Annons

Skall man verkligen bygga upp ett mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)
Att satsa pengar på mörkrum till en lärarutbildning 2008 känns bara fel.

En bildlärare skall kunna bild, då är det kamerorna som är viktiga.
Att ha en vettig datorutrustning är väl givet på en bildlärarutbildning.
Så att satsa lite slantar på programvara och vettiga skrivare är mer klokt.

Att ha kunskaper om mörkrumsarbete för en bildlärare faller för mig in under begreppet ”trevligt”. Men inte nödvändigt.
 
Elvez skrev:
Syftet är att studenter som läser till lärare skall ha det som en del i sin utbildning. Exakt var det kommer in vet jag inte riktigt. Jag gissar att det har med bild och kreativitet att göra...

Då verkar det än mer vansinnigt att satsa massa pengar på ett mörkrum.

Det är kul att kopiera manuellt - men att det skulle vara kreativare än att "kopiera" i ett bildbehandlingsprogram kan jag inte se.
Ärligt talat, hur kreativt är det egentligen att stoppa i ett negativ i förstoringsapparaten, ställa in lagom höjd och beskära bilden, ställa in rätt bländare och lura ut lagom exponeringstid?
Ev bestämma mjukhetsfilter och sedan trycka på knappen?

Visst, man kan navända div kemikalier för att få andra resultat, nylonstrumpor osv, men tänk till, vilka möjligheter till kreativt bildskapande har vi i t ex Photoshop?!

Nä, sätt av pengar till digital utrustning, och vänta med köp tills det närmar sig kursstart.

Vidare skall det ju inte tas i bruk förrän 2008!!
Då lär den analoga tekniken endast utövas som en entusiasthobby, säkert oxå en dyr hobby.
 
gunte skrev:
Självklart ska ni inreda ett mörkrum, ska det läras ut om fotografering från grunden så duger det inte med en skanner och en dator.
Mvh/Gunte..

Blir nästan irriterad på allvar eftersom det där är struntsnack! :-D

/Joakim - som gillar både digitalt och analogt
 
Inget slår en s/v papperskopia, ingen utskrift i världen och ingen postorderlabb. Rätt film, exponering, framkallare, papper m.m. gör så mycket för en bild, tyvärr. Jag har verkligen gett det digitala en chans här, men än så länge så fungar det ej... Färg har dock sina absoluta fördelar!

Ta en titt och känn på resultatet från kvalificerat mörkrumsarbete så förstår ni, det är magi!

Men det är få förunnat att reda ut detta hantverk, jag klarar det ej, brist på tålamod.

Mvh.
Andreas
 
Jag tror vi skall skilja på fotografer och fotografer. En del lägger ner mer värde i bildinnehåll, en del i exponering och perfekt tekniskt resultat, en del i både och. Alla är dock fotografer...

Det digitala ger snabba och fantastiska möjligheter, men i vissa fall kan inte ens detta nå upp till det gamla hantverket.

Det samma gäller även det analoga förfarandet, hur jobbigt är det ej med damm och repor, etc?

Andreas (Deltidsdigital)
 
Det du glömmer är vad eleverna själv vill och tycker.
Trots allt digitalt som finns, så är elever fascinerade av det som händer i mörkrummet. Att få se bilden växa fram är spännande!

Detta gäller även i kursen jag läser, 75% av alla har inte varit i ett mörkrum förut och alla tyckte det var jättenyttigt att kunna.

Däremot håller vi ju inte på i gamla datorprogram med heller. Jag tycker den parallellen är helt fel att dra. Där är det en annan sorts utveckling.

Mörkrumstekniken har ju inte utvecklats till datorbehandligt, det är ju totalt två olika spår.

Fram med mörkrumsteknik! Det är inte alls dyrt heller.
 
Re: Re: Skall man verkligen bygga upp ett mörkrum

Bertil Lindgren skrev:

Och kostnaden.. vad kostar det att bygga upp ett mörkrum mot vad det kostar att skaffa datorer och program... En dator som dessutom kan användas till annat, det går inte att kolla posten och betala räkningar med en förstoringsapparat hur gärna man än vill!

/b

Javisst, problemet kan ju att få tag på tillbehör. Men jag tror inte det kommer vara något problem ändå.

Jag tror, att ordna ett mörkrum kostar mycket mindre än att ställa iordning en datasal, med licenser för alla program och dylikt. När mörkrummer väl är klart, kostar det ju inget efteråt på samma sätt.
 
mipert skrev:

En bildlärare skall kunna bild, då är det kamerorna som är viktiga.
Att ha en vettig datorutrustning är väl givet på en bildlärarutbildning.
Så att satsa lite slantar på programvara och vettiga skrivare är mer klokt.

Att ha kunskaper om mörkrumsarbete för en bildlärare faller för mig in under begreppet ”trevligt”. Men inte nödvändigt.


Jag det ska finnas båda. :) Datorer finns det säkerligen redan på skolan, förhoppningsvis.

Det man inte vet så säkert istället, är om när man sen kommer ut och själv jobbar som lärare, vad som finns. Skolorna i landet, förutom tex medialinjer och gymnasier i överlag, är mycket dåliga på datorer.
Och sen kostar det multum med licenser för speciella program etc
Däremot så står det ofta ett mörkrum på nästan alla högstadieskolor etc.
OCH ungarna gillar verkligen att jobba i mörkrum!
 
Jag tycker inte man ska dissa "analogt" foto bara för det inte är inne just nu.
På samma sätt måste vi ju då sortera ut ett flertal bildframställningstekniker som man inte behöver kunna som bildlärare. Det räcker ju att kunna teckna...
 
Mörkrum...??

Det här är nog en fråga för hur "hög" utbildningen skall vara.

Den digitala tekniken kommer att ta över helt hos gemene man, press, reklam osv.

Men det kommer alltid att finnas "konstnärlig" fotografi kvar, och en del av dessa kommer då att använda film, fotopapper osv.

Och i en högre fotoutbildning ingår både digitalt och analogt.

Så det här blev varken svar eller råd!
 
Appropå kostnader, jag föreläser på en kurs i fotografi (100p) och när skolan pratade med mig om vad som behövdes, kom vi fram till att ett mörkrum med 10 platser behövdes.

Skolan hyr mörkrum istället, att ordna ventilationen skulle kosta 32000.
Vi snackar ju inte om ett labb på toaletten direkt, det finns lagstiftning om säkerhet och hälsa...

Om ni bygger mörkrum, gör för guds skull ett bra jobb. I min gamla hemkommun startades det för en del år sedan en medialinje, mörkrummet målades kolsvart.
 
Jag tycker det låter som misshushållning med pengar att bygga ett traditionellt mörkrum för en så bred utbildning.
 
mipert skrev:

Att ha kunskaper om mörkrumsarbete för en bildlärare faller för mig in under begreppet ”trevligt”. Men inte nödvändigt.
Håller med, och papper, pennor, penslar, pannåer, dukar, tyg, akrylfärg, oljefärg(herregud, det är sååååå förlegat), akvareller, papier-maché, lera osv osv osv. Bort med allt, det ju bara gammalt junk, vad i herrans namn skall en bildlärare hålla på med sånt för. In med datorerna, överallt!

Förresten, man behöver väl inte lära sig något idag, det är väl bara att Googla?
 
Eftersom det tydligen inte ens handlar om utbildning till bildlärare, är vitsen med ett mörkum ännu mindre.


Som det skrevs tidigare, ordna kontakter med föreningar som har mörkrum och ordna en helgworkshop med mörkrumsarbete. Den lösningen hade jag kämpat för.
 
Mörkrum, å utbildning å.....

Det här med frågan om analogt eller/och digitalt mörkrum blev också en utbildningsfråga.

Och det är så, i dagens tider, att ekonomi dominerar.

Att utbildas i det man skall arbeta med, inget extra behövs, å så ut så fort som möjligt i produktionen.

Å det gäller inte bara inom det fotografiska..

Så måste man nog se det.

Och den sk. "djupa utbildningen", vem skall stå för den kostnaden?
Lyxutbildning?

Behövs den utbildningen?
Behövs det kunskaper i äldre tekniker?
Behöver du kunna din historia?
Behövs kultur, och i så fall vem betalar?

Vi går mer och mer in i det "kostnadseffektiva" samhället.
Och som sagt, vem skall bekosta kulturen?
Som här fotokultur, mörkrumskultur, bildförståelsekultur....


Jag tror det blir ett digitalt mörkrum i skolverksamheten.

Tyvärr, men vad göra?

Sedan håller jag helt med en föregående talare om risken för det digitala svarta hålet...

Men det har alltid varit så, jag vet, ;-)
"det tänkte vi inte på!" ;-)


Jag har ett facit. (Facit är bra att ha!)
En fungerande rutin, som jag inte släpper helt.
Jag har en låda i byrån, där det ligger svartvita neg, färgdia, kopior som är 40-80 år gamla. (Även några liggande i ett bankfack)

Inga problem hittills!! :)
 
Svaret på frågan beror ju också på hur passa avancerad utbildningen är.
Är det bara till för att eleverna ska ha "tittat" på ett mörkrum några gånger så borde man väl kunna leta upp ett mörkrum hos en fotoklubb och hyra in sig några gånger.

Är det en stor klass som ska bli experter så kommer det ju ta mycket tid, då man inte kan vara hur många som helst i ett mörkrum, men i en datasal är det lättare att vara många (även om det är dyrare).

Med andra ord, det beror på vad utbildningen har för syfte.

/ Marcus
 
Ni ska helt klart bygga mörkrummet!

Vad jag tror många glömmer bort, men som nämnts i förbifarten här lite tidigare. Den digitala tekniken bygger på den analoga. Att lära sig PS utan att förstå hur det fungerar manuellt, varför man pjattar eller förhåller, betydelsen av kontrastförändringar (förutom att det ser "coolt" ut med högre kontrast och "dassigt" med låg kontrast), etc.. Det tycker jag verkar helt galet. Däremot om det enda man får lära sig i mörkrummet är att ställa in skärpa och hitta en exponeringstid, då kan man lika gärna strunta i mörkrummet helt.
 
martim skrev:
Ni ska helt klart bygga mörkrummet!

Vad jag tror många glömmer bort, men som nämnts i förbifarten här lite tidigare. Den digitala tekniken bygger på den analoga. Att lära sig PS utan att förstå hur det fungerar manuellt, varför man pjattar eller förhåller, betydelsen av kontrastförändringar (förutom att det ser "coolt" ut med högre kontrast och "dassigt" med låg kontrast), etc.. Det tycker jag verkar helt galet. Däremot om det enda man får lära sig i mörkrummet är att ställa in skärpa och hitta en exponeringstid, då kan man lika gärna strunta i mörkrummet helt.

Detta är faktiskt helt irrelevant, vilket jag varit inne på i ett tidigare inlägg. Kan inte dagens boktryckare använda sina tryckpressar utan att först lärt sig Gutenbergs första tryckpress från 1400-talet? Det finns massor med tekniker som har hundratals, ja tusentals, års traditioner i ryggen men som ändå utförs med modern teknik och moderna metoder. Något jag också nämnde tidigare var dagens moderna layoutprogram som använder begrepp och upplägg som sträcker sig tillbaka till när böcker och tidningar sattes med blytyper, ja rent av med trätyper. Men inte fasiken ingår det i någon tidningsmakarutbildning att man ska stå och sätta sidor med blytyper? Nej det man lär sig är den moderna och relevanta tekniken som har ett värde framåt i tiden.

Dessa krav hade jag ställt till skolledningen:

Lägg in några lektioner "bakgrund" där ni undervisa i den traditionella mörkrumsläran, förklarar begrepp och tekniker. För sedan över detta på den moderna tekniken. Skulle sedan eleverna vilja veta mer så finns det som sagt både föreningar och fotoklubbar att kontakta för samarbete.

Satsa sedan stenhårt på den moderna tekniken och ge eleverna de verktyg och den kunskap som är relevant för deras yrkesliv. Lägg inte tid på att lära ut en teknik som snart bara några få bitna entusiaster sysslar med av romantiska och nostalgiska skäl.

/Joakim - som älskar att stå i mörkrum
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Skall man verkligen bygga upp ett mörkrum

Jamas skrev:
Jag tror, att ordna ett mörkrum kostar mycket mindre än att ställa iordning en datasal, med licenser för alla program och dylikt. När mörkrummer väl är klart, kostar det ju inget efteråt på samma sätt.

Jag ställde iordning ett digitalt mörkrum åt "min" skola i somras...

Emac, 1.25 Ghz med 1Gb RAM 80Gb HD funkar idag och kommer att funka med bilder upp till åtminstone 40Mb så länge den rullar skolpris ca 9500 inkl moms...

Photoshop Elements, motsvarar så långt de flesta hinner under tex en kvällskurs i mörkrum.. kosta ca 800:- skolpris ca 1/3 en 1/4

dvs runt 10 000 kr allt i allt..

Ny förstoringsapparat, belysning, skålar, skölj, pincetter, osv.... det blir en ganska stor summa och då tillkommer ju kemikostnaden hela tiden...

/b
 
Självklart ska ni inte bygga ett mörkrum som ska användas 2008 och framåt. Med 100% säkerhet kommer rummet stå tomt och aldrig användas, möjlighen med undantag från någon entusiastförening som hyr in sig.

Att man behöver lära sig analog teknik för att förstå fotografering är helt felaktigt. Mina mörkrumserfarenheter inskränker sig till framkallning av holografisk film i ett lab på LTH under min fysikutbildning. Ändå vill jag påstå att jag har fullgoda kunskaper i de tekniska aspekterna av fotografering.

Det går att utforma lika pedagogiska övningar i digitalfoto som analogt. Man kan exempelvis låta studenterna göra en hålkamera med digital sensor utan större problem. Jag har själv hållit i en sådan övning i en optikkurs på LTH. Den enda skillnaden är att studenterna slipper vänta på en långtråkig och pedagogiskt meningslös framkallningsprocess, de får resultatet direkt på skärmen.

Johannes
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar