Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanner eller diaduplikator

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer H

Medlem
Har funderat på vilket som ger bäst resultat för att digitalisera småbildsdia, en modern bra flatbäddsscanner med hållare för dia eller en diaduplikator till min digitalkamera. Har använt en Epson 4990 med hyfsat resultat. Känns som att det kan bli bättre. En gång i tiden fotograferade jag av svartvita negativ genom ett ljusbord med omvändningsfilm. Det fungerade också, men som sagt vad blir bäst? Jag tänker inte köpa en scanner för 15.000 kr. Jag vet att mjukvara har stor betydelse. Erfarenheter?

Småbildsskanner eller makroobjektiv med lämplig tillsatsanordning (antingen direkt på eller ljusbordsvarianten). Även dyra flatbäddsskanners har låg upplösning per ytenhet i verkligheten. Diaduplikatorerna som har inbyggd optik är jag lite skeptisk till. De är inte särskilt dyra och det talar för att optiken i inte är särskilt imponerande.

Jag tror inte någon flatbäddskanner under 15000 är speciellt mycket bättre än 4990. Den är nog så bra som en flatbäddsskanner är. Jag duplicerade film med en diaduplikator förr i världen. En sån med ett objektiv inbyggt i ett rör. Men optiken var för dålig. Bytte till bälg med macrooptik och det gick bättre. Hur det funkar med en digitalkamera vet jag inte men en kamera med många pixlar fungerar nog rätt bra.
En småbildsskanner tex Reflekta Proscan 7200 kostar runt 3000:-.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar