Annons

Skilj inte på frilans- och yrkesfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

klazzze

Aktiv medlem
Att skilja på frilans- och yrkesfotograf som det görs i presentationen här på Fotosidan tycker jag är fel.
Jag tänker därför föreslå mer relevanta benämningar och även sticka ut hakan med vad jag anser borde vara minimum av kvalitetskrav för att kalla sig ”riktig” proffsfotograf.
En yrkesfotograf är i allmänhet en person som är anställd för att i huvudsak arbeta som fotograf.
En frilansfotograf är i allmänhet en yrkesfotograf utan anställning och som arbetar i egen regi.
En rörmokare som fotograferar och säljer mer än någon enstaka bild är en rörmokare som extraknäcker som fotograf.
En fotograf som inte får betalt för att fotografera är en amatörfotograf och det behöver inte säga något om kvaliteten på bilderna. Jag vet att det finns oerhört skickliga amatörer, likaväl som jag vet att det finns proffs som inte är särskilt bra.
Problemet med terminologin är att det inte finns någon legitimation eller allmänt vedertagen auktorisation för fotografer. Så språkligt och legalt kan alla som fotograferar kalla sig fotograf. Oavsett om de har utbildning eller ej, om de är skickliga eller ej, eller om de bara fotograferar på de egna barnkalasen.
Det finns emellertid en auktorisation och legitimation som täcker in en del av de professionella fotograferna. Det är Presskortet som kan fås om man är med i Journalistförbundet (som även organiserar fotografer), eller från en mediaarbetsgivarens motsvarande organisation. I Journalistförbundet definieras tämligen klart vad som är en frilans, där det bland annat ställs krav på att en viss inkomst från yrket. De flesta som arbetar i media har därför en ganska likartad syn på vad som skiljer en frilansfotograf från en anställd fotograf och det är den definition jag inledde med.
Den passar inte på alla de yrkes- och frilansfotografer som finns, långt därifrån, men man kan låna andemeningen.
Anledningen till att jag tar upp det här är att jag sett så många frilansfotografer här på Fotosidan, där det framgår i deras presentationer att de inte är proffs. Dessutom visar ett fåtal av dem som titulerar sig frilansfotograf så kassa bilder att jag blir generad. Tyvärr träffar jag också ibland på en del av dem i mitt yrke som reporter, då jag på grund av tidsbrist anlitat okända frilansfotografer som inte ens presterat halvbra.
Ujjj vad tjatig jag blev. Trots det blir jag glad för gensvar och ser gärna en annan benämning på extraknäckarna. Jag inser att det inte går att vara absolut. Men vore jag en kunnig och hårt arbetande frilansfotograf, enligt min definition, skulle jag uppleva det som jobbigt och nedvärderande med den okvalificerade konkurrensen. Rörmokare och mellanstadielärare får också stå ut med det, men bara undantagsvis. I fotovärlden verkar det vara utbrett.
Avslutningsvis vill jag för att slippa allt för hårda smällar på min utstuckna haka, som är ganska liten, påpeka att jag skrivit spontant och inte tänkt över alla aspekter, jag har även utlämnat en del. Det vart väl långt nog ändå.
 
Som du själv sa... Läs folks presentationer och ta en titt på deras bilder så får man ju oftast ganska klart för sig vad det handlar om. Tycker egentligen det är ganska ointressant vad folk kallar sig här på fotosidan, det intressanta är väl vad man presterar. Det kommer ändå ALLTID att vara så att folk tolkar som dom vill, så det kvittar vad alternativen är.
 
Instämmer.
Kort sagt så kan det där med att dela in i fack ses som något luddigt och inte alltid av godo.
Den professionelle fotografen har ju foto som levebröd helt eller delvis. Amatören har inte foto som levebröd utan ägnar sig åt fot av eget intresse och har ett annat arbete för sin försörjning. Skall man sedan dra till med nästa steg i den engelska definitionen av de olika "nivåerna" så är en gentleman en person (man) som kan ägna sig åt foto utan att behöva tänka på sin försörjning.

Och som Klas skriver så säger det där med yrkesfotograf eller amatörfotograf inget om det kvalitetsmässiga. Det finns amatörfotografer som är otroligt skickliga och bättre fotograf än många yrkesfotografer.

Klas, notera att din haka är oskadd! :)
 
oförstående

Begriper inte din kommentar. Faktiskt inte alls. Men den känns ganska otrevlig.
 
Re: oförstående

klazzze skrev:
Begriper inte din kommentar. Faktiskt inte alls. Men den känns ganska otrevlig.
Jag tror att det var två skämtsamma förslag till nya titlar.

Jag bryr mig inte om vad det står på den raden av presentationen. Det kunde lika gärna fått vara en rad där man får skriva en titel vilken som helst. Det hade nog gett mer som presentation än de intetsägande benämningarna som handlar om huruvida pengar är inblandat i fotograferandet eller ej.

På min rad hade det stått "experimentell familjefotograf med ambitioner" eller något liknande .
 
Tack

Tack för förklaringen, jag fattar visst lite illa. Fast jag tycker fortfarande att det var otrevligt.

Angående din kommentar om benämning ligger det en del i det. Måhända är jag allför fyrkantig då jag reagerar på det jag anser vara total avsaknad på självkritik.

Klas B
 
Även en dålig rörmokare är en rörmokare... eller?

I vilket fack passar jag då?

Jag tjänar pengar på mina bilder, men kanske framförallt på tekiska artiklar, tester, föreläsningar - där jag använder kameran som ett verktyg. Är jag då per definition yrkesfotograf? Eller är det så, eftersom jag har egen firma och har många olika "arbetsgivare" är en frilansfotograf?

Eller är jag bara amatörfotograf, därför att jag har min firma vid sidan av mitt andra jobb där mesta degen kommer in?

Bara så att jag vet vilken kategori jag ska välja, så att ingen blir stött ;)
 
Ja typ så. Jag har en kamera, trycker på knappen och ibland blir det bra bilder.

Jag har också en svets och tycker själv jag är rätt bra på svetsing men inte är jag "Svetsare" för det.

Amatörfotograf säger ju egentligen ingenting, kan vara nån som bara har en kamera eller nån vars livs passion är fotografering fast han jobbar med nåt helt annat.
 
Jag kallar mig helt enkelt bara fotograf. Varför krångla till det? Kan inte fotosidan ta bort kategorierna helt i presentationen?
 
Jag tycker att den som håller i kameran är fotograf. Ty kameran är ju till för just fotografering.

Det känns lite konstig att säga att man ska ut och amatörfotografera, eller vad tycker ni? Jag är fotograf när jag fotograferar, men jag är inte yrkesverksam och använder därmed inte ordet som yrketitel på mig.

Sedan att fotograf är ett yrke kan man inte förneka. Det är en naturlig titel.
Yrkes-fotograf och frilans-fotograf är inte naturliga yrkestitlar. Det är mera felanvända adjektiv.

Vad gäller fotosidan så är vi alla här för att vi fotograferar så den så kallade titeln vi diskuterar här borde inte alls behövas.
Möjligen skulle man kunna ha en flagga som anger om man är 'yrkesverksam' inom fotografering eller inte.
 
icke problem..

Jag ser inte det som ett problem.

Det känns snarare att för vissa är det viktigt att hänga upp verkligheten på något. Att dela upp verkligheten i olika fack, för att lättare förstå sin världsbild.

Det var ju så det funkade för 20-30 år sen. Men nu har vi ett samhälle där man går igenom flera olika yrkeskategorier genom livet, många jobbar med sin hobby, glider mellan att vara anställda, köra eget. Vissa har 2 jobb parallellt, några får pengar av staten.

Titel är till för att snabbt kunna kommunicera sin "grad". Med rätt "grad" anser samhället att denna persons åsikt har mer eller mindre auktoritet. Ganska old fashion...
 
-Har du studio eller är du frilans?

Detta fick jag höra ofta när jag var ny i svängen.

Tja, vad svara man på det?

Jag en bunt portabla studioblixtar, vad blir jag då?

Ofta säger jag att jag jobbar med bilder, rörliga och stillbilder, efter som jag filmar oxå.
 
Är polisen/teknikern som sköter om fartkamerorna yrkesfotograf? Det görs ju på uppdrag av en fast arbetsgivare och drar väl in en del pengar dessutom... :)

Kan man inte bara kalla sig vad man vill, helt enkelt? Om någon nu kallar sig yrkes-/frilansfotograf, för att han råkat sälja en läsarbild till Aftonbladet, tagen med mobilen, ja, då är det väl som Klas säger: bristande självkritik eller kanske snarare bristande självinsikt. Men det är väl den personens problem i så fall och jag tror inte många riktiga yrkesfotografer behöver känna varken hotade eller nedvärderade för det.

Håller med om att detta med titlar är rätt flytande. Jag kallar mig gärna frilansjournalist, även om jag just nu sitter som anställd och egentligen skiftar hela tiden mellan anställd och frilans.
 
Jag är datortekniker till profesionen. Jag kallar mig inte yrkesdatortekniker. Diskussionen är löjlig. Dessutom är jag fotograf. Har fotat flitigt i 30 år, men är ännu inte nöjd med mina bilder. Får jag kalla mig fotograf? Amatörfotograf? Helt klart inte yrkesfotograf eller proffsfotograf, för då kommer det in pengar och försörjning i bilden.

Känner man sig som fotograf så kanske man är det, eller? Måste det vara en yrkestitel?

/Mikael Kristoffersson
 
titel

Kul att du tog upp detta till diskussion.
Det finns mig veterligen inte många titlar/examensutbildningar som är skyddade enligt lag. Tänker då på läkare, polis o.s.v
Men vart är ditt problem?
Någon som utgör sig för att vara typ "frilansfotograf" och inte kan leverera bilder enligt önskemål, blir inte långvarig i branschen.
Omvänt. Vilka kriterier tycker du ska finnas för att en person ska kunna kallas sig fotograf?
/frilansfotograf med foto som bisyssla.
 
Svar om frilans

Replik till Mats och flertalets av de andra som hoppat in i mitt foruminlägg om beteckning på yrkesfotograf.
Det kanske är som de flesta mer eller mindre inlindat påpekar, att jag hakar upp mig på något som inte är ett problem. Att en del dilettanter vill förhärliga sig en aning och att det är svårt att vara tydlig med begreppen, ses om jag tolkar det rätt, inte som särskilt viktigt. Det tycker egentligen inte jag heller. Trots det vidhåller jag att den som kallar sig yrkes- eller frilansfotograf bör vara en yrkesman med vad det innebär, såväl i dagligt tal som i ordboken. För det är så det uppfattas tills motsatsen bevisats. Att det inte går att göra så mycket åt om någon använder begreppen efter eget gottfinnande är ju trist, men det kan jag leva med.
Av antalet svar att döma verkade mitt inlägg emellertid slå an någonting och jag kanske trampade på några ömma tår, det känns i alla fall så. Eller också är det bara så att jag irriterat en del med ett nedlåtande tonfall, eller med att bara jävligt fyrkantig i största allmänhet.
Hur som helst skulle det vara intressant om någon kom med ett inlägg.

Tycker Klas B
 
Jag är yrkesfotograf till 10% då det är den tiden jag använder till fotografering för vår informationsavdelning på jobbet. Jag har fått presskort genom mitt fackförbund för att kunna ta bilder för företaget i sammanhang som sker utanför väggarna.Bilderna används till webben och till de interna tidningar vi har.
Privat plåtar jag också en del som jag får lite pengar för och det är både bröllop och porträtt och litet av varje. Har sysslat med fotogrefering sedan 1972 och skulle gärna vilja veta var jag platsar in i tituleringarna.

P.S Företaget jag jobbar för är ingen källar firma utan har ca 17000 anställda totalt.
 
Re: Svar om frilans

klazzze skrev:
Av antalet svar att döma verkade mitt inlägg emellertid slå an någonting och jag kanske trampade på några ömma tår, det känns i alla fall så. Eller också är det bara så att jag irriterat en del med ett nedlåtande tonfall, eller med att bara jävligt fyrkantig i största allmänhet.

Nej, jag tycker inte att tonfallet var nedlåtande. Det är en intressant diskussion som du har tagit upp. Mitt kanske fåniga exempel med fartkameror var mer ett försök att visa att man kanske kan hamna lite snett med kategoriseringar och definitioner ibland.

Däremot tycker jag inte att fotograf ska vara en skyddad titel, liksom journalist inte är det. Det är ju skillnad med poliser, läkare osv där någon skulle kunna orsaka stor skada för andra genom att kalla sig för det, utan att vara det. Tänk om man bara skulle kunna köpa sig lite medicinska apparater och sen kalla sig läkare! Men att kalla sig fotograf och sedan ta dåliga bilder, det kan väl inte skada någon annan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.