ANNONS
Annons

Skall man verkligen bygga upp ett mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin> Du har ju fått i uppdrag att bygga ett "mörkrum"... och då har de inte specat ifall det ska vara ett "analogt" eller digitalt... så föreslå ett digitalt =)

Jag får tacka alla för en väldigt intressant diskussion. Det blir lätt polemik av diskussioner som tenderar till att vara för eller emot och jag hade mina betänkligheter redan innan jag ställde min utgångsfrågeställning.

Ni som har försökt att ge mig de argument jag själv saknar för ett analogt mörkrum har inte heller lyckats ge mig någon förnyad syn på saken. Man får i många avseenden känslan av att det är mycket känslor i svallning om man väljer bort analog mörkrumsteknik. Det blir lätt någon sorts argumentation som bygger på att "man förstår inte foto om man inte gjort sin tid i mörkrummet" och att "det är inte riktig foto om det inte är analogt". För mig är detta varken sant eller några hållbara argument som motiverar att en högskola 2008 skall bygga ett mörkrum i helt nya lokaler. Sedan må det vara hur kul som helst som hobby och som kuriosa att jobba med fotokemi i mörkrum.

Vidare blev det i diskussionen intressant att se vilken syn som råder på framtiden. Jag trodde kanske att det skulle finnas lite incitament för utvecklingen, men givetvis är det svårt. Det är svårt att se sin hobby starkt förändrad. Vi lever ju nu och inte om tre år. Jag tror full och fast att vi kommer att få uppleva att den analoga fototekniken kommer att stå tillbaka kraftigt de närmaste åren. Om man är naiv att tro något annat så må det vara, men om man vill hålla kvar vid analog foto så kommer det säkerligen att förpassas till att vara entusiaster med stinna plånböcker som har råd, lust och möjlighet. I det avseendet tror jag inte det är så stor skillnad mot de som idag fortfarande köper och lyssnar på vinylskivor eller de som fortfarande filmar i Super 8 och tittar på dessa filmer med projektor.

Skolan som jag är med och skapar för 2008 kommer att ha MYCKET digital utrustning, det är redan idag en stark profil. Det kommer inte att skilja sig i det nya vi bygger. Däremot kommer min rekommendation bli att vi starkt överväger att INTE lägga resurser på något analogt mörkrum. Om det blir så eller inte är det inte jag som beslutar om...

Finns ju dom idag som håller på med diverse äldre fotoprocesser och ädelförfarande för att göra bilder och det är väl i den omfattningen som man också kommer att använda sig av (går)dagens mörkrummsarbete. Kommer att finnas ett intresse att prova på någon gång och om det motiverar byggandet av lokalen så är det ju klart att ni ska göra det.
Men passa på att bygg ett digitalt labb också ...

Blir en rejäl bump det här=)

5 år har gått sen 2004 och har det analoga fotandet överlevt? Nja, överlevt har det kanske men det digitala har tagit över totalt. Fast frågan känns ändå aktuell. Fast nu kanske den snarare handlar om att bevara ett gammalt hantverk än att lära ut fotobearbetning?

8 dagar till och den hade varit 5 år gammal :)

Mycket har hänt på 5 år. Väldigt mycket! Men fotografi med film tror jag kommer hänga kvar minst lika länge som målande med penslar! :)

Film har ju definitivt sin plats både som hantverk och för specifika typer av bilder där känslan med korn och gråskalor passar bra.

Däremot tror jag att det ganska snart (om det inte redan hänt) kommer att gå samma väg som räknestickan (jag var med då den precis fasades ut). Det är något man ska lära sig lite om för allmänbildningens skull och för att man ska veta att det finns, men sedan tar man fram digitalkameran/miniräknaren för sina kursuppgifter.

Ska man satsa på att bygga något i en skola skulle jag tycka att det vore bättre använda pengar (fast säkert dyrare) att man bygger en liten studio och ett "digitalt mörkrum". Det är ändå med den tekniken jobben finns framöver.

Men!

Hur gick det då??? Är ni som skrivit här 5 år efteråt inte det minsta nyfikna på om det blev något mörkrum? Skolan har ju funnits i 1-2 år nu...

Däremot tror jag att det ganska snart (om det inte redan hänt) kommer att gå samma väg som räknestickan (jag var med då den precis fasades ut). Det är något man ska lära sig lite om för allmänbildningens skull och för att man ska veta att det finns, men sedan tar man fram digitalkameran/miniräknaren för sina kursuppgifter.
Jag skulle nyss räkna ut roten av ett tal. Försökte först med datorns räknare, men kunde inte se att det gick med den, så jag fick plocka fram min gamla räknesticka (som inte är en sticka, utan rund).

Olle

Räknaren på min dator får jag fram genom att klicka på "Calculator" via "Programs" och "Accessories". Nån knapp med förkortning för "Scientific" eller "Sqrt" kan jag inte hitta. Det borde väl vara symbolen för "roten ur" om funktionen hade funnits.
Vad WolframAlpha används till förstod jag inte.

Nä, tacka vet jag räknestickan. Lika lätt att använda som analoga kameror. Fungerar även för de som inte är datahackers. Fast funktionen i Google var ju bra. Problemet är väl bara att nästa gång jag behöver veta roten av ett tal (om några år kanske) har jag säkert glömt bort hur man gör.

Tack för alla tips!

Olle

Räknaren på min dator får jag fram genom att klicka på "Calculator" via "Programs" och "Accessories". Nån knapp med förkortning för "Scientific" eller "Sqrt" kan jag inte hitta. Det borde väl vara symbolen för "roten ur" om funktionen hade funnits.
Vad WolframAlpha används till förstod jag inte.

Nä, tacka vet jag räknestickan. Lika lätt att använda som analoga kameror. Fungerar även för de som inte är datahackers. Fast funktionen i Google var ju bra. Problemet är väl bara att nästa gång jag behöver veta roten av ett tal (om några år kanske) har jag säkert glömt bort hur man gör.

Tack för alla tips!

Olle

Håller nog inte med riktigt här... :)

Räknestickan är ju ett fullständigt mysterium för den som inte redan kan, liksom den manuella analoga kameran, en rätt avsevärd tröskel att ta sig över.

Både miniräknaren och digitalkameran däremot har ju mer av "automatikläge", där är det bara att trycka på knappen. Mycket enklare för novisen, man behöver inte alls veta lika mycket om hantverket. :)

Håller nog inte med riktigt här... :)

Räknestickan är ju ett fullständigt mysterium för den som inte redan kan, liksom den manuella analoga kameran, en rätt avsevärd tröskel att ta sig över.
När det gäller räknestickan tänkte jag endast på hur man får fram roten ur ett tal. Det tror jag att alla som vet vad som menas med roten klarar, även om de aldrig har sett en räknesticka förut. Däremot klarade inte jag detta med min dator. När det gäller analoga kameror, så är väl den enda funktion som de har och som fattas på en digitalkamera, att ladda, mata fram och ta ur film. Digitalkamerorna har däremot en nästan oändlig massa inställningar som saknas i analoga kameror.
Sen skrev jag inte manuell kamera. Mer eller mindre automatiska analoga kameror har nog funnits sen innan du var född. Och det går väl att sätta digitalbakstycke på en manuell Hasselblad?

Olle

Man får ta till extremfallen ibland om man ska kunna säga emot. ;-)

Man får ta till extremfallen ibland om man ska kunna säga emot. ;-)
Om det var detta med manuella kontra automatiska kameror du syftar på med extremfall, så var det ju du som tog upp det först, inte jag. Det finns alltså helautomatiska analoga kameror och helmanuella digitala, såväl som det omvända, naturligtvis.

Olle

Om det var detta med manuella kontra automatiska kameror du syftar på med extremfall, så var det ju du som tog upp det först, inte jag. Det finns alltså helautomatiska analoga kameror och helmanuella digitala, såväl som det omvända, naturligtvis.

Olle

Lugn, bara lugn, det var mitt eget inlägg jag menade var extremfall (jag la t.ex. till "manuell" som du som du påpekade inte hade nämnt).

Ett försök till skämt, men det var inte så lyckat formulerat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar