Annons

Skarpt Canon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanos

Medlem
Ska snart inhandla ett nytt objektiv till min 400D, har tittat på ett "Canon EF 50mm f/1.4 USM" vilket har fått bra kritik.

Jag vill ha ett skarpt, ljusstarkt "normal" objektiv i prisklassen ~3500kr. Är detta objektiv något att satsa på eller har ni något annat att rekommendera? Jag kommer främst använda objektivet till porträtt, inomhus- och utomhusfotografering.
 
Jag köpte 50 1.4 för någon månad sedan och det känns något långt. Det blir ju ~80mm på min kamera.
Sen rör sig ringen längst fram när obj. fokuserar och skjuts ut ur objektivet, antar att det blir mycket känsligt för stötar, men jag har motljusskyddet på ständigt för att förhindra att ringen trycks in.
 
Jag har också läst att det är mycket känslig för stötar och 80mm lär det bli på min kamera också cropar 1,6. Jag har testat kitgluggen i 50mm så jag har en uppfattning om hur nära objekten kommer, och visst det är väl i närmaste laget om man skall fota möblemang osv i ett litet rum, men för porträtt och likanande måste det vara bättre och även utomhus? Men hur upplevs det tycker du? Är det bra annars? Vad finns annars för substitut?
 
EF28/2,8, EF28/1,8 och EF35/2 finns. Alla tre är väldigt små och smidiga. Det blir lite mer åt normalhållet än 50mm. Du borde kunna hitta dom begagnat till bra pris också.

Jag gillar nog 50mm (på FF) mest av alla brännvidder, kanske för att det var det jag började med på min Canon AE-1. Bildvinkeln som 50mm ger är väldigt användbart i många situationer.

Du borde kunna hitta både en av de jag nämnt beggad och en ny 50/1,8 för runt 3500kr.
 
Bra substitut!

Ett bra substitut är 50/1.8 II, lika skarp som plastig;) plastigheten klagar folk på.

Jag har haft mitt som jag köpte begagnat i över 3 år, det har varit med i ur och skur och går fortfarande som en klocka.

Har inte USM men är snabbt och tyst ändå... kostar runt 1000kr.

Mvh.
 
Jag kan rekommendera EF35/2. Köpte först 50/1,8, men det blir alldeles för mkt tele på en 400D. Fick tag i EF 35/2 begagnad för drygt 2000 kr.
/L
 
Jag tänker för framtiden också, då jag antagligen kommer att uppgradera mig till en 5d som är en FF. Men en annan fråga tillverkas alla canon objektiv i Japan?
 
Alla objektiv som nämnts funkar på FF, men vidvinklarna blir just vidvinklar. 28/2,8 är fin på en 5D.
 
Mitt kitobjektiv 18-55 är tillverkat i Taiwan. Dom andra Canon objektiven som jag äger är tillverkade i Japan.

Jag använder ef 35/2 som normal objektiv motsvara 56 mm på "fullformatet".
 
Kanske titta lite på detta.....funkar ju dock inte på en evt framtida fullformatare.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9971

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3300&navigator=6

Har väl fått lite blandad kritik (kantskärpa och vinjettering) men i det hela verkar det vara ett fint objektiv, ganska prisvärt.

Annars är ju detta nåt att dregla över.....men smakar det så kostar det ;-)

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=434

EF 50/1,4 är fint och tokskarpt redan från f/2, men något långt (på en 1,6x crop) för inomhusfoto, bra till porträtt dock :)

mvh / Matti
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.