan för tillfället. Har dock ingen aning om var man ska lägga sig i pris vid bud.

Distorsion hos små vidvinklar får man nog oftast räkna med, även av den värre vågformiga sorten. Jag har också funderat på att återinskaffa ett Sigma 20/1,8 som var sjukt roligt på FF. Dess enda nackdel i mitt tycke var just vågformig distorsion. Att det sen inte var vidare skarpt i hörnen skiter jag i;-) Rekommenderas för den som vill experimentera med konstiga bilder. Man kan få ganska kufiska resultat med kort skärpedjup vid såpass mycket vidvinkel:)

Tillägg: Jag har ju en liten hög med pengar efter försäljningen av 24-70 som jag tänkte sätta sprätt på. Men lyckligtvis är jag inte sådär jättesugen på något, så jag kan nog forska lite och välja med god omsorg. Om saker och ting går i lås så kanske det blir ett Nikkor 18-35/3,5-4,5 först. Jag har alltid velat prova detta objektiv på FX.

Borde inte en af 20-35/2,8 passa dig som handsken. De fanns nyligen en på tradera som gick för drygt 4000:-

Borde inte en af 20-35/2,8 passa dig som handsken. De fanns nyligen en på tradera som gick för drygt 4000:-
Mja, lite för tungt och stort för så lite ljusstyrka. Jag har nog kommit till insikten att om jag ska ha zoomar, så kan de gott få vara ganska ljussvaga men istället lätta.

Vi får se. Jag har inte köpt mitt sista objektiv än, om man säger så;-) Det är min hobby att prova allt jag tycker verkar kul och som jag anser mig ha råd med. Andra spenderar pengarna på golfklubbor eller annat "kul".

Jag äger ett 50 11.4g och det är en gudagåva!!! den är helt fantastisk, men jag antar att den andra varianten också är bra, det är ju nikons orginalobjektiv båda två :)

@ eyescan

Nej det har jag inte, men vad jag har hört så ska det vara riktigt vasst, det är ju inte ett av sigmas billigaste objektiv precis.

Tittade faktiskt på det när jag köpte nikon 50 1.4, men jag fick ett specialpris på nikons så jag tog det...

vadårå? undrade du något speciellt?

@ eyescan

Nej det har jag inte, men vad jag har hört så ska det vara riktigt vasst, det är ju inte ett av sigmas billigaste objektiv precis.

Tittade faktiskt på det när jag köpte nikon 50 1.4, men jag fick ett specialpris på nikons så jag tog det...

vadårå? undrade du något speciellt?

Jag är på gång att skaffa någon av dem om jag kan hålla mig ifrån att återinskaffa 24-70:in, så jag är nyfiken på åsikter ifrån de som använt båda gluggarna. För och emot helt enkelt.Är sigmans bokeh bara bättre vid stora bländare och gäller det även skärpan.Är nikonen bättre än sigman vid mindre bländare osv?

/Niklas

Jag är på gång att skaffa någon av dem om jag kan hålla mig ifrån att återinskaffa 24-70:in, så jag är nyfiken på åsikter ifrån de som använt båda gluggarna. För och emot helt enkelt.Är sigmans bokeh bara bättre vid stora bländare och gäller det även skärpan.Är nikonen bättre än sigman vid mindre bländare osv?

/Niklas

Skulle lätt skaffa 24-70 om det var mig det handlade om och jag hade pengarna, skulle älska rörligheten i ett zoomobjektiv.

Somsagt nikons är tiptop enligt mig, har ju inte precis fått annat än toprecensioner heller (kenrockwell och dpreview) har hört att sigmas är väldigt likvärdig fast med lite sämre skärpa. Men om jag var du och hade pengarna så skulle ett 20-70 sitta väldigt fint :)

Skulle lätt skaffa 24-70 om det var mig det handlade om och jag hade pengarna, skulle älska rörligheten i ett zoomobjektiv.

Somsagt nikons är tiptop enligt mig, har ju inte precis fått annat än toprecensioner heller (kenrockwell och dpreview) har hört att sigmas är väldigt likvärdig fast med lite sämre skärpa. Men om jag var du och hade pengarna så skulle ett 20-70 sitta väldigt fint :)

Ja jag har haft ett och det är fint, men väldigt stort och tungt. Sen gillar jag möjligheten till F1.4 på 50 gluggarna. En annan nackdel med 24-70 är att fokus i situationen ofta hamnar på "wow vilket fet kamera du har" istället för att folk fortsätter göra det man vill att de ska göra.

/Niklas

Senast ändrad:
Ja jag har haft ett och det är fint, men väldigt stort och tungt. Sen gillar jag möjligheten till F1.4 på 50 gluggarna. En annan nackdel med 24-70 är att fokus i situationen ofta hamnar på "wow vilket fet kamera du har" istället för att folk fortsätter göra det man vill att de ska göra.

/Niklas

Haha ett moment 22 för kameran, proffsigaste och största grejerna gör att subjekten man fotar ballar ur...

F.ö är väl folk som blir imppade av kameran och folk som försöker lära en när/hur man ska fota (fast de inte är fotografer och bara vill ha något att smart att säga) bland det vanligaste som man råkar ut för som fotograf.

Satsa på nikons enligt mig, den ÄR bra och relativt liten... eller singla slant, båda duger nog mer än bra :)

(hade faktiskt min ute på annons i våras efter att jag hade använt den till en del i arkitektprovet, men jag ändrade mig, tog bort annonsen och behöll den istället :)

Haha ett moment 22 för kameran, proffsigaste och största grejerna gör att subjekten man fotar ballar ur...

F.ö är väl folk som blir imppade av kameran och folk som försöker lära en när/hur man ska fota (fast de inte är fotografer och bara vill ha något att smart att säga) bland det vanligaste som man råkar ut för som fotograf.

Satsa på nikons enligt mig, den ÄR bra och relativt liten... eller singla slant, båda duger nog mer än bra :)

(hade faktiskt min ute på annons i våras efter att jag hade använt den till en del i arkitektprovet, men jag ändrade mig, tog bort annonsen och behöll den istället :)

He he. Det blev en Sigma. Hoppas den blir bra, annars blir det jobbigt...Tack för alla tips dock!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar