skarpedjup
Aktiv medlem
En Lärarhögskola har nog pengar så det räcker till båda.
En annan femma är om man skulle göra det i grundskolan.
En annan femma är om man skulle göra det i grundskolan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle nyss räkna ut roten av ett tal. Försökte först med datorns räknare, men kunde inte se att det gick med den, så jag fick plocka fram min gamla räknesticka (som inte är en sticka, utan rund).Däremot tror jag att det ganska snart (om det inte redan hänt) kommer att gå samma väg som räknestickan (jag var med då den precis fasades ut). Det är något man ska lära sig lite om för allmänbildningens skull och för att man ska veta att det finns, men sedan tar man fram digitalkameran/miniräknaren för sina kursuppgifter.
Jag skulle nyss räkna ut roten av ett tal. Försökte först med datorns räknare, men kunde inte se att det gick med den, så jag fick plocka fram min gamla räknesticka (som inte är en sticka, utan rund).
Olle
Öppna datorns räknare och välj scientific visning....
Räknaren på min dator får jag fram genom att klicka på "Calculator" via "Programs" och "Accessories". Nån knapp med förkortning för "Scientific" eller "Sqrt" kan jag inte hitta. Det borde väl vara symbolen för "roten ur" om funktionen hade funnits.
Vad WolframAlpha används till förstod jag inte.
Nä, tacka vet jag räknestickan. Lika lätt att använda som analoga kameror. Fungerar även för de som inte är datahackers. Fast funktionen i Google var ju bra. Problemet är väl bara att nästa gång jag behöver veta roten av ett tal (om några år kanske) har jag säkert glömt bort hur man gör.
Tack för alla tips!
Olle
När det gäller räknestickan tänkte jag endast på hur man får fram roten ur ett tal. Det tror jag att alla som vet vad som menas med roten klarar, även om de aldrig har sett en räknesticka förut. Däremot klarade inte jag detta med min dator. När det gäller analoga kameror, så är väl den enda funktion som de har och som fattas på en digitalkamera, att ladda, mata fram och ta ur film. Digitalkamerorna har däremot en nästan oändlig massa inställningar som saknas i analoga kameror.Håller nog inte med riktigt här...
Räknestickan är ju ett fullständigt mysterium för den som inte redan kan, liksom den manuella analoga kameran, en rätt avsevärd tröskel att ta sig över.
Om det var detta med manuella kontra automatiska kameror du syftar på med extremfall, så var det ju du som tog upp det först, inte jag. Det finns alltså helautomatiska analoga kameror och helmanuella digitala, såväl som det omvända, naturligtvis.Man får ta till extremfallen ibland om man ska kunna säga emot. ;-)
Om det var detta med manuella kontra automatiska kameror du syftar på med extremfall, så var det ju du som tog upp det först, inte jag. Det finns alltså helautomatiska analoga kameror och helmanuella digitala, såväl som det omvända, naturligtvis.
Olle
Ber om ursäkt! Jag missförstod dig.Lugn, bara lugn, det var mitt eget inlägg jag menade var extremfall (jag la t.ex. till "manuell" som du som du påpekade inte hade nämnt).
Ett försök till skämt, men det var inte så lyckat formulerat.