Annons

Skall man sälja eller behålla sin D70

Produkter
(logga in för att koppla)

supermax_fred

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa D200, frågan är, skall jag sälja eller behålla min D70?

Jag blir inte riktigt klok, D70 har aldrig svikit mig, och eftersom jag alltid fotar i RAW, så är jag supernöjd med bildkvaliteten.
Eftersom jag fotar mycket bröllop, så vore det bra med en backupkamera, om nåt skulle hända. (har en analog sådan idag..)

Vad får man för en "välvårdad D70" á la 18.000 exponeringar. Är det värt att sälja den för det, eller skall man behålla den OCH köpa en D200.
Kommer man någonsin använda sin gamla D70, när man väl kommit över D200.
Ni som köpt D2x, använder ni era "gamla" D100:eek:r någonsin?

Tacksam för era synpunkter!
 
sålde en D100 och använder den kvarvarande D100 som "objektivhållare" mest.
och som backup ifall nåt händer.
men helst vill jag ha två exakt likadana kameror när jag plåtar bröllop, eftersom det är så bekvämt att ha en vidvinkel på ena och tele på andra och bara byta kamera istället för objektiv fram å tillbaka.
 
MÅNGA (jag vet inte vad du tänker där) begär idag nästan dagens nypris för kameror som använts i över ett år. Tittar man på blocket verkar en D70 med kitobjektiv och något minne inkluderat ligga på c:a 8000-8500:-. En ny UTAN minne kostar i listan 9995:- På något sätt tycker nog många att skillnaden mot en ny prismässigt trots allt är för liten och satsar på att köpa nytt. Att D70 sedan säkert kostade både 14 och 15 tusen ny med lite tillbehör för ett år sedan är ju ganska ointressant idag tyvärr. Dagens nypris sätter dagens begpriser i stor mån. Svårt att värdera saker och ting generellt. Ska du isf sälja bara huset eller komplett med optik osv? Det påverkar säkert priset i slutänden får man tro.

Har du råd är det nog inte fel att ha bägge kamerorna med D70 som backup, du verkar ju helt klart nöjd med den? Satsa på att köpa en 200:a också. Kan ju inte bli fel?

/Mattias
 
supermax_fred skrev:
Jag blir inte riktigt klok, D70 har aldrig svikit mig, och eftersom jag alltid fotar i RAW, så är jag supernöjd med bildkvaliteten.
Jag förstår inte riktigt heller, varför överhuvudtaget köpa en D200 i det läget?
 
mt4base skrev:
MÅNGA (jag vet inte vad du tänker där) begär idag nästan dag

Ja, det är helt sjukt. Köpte kitet med D70 och 187-70 i våras, betalade ganska exakt 8000:- inklusive frakt från tyskland. Såg senast igår samma paket nästan ett år gammalt utannonseras för 8500:- på Fotosidan!
 
Behåll den.
Jag ångrar att jag inte gjorde det med min 300D när jag köpte 20D, då hade jag sluppit vara rädd att den ska gå sönder och att jag ska bli kameralös under tiden.
 
supermax_fred skrev:
Hej!
Jag funderar på att köpa D200, frågan är, skall jag sälja eller behålla min D70?

Tacksam för era synpunkter!

Jag är i samma tankar, även om realiteten är att jag i dagsläget tyvärr har andra prioriteringar än en D200, men det lämnar vi åt sidan så länge ;-)

Om, fast jag hoppas att det blir när, jag köper en D200 så kommer jag till 99% att behålla min D70. Detta då det alltid kan vara bra med en backup-kamera ifall något oförutsett händer, samt att min fru får "låna" den oftare :)
Det känns som att kameran är mer värd för mig än vad jag kan få ut för den när det blir dags för ny-köp.

Mitt tips!? Behåll!

Mvh
André
 
Tror jag behåller min som reserv, rese och partykamera.

Dessutom "tror jag" att batterierna funkar att använda till vertikalgreppet på D200:an.

Sen orkar jag inte hålla på med prutande spekulanter som helst vill att man betalar för att de ska ta grejjorna.
"Bla bla bla Jag har sett en sån för 50kr, och då fick man en resa till bali och en husvagn med på köpet."

Nä! Jag behåller min... Den är ju så lätt och fin att bära med sig i en liten ryggsäck. Perfekt för citysemestrar.
 
Tycker också du ska behålla den. Kommer att funka grymt bra som bokstöd, hyllvärmare, hållare för värmeljus och en massa andra bra funktioner. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.