ANNONS
Annons

Skapa ett 3d rum av några bilder, vilken mjukvara behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

VildPer

Aktiv medlem
Hej, jag undrar vilken mjukvara man kan använda för att skapa ett 3d rum där användaren står där kameran stod och får kolla runt i rummet själv med musen.
Jag ska alltså ta ca 10 bilder med kameran monterad på stativ och snurra 1/10 varv per bild så jag får med ett helt varv runt och vill sedan med hjälp av ett program på datorn göra detta till något som en användare själv kan kolla runt i rummet med.

Menar du verkligen 3D? Jag misstänker att du menar en VR bild i 360 grader? Som denna: http://www.prepix.se/Prepix_360.html

Det finns många program, kan inte tipsa om gratisprogram, men jag använder KR Pano som fungerar mycket bra och producerar olika varianter i flashformat.

Med ett fisheye med en bildvinkel på 180° räcker det faktiskt med fyra bilder för att täcka allt i 360° horisontellt och 180° vertikalt. Vill man ha högre upplösning måste man använda längre brännvidd och fler bilder.

Fel av mig, var precis något som KR Pano jag var ute efter. Tack så mycket!

Har ett objektiv som går ner till 11mm (*1.6) så behöver nog inte så många bilder för att täcka rummet.

Edit: Någon som vet något annat program eller något gratis alternativ? Det var mest tänkt som en kul grej.

Senast ändrad:
Fel av mig, var precis något som KR Pano jag var ute efter. Tack så mycket!

Har ett objektiv som går ner till 11mm (*1.6) så behöver nog inte så många bilder för att täcka rummet.

Edit: Någon som vet något annat program eller något gratis alternativ? Det var mest tänkt som en kul grej.

Om du kör Mac kan du prova Apples program som är gratis. Det finns olika varianter som t.ex "Make Qubic"
Jag tror inte de utvecklas längre och har inte alls samma möjligheter som t. ex KrPano, men fungerar. Det finns medlemmar här på FS som använder de verktygen. Sök på Make Qubic, så hittar du säkert trådar om det.

Hur löser du stichningen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar