Om objektivet "bara" kan avbilda i skala 1:2 så täcker det utmärkt ett dia/ neg om man fotar med en digitalkamera med APS-C-sensor. Avbildningsskalan är 1:2, men det kompenseras av att APS-C-sensorn ger en brännviddsförlängning på ca 1,5-1,6 x beroende på fabrikat. Sen kan man ju alltid koppla på en mellanring om man vill ha ännu större förstoringsgrad.
Hälsningar
Patrik
Jag testade med mitt gamla Tamron 90mm 2,5 1:2 med en Hoya +2 förstoringslins och då hade man lite marginal, ungefär 31 mm klarade den då.
test01.htm
Utsnitten skall vara 100%.
Inga korrigeringar gjorda förutom vitbalans och den förinställda skärpningen på ett par steg i Canons DPP, all brusreducering avstängd, vad DPP gör automatiskt när man sparar som Jpeg vet jag inte kanske där är någon autoskärpning etc när man tex förminskar men det ser i stort sett ut som det gjorde i DPP.
Nu hade jag inte någon bra ”utrustning”, ett vanligt stativ och en platt badrumsarmatur med opalglas och en 40 W glödlampa samt avmaskning med svart kartong och motljusskydd.
Kommer inte ihåg vad det var för film på dessa bilder, troligen Kodachrome 64. En del andra bilder jag hade verkar mer grovkorniga troligen någon Fuji eller om det var Agfa med högre ASA ev någon snabbare Ektachrome kanske renat av jätte snabb som 200 ASA.
Nu när man tittar på testbilderna tycker jag det verkar som om grynigare film lockar fram mer digitalt brus speciellt i hudtoner märks det, men det kanske bara som jag inbillar mig, jag har iofs inte tittat på filmen med ordentlig lupp/förstoring.
Ett problem, i vart fall med min ljussättning och min enkla kamera, var att det var omöjligt att få fram teckning i ljusa och mörka partier som man ser det med blotta ögat i de bakgrundsbelysta diabilderna. Tog med ett exempel på detta i testbilderna.
Det allra största ”problemet” var att bilderna från slutet av 70-talet inte alls höll den tekniska kvalitet som jag gått och inbillat mig, men att titta på bilder med projektorn var nog snällare mot bilderna och att de ju också hade andra värden än den tekniska kvalitén.