p.branhammar
Medlem
Ahhhhh.. oki då fattar jag
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur tänker du nu ?
Han vill ju ha skärpa hela vägen , och det lär han väl inte få om han fokuserar på dalgången som ligger 500 m bort ?
Det är mycket text så jag uteslöt en del i texten tidigare som jag tyckte var ovidkommande, men detta är EXAKT vad som står:Om JPEG inte blir lika skarpa som RAW beror det mest troligt på inställningarna. Den lilla försämring som sker vid omvandling till JPEG (givetvis högsta kvalitet och minsta komprimering) är försumbar.
Är det där EXAKT vad som stod i tidningen? I så fall är det tragiskt. Kryptiskt och opedagogiskt.
Det är mycket text så jag uteslöt en del i texten tidigare som jag tyckte var ovidkommande, men detta är EXAKT vad som står:
"... Det som verkligen räknas är dock pixel kvaliteten, och här är resultatet blandat. Canon får inte ut det mesta av den extra upplösningen, och det är av två anledningar. För det första ser kamerans JPEG-bilder lite mindre skarpa ut än dess RAW-filer och detta bekräftas med ett snabbt test med hjälp av ett standardiserat testdiagram för upplösning. Raw-filer som har bearbetats i Digital Photo Proffesional har mer detaljer på pixelnivå. Detta är en irriterande egenskap hos Canons systemkameror i instegssegmentet, du får inte full skärpa om du fotar i JPEG."
.Om man fokuserar manuellt på oändligheten så ska man också tänka på att många objektiv går faktiskt att fokusera "bortom oändligheten", d.v.s. om man vrider fokusringen i ändläget något förbi oändlighetssymbolen. Detta har nåt med objektivkonstruktionen att göra som jag inte minns just nu, men effekten blir hur som helst att man får oskärpa.
Om du först fokuserar som vanligt och läser av mot vilket avstånd på avståndsskalan den ordinarie vita fokusmarkeringen visar och sedan flyttar den röda fokusmarkeringen för IR till samma värde på avståndsskalan, så hamnar nu den vita markeringen på ett lägre tal på avståndsskalan. Objektivet behöver alltså inte kunna "fokusera bortom oändligheten".Jag är inte säker, men hade/har inte detta nåt att göra med IR-fotografering? Förr, på den analoga tiden, kunde man ju fota med IR-film, både s/v och dia. Eftersom IR-strålningen har en annan våglängd än det synliga ljuset så bryts det annorlunda i objektivet och skärpeplanet blir förskjutet.
Kommer jag ihåg rätt, eller är jag totalt ute och cyklar?
Jag är inte säker, men hade/har inte detta nåt att göra med IR-fotografering? Förr, på den analoga tiden, kunde man ju fota med IR-film, både s/v och dia. Eftersom IR-strålningen har en annan våglängd än det synliga ljuset så bryts det annorlunda i objektivet och skärpeplanet blir förskjutet.