Annons

Skarpt eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er alla

Jag är en nybörjare som på sista tiden har skapat ett stort intresse för fotografering, och jag undrar om ni kan hjälpa mig med följande?

Jag vill ta en vy bild över en stad med en förgrund och bakgrund, men jag får inte hela bilden skarp? Jag använder mig av en Canon EOS 1000D med en glugg som heter Canon EFS 55-250mm och inser väl att denna kamera inte lever upp till vad som krävs för att få de bästa bilderna, men innan jag köper ny kamera (vilket jag frågar om i en annan tråd) så vill jag förstå om det är kameran eller jag som är bakom kameran som felar i denna division :)

Jag använder för att ta bilden en brännvidd på 55mm och ett F värde på 22, ISO 100 och en slutartid som ger mig rätt exponering beroende på vart jag mäter ljuset från, och allt detta i fullt dagsljus, dock molnigt. Jag fokuserar 1/3, 1/5 och 2/3 in i bilden och tar varsin bild på respektive fokusering, jag gör det även med fjärrutlösare och stativ och spegellås för att minimera risken för vibrationer.

Trots detta får jag inte hela bilden skarp på någon av de tre bilderna. Vad tror ni att jag gör för fel?

Jag använder för att ta bilden en brännvidd på 55mm och ett F värde på 22...
Trots detta får jag inte hela bilden skarp på någon av de tre bilderna. Vad tror ni att jag gör för fel?
Jag tror inte det är något fel på din utrustning.

Med den brännvidden och f/22 kan du få skärpa från ungefär 4 m till oändligheten. Då ska du fokusera på något som står ungefär 8 meter från kameran.

Hyperfokalavståndet med 55mm och bländare f/22 ligger på ~7.1 meter. Då ska du få skärpa från 3.55 meter till oändligheten.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Nu vet jag inget om just det objektivet du har, men många zoomobjektiv, speciellt långzoomar, är betydligt oskarpare i ändlägena än i mittenläget. Testa alltså att ta en bild där du zoomar in till kanske 100-130mm och se om skärpan blir bättre då.

Edit: Erland var snabbast :)

Ok :)

Ok... då har vi nog felet där, det närmaste jag fokuserade på låg nog minst 15 meter bort, så hade jag då ställt in skärpan på någonting som låg runt 8 meter så hade bilden blivit skarp ?

Hittade en bra APP till Depth of Field mätning till min Iphone, så det blir att använda den för att ta reda på vart fokus ska ligga.

Tack för hjälpen :)

Men??

Om jag ska fokusera på någonting som är 8 meter framför mig och det inte finns någonting där att fokusera på.... hur gör man då??

Hmm...

Så du menar att jag skall använda mig av f8 då jag vill ta en vybild t.ex. över en dal som det slingrar sig en älv och på andra sidan är berg kanske 500 meter bort i bilden?

Vad jag förstår i Kreativ fotografering - Exponering av Bryan Peterson så säger han att man för att få full skärpa i hela bilden vad gäller sådana vybilder skall använda sig av högsta f värde, som på min kamera är f22 och att man använder sig av f värde 8 - 11 då fokusavståndet är detsamma på objekt och bakgrund, som t.ex. en snäcka på en sandstrand, eller en person som står vid en vägg.

Har jag fattat fel?

Vilken slutartid får du med dina små bländaröppningar? Det hjälper ju inte om fokus är ok om du för skakningsoskärpa på hela bilden.

Koppla ur AF, ställ skärpan på oändligt och bländaren på 8. Har du stativ ska du se att alla föremål långt bort blir knivskarpt, eller rättare sagt så skarpt som objektivet medger.

Hej på er alla

Jag är en nybörjare som på sista tiden har skapat ett stort intresse för fotografering, och jag undrar om ni kan hjälpa mig med följande?

Jag vill ta en vy bild över en stad med en förgrund och bakgrund, men jag får inte hela bilden skarp? Jag använder mig av en Canon EOS 1000D med en glugg som heter Canon EFS 55-250mm och inser väl att denna kamera inte lever upp till vad som krävs för att få de bästa bilderna, men innan jag köper ny kamera (vilket jag frågar om i en annan tråd) så vill jag förstå om det är kameran eller jag som är bakom kameran som felar i denna division :)

Jag använder för att ta bilden en brännvidd på 55mm och ett F värde på 22, ISO 100 och en slutartid som ger mig rätt exponering beroende på vart jag mäter ljuset från, och allt detta i fullt dagsljus, dock molnigt. Jag fokuserar 1/3, 1/5 och 2/3 in i bilden och tar varsin bild på respektive fokusering, jag gör det även med fjärrutlösare och stativ och spegellås för att minimera risken för vibrationer.

Det finns något som heter hyperfokalavstånd. Här kan du läsa mer om hur det funkar och hur du räknar ut det för just ditt objektiv.
http://www.fotoord.se/wiki/Hyperfokalavstånd

Koppla ur AF, ställ skärpan på oändligt och bländaren på 8. Har du stativ ska du se att alla föremål långt bort blir knivskarpt, eller rättare sagt så skarpt som objektivet medger.

Hur tänker du nu ?

Han vill ju ha skärpa hela vägen , och det lär han väl inte få om han fokuserar på dalgången som ligger 500 m bort ?

Nu blir det en annan nybörjare som ger sig in i leken här, men jag gör ett försök.
Jag har samma objektiv som dig monterat på ett 500D-hus, när jag tar foton med lång slutartid så vill bilderna gärna bli lite halvt oskarpa om jag har IS aktiverat (kör med stativ, spegellås och självutlösare då jag inte köpt nån fjärr ännu), om jag däremot petar ur IS så blir bilderna skarpare. Läste nånstans att IS funktionen kan ge upphov till vibrationer i objektivet när kameran är monterad på stativ och på så vis ge oskarpa bilder. Nu kanske jag är helt ute och cyklar men jag har iaf kunnat märka skillnad mellan IS av och på.

Det är bildstabilisering, skall du koppla ur när du använder stativ, annars så föreslår jag bländare 11, borde fungera.

/Stefan-H

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar