martim skrev:
Både ja och nej, men varför rata en teknik som kan lära oss något? Jag jobbar rätt mycket i PS, jag märker verkligen stora lyft ibland i mitt arbete, bara för att jag kommer på.. "Men så här kan man göra i mörkrummet" och försöker sedan efterlikna detta. Sist t ex försökte jag mörka en bakgrund för att få mer effekt, jag höll på med lagermaskar och massa annat skräp.. till slut kom jag på att det bara behövdes en rejäl sänkning av kontrast, så var det nästan klart, och resultatet blev 100 ggr bättre... Det skulle jag aldrig kommit på om jag inte hade bakgrund i mörkrumsarbete.
Det är för att det handlar inte bara om bildreproducering (som tex tryckpressar och boktryckare gör), det handlar om bildskapande. När vi står i mörkrummet (vare sig det är analogt eller inte) skapar vi bilder utifrån en bild som vi har i huvudet. För att få det resultat som eftersträvas, hjälper det enormt att veta hur man gör och har gjort med andra tekniker. Jag tror definitivt att de som fortfarande är helt analoga skulle tjäna enormt mycket på att lära sig den digitala tekniken också..