Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall man verkligen bygga upp ett mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller räknestickan tänkte jag endast på hur man får fram roten ur ett tal. Det tror jag att alla som vet vad som menas med roten klarar, även om de aldrig har sett en räknesticka förut. Däremot klarade inte jag detta med min dator.

Jag tror inte att alla som vet vad som menas med roten klarar av att beräkna den på en räknesticka om de aldrig sett en sådan förut och dessutom ger upp lika fort som du gjorde med din dator.

Förutsatt att man har en dator med internetkoppling och känner till någon sökmotor samt vet hur "roten ur" stavas så är jag övertygad om att man klarar av klarar av att räkna ut detta med sin dator... om man inte ger upp innan man försökt förstås. ;)

Hur det blev...

Jag jobbar inte längre kvar inom den verksamheten, men har hört mig för och vad jag förstår så blev det nog inget analogt mörkrum på skolan.

Min personliga åsikt är att det är bra att de (skolan) valde att satsa mer på digitala media istället. Min gissning är också att det inte är många av dem som för 5-6 år sedan fortfarande höll på med analogt fotoarbete, som idag kan motivera det med annat än att de tycker det är hantverket som sådant som är kul, intressant eller spännande.

Själv tycker jag att det är fantastiskt roligt att få ha upplevt en fullständig revolution av fototeknik från att ha varit ganska beständig under kanske 100 år, till att fullständigt omkullkastas av digital bildproduktion de senaste 5-10 åren. Jag är glad att få ha börjat med filmframkallning och mörkrum, men ännu mer nöjd med att tidigt ha insett att digitala bilder är framtiden. Dagens utmaningar är ju minst lika spännande även om de är helt annorlunda än vad de var för 15 år sedan... (men det är en helt egen debatt som inte ryms i denna tråd, eller hur?)

Over and out...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar