Annons

Skillnad i AF-snabbhet mellan dessa två

Produkter
(logga in för att koppla)

mallisch

Aktiv medlem
En liten snabbfråga:
vilken skillnad är det i AF-snabbhet mellan 50/1,8D och 80-200 f/2,8 ED(ej AF-S)? Är det sistnämnda snabbare?
 
Det är inte riktigt jämförbart eftersom brännvidderna skiljer sig så mycket. 50:an kommer troligen vara mycket snabbare, men det beror till stor del på att spannet från närgräns till evigheten är mycket kortare.

Mvh
Maverick
 
Okej, jag förstår. I jämförelse med ett nikon AF 70-300 1:4-5,6 G då?
Frågar eftesom jag vill få någon typ av uppfattning av hur snabbt/långsamt 80-200 2,8 ED är. Och de två nämnda objektiven är de jag har i nuläget och då har koll på hur snabba de är.
 
Vad väger ditt AF 70-300 ?...

Vad väger ett AF 80-200/2.8? Just det ca 1,4kg => dvs mycket glasmassa att flytta !!

Kanske en helt ologisk gissning att AF 80-200/2.8 skulle vara långsammare i fokus, men ändå.... :)
 
Nja, glaset har väl inte så mycket att göra med det. Inte med avseende på tyngden iaf. Den rörliga massan behöver inte vara så stor även om gluggen väger.

Dock har ljusinsläppet betydelse och jag skulle nog satsa min femma på att en 2.8-glugg är snabbare.

Mvh
Maverick
 
Jag kan rekommendera följande tråd för mer information angånde autofokushastighet hos icke-AF-S-objektiv:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55916

Man kan som sagt inte jämföra AF-hastigheten rakt av mellan 50/1,8 och 80-200/2,8D, men undersöker man objektiven lite förstår man bättre hur det fungerar. Här är lite mer information:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=66260

Jag kan tillägga att AF 80-200/2,8D behöver vridas 3,4 varv från närgräns (1,5m?) till 3m, och från 3m till oändlighet är det ytterligare 3,2 varv. Om man jämför direkt med 50/1,8 så har den 3,9 varv från närgräns (dock 45 cm närgräns!) till 3m, och från 3m till oändlighet bara ett halvt varv, så har man fokus ställt på oändligheten och fokuserar om på ett objekt 3m bort går det alltså ca sex gånger snabbare med 50/1,8.
 
Jag kan tillägga att 80-200/2,8 finns i fyra (eller fler?) versioner. De jag känner till är:
1: Skjutzoomen, första versionen. Ej avståndsmätning (D).
2: Skjutzoomen, D-version
3: Tvåringzoomen. Också D-version.
4: AF-S

Hastigheten i AF skiljer mellan dessa. Mina värden kommer från tvåringaren.

Här är en förresten en tråd där jag skriver om skillnaderna i hastighet mellan tvåringszoomen och AF-S-varianten:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=79197
(lite längre ned i tråden)

För den som inte orkar läsa ytterligare en tråd :)-D) kan jag sammanfatta med att AF-S-varianten är ca 15-20% snabbare än AF 80-200/2,8D (tvåringsvarianten) om man jämför på ett billigare kamerahus (D50/D70). Har man ett proffshus (D2H, D2X) är AF-motorn i kamerahuset lika mycket snabbare, så det blir samma hastighet.

Hur mycket långsammare AF skjutzoomarna har får ägare av objektiven i fråga svara på. Tvåringzoomen har som tidigare nämnt strax under sju varv på AF-skruven från närgräns till oändlighet. Eftersom det handlar om samma brännvidder och närgräns kan man jämföra hastigheten rakt av.
 
Snabbheten beror också på vilket hus du använder, D2 husen tex, fokuserar AF-D gluggar betydligt rappare än dom övriga.

Jag körde 80-200-AF-D på ett D2Hs hus, och på det huset fanns inte mycker mer att önska i hastighet.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.