ANNONS
Annons

Jag skall köpa kamera i USA, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla in BH foto eller Adorama det är mycket bättre priser än här hemma.

Jag beställde från BH förra fredagen och fick hem mitt i tisdag

Grejer som skulle ha kostat närmare 16000:-
kostade 12800:- totalt med moms och tull och frakt.
 
The Ghost skrev:
Kolla in BH foto eller Adorama det är mycket bättre priser än här hemma.
En del grejer är nästan lika dyra. D2X kostar 40965:- med sales tax (cirka 8%) på B&H, på Scandinavian Photo 42895:- .

Men visst kan man göra klipp som du säger, speciellt på en del optik. Och på optik gäller garantin i Sverige. Jag köpte en 24-120 VR på Samys i Los Angeles. Det var typ två år sedan, minns inte exakta siffror, men tror den kostade cirka 4300:- där och runt 6500:- här hemma.
 
Du betalar ingen skatt i USA bara Svergie's moms tyvärr :)

Du betalar bara skatt i USA om du köper den på plats i USA men med lite otur kan det även bli svensk skatt om tullen börjar bli nyfiken på dina grejer som du har med dig :)
 
Att köpa kamera i USA

Att köpa kamera utomlands låter onekligen lockande men ...

Var in på BH i NY och tittad epå en Nikon D2x som har ett listpris på 5.000 dollar utan gällande garanti utanför USA.

Tänk också på att försäljningsskatten inte är någon VAT och återbetalas ej till kunder utanför USA.

Så här står att läsa om MACK-garantin:

Mack 3-Year Extended International Warranty for Professional Digital Camera - Valued from $4500 to $6500

This warranty is an extension of the manufacturer's normal warranty on the equipment for an additional period of three (3) years. This limited warranty applies only to the product registered. This equipment will be guaranteed to operate properly according to manufacturer's specifications or Mack will repair equipment to operate properly at no charge to you (this includes all parts and labor). Such service, repairs or adjustment of this equipment is assured the original purchaser only.

This warranty does not cover equipment which has been misused, tampered with, modified or damaged as a result of accident, water, grit, impact or lack of proper care as indicated in the manual of operations.

Accessories not covered: flashes, batteries, power adapter, digital media, software, LCD (non-manufacturer defects), lens, and additional accessories or other expenses or consequential damages.

Note: Can only be purchased within 30 days of original equipment purchase.

Our Price: $ 199.95

3 års garanti för 1.600 SEK är väl inte speciellt dyrt. Vad som däremot kostar är ju kameran 5.000 - 500 i mailrabatt 36.000 SEK (räknar dollarn i 8 SEK).

Resa över "pölen" 4-6 tusen och minst en natt är ytterligare en tusing. Taxi flygplats Manhattan 60 dollar = 960 SEK, allt som allt 9.600 SEK.

Lägg därtill kameran så kostar den dig 45.600 SEK och du har risken att fastna i den svenska tullen när du kan köpa den i Sverige för under 43.000 SEK.

Ganska lätt val tycker jag / Jan-Olof
 
Re: Att köpa kamera i USA

JOLidman skrev:
Att köpa kamera utomlands låter onekligen lockande men ...


Resa över "pölen" 4-6 tusen och minst en natt är ytterligare en tusing. Taxi flygplats Manhattan 60 dollar = 960 SEK, allt som allt 9.600 SEK.



fast den delen räknas ju som nöje, man åker väl knappast över enkom för att köpa en kamera eller...
 
The Ghost skrev:
Du betalar ingen skatt i USA bara Svergie's moms tyvärr :)

Du betalar bara skatt i USA om du köper den på plats i USA men med lite otur kan det även bli svensk skatt om tullen börjar bli nyfiken på dina grejer som du har med dig :)
Sales tax måste du väl betala även om du beställer utomlands ifrån...?

Edit:
Från B&H hemsa:
You pay sales tax only if bought at our NY store or shipped to a NY address. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when returning home.
 
Senast ändrad:
Sales Tax

If the order is shipped within New York State , the law requires that local sales tax be added to the order total including the amount of the shipping charge. If you have resale or tax exempt status, please make your order by Phone, Fax or E-Mail, since we do not have this option available on our web site as of this time.

We do not collect tax for orders shipped out of New York State. Purchases in our store are subject to an 8.375% local sales tax.

This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when returning home.
 
Visst är det lite underligt, köper man över disk blir det skatt men om man beställer över nätet från en annan stat blir det ingen.
 
Slutsatsen blir att du måste skaffa dig en vän i New Jersey, andra sidan Hudsonfloden och skicka paketet dit.

I New Jersey ligger också Newark, flygplatsen som många utrikesflyg kommer in på, bland annat SAS.

Sedan måste vännen vara registrerad som resale or tax exempt status för att kunna lyfta local sales tax
 
Du hade tidigare en Canon A85, varför inte byta upp dig till en mycket förbättrad modell av samma typ, Canon A620.
Ingen större erfarenhet av fotografering, skrev du, du känner dig bäst själv, att då tänka på en D-SLR, är det för att du tror, den ger bättre bilder?
Less is strong!
Titta på de fotografier, som har tagits med D-SLR kameror "top of the line", här på fotosidan, ofta kan du ta lika bra bilder, vid normal förstoring, med en betydligt enklare kamera.
Tron att kameran gör bilden, det växer man ifrån ...
 
Jo, det verkar rätt krångligt med USA-köp. Tror jag lägger ner det. Kommer troligtvis att titta en del när jag är där ändå.Det verkar gå över mina 25.000 som jag hade tänkt lägga.

Jag är helt övertygad om att den som äger en D2x är mer lycklig än en som äger en A620
 
Precis, det kan man vara hur usel fotograf som helst och ändå förstå att det bara inte kan bli fel på bilderna med en sådan kamera.
 
Har du bra nikongluggar är ju knappast ett modellbyte aktuellt men annars kan man få ett Pentax DL -hus för 3.800 inkl salestax på B&H. I vart fall är det ett riktigt bra pris och en bra kamera.
 
Måste bara säga att det där med att man måste ha dyr optik är en smaksak. Man kanske vill ha en kamera som är fulländad ergonomiskt, lågt brus, snabb, stor sökare, och så vidare, UTAN att bry sig nämnvärt om skärpan i bilderna.
Själv skulle jag gärna ha en D2H, med bra egenskaper vid höga ISO samt stor sökare och bra ergonomi. Hög upplösning bryr jag mig inte om, och usla objektiv kan jag gärna använda. Det är inte viktigt för det jag vill fotografera. Så visst, en kamera för fyra gånger mer än vad optiken kostar skulle inte alls vara nåt problem.

Att åka fast i tullen med kameran på hemvägen verkar något osannolikt om du inte har originalkartongerna med dig (vilket man väl kanske vill ha i och för sig). Hur fasen ska de veta att du inte hade den med dig dit? Man brukar ju inte släpa med sig kvitto på alla produkter man tar med sig på flyget.
 
OT så har du riktigt fina bilder där kanppast optiken har varit avgörande. Plåtar man bröllop (vilket jag aldrig gjort) gissar jag att en fin bokeh, lite CA och snabba linser är något man nolmalt använder.Dessa brukar då tyvärr inte bli speciellt billiga.
 
Makten skrev:
Att åka fast i tullen med kameran på hemvägen verkar något osannolikt om du inte har originalkartongerna med dig (vilket man väl kanske vill ha i och för sig). Hur fasen ska de veta att du inte hade den med dig dit? Man brukar ju inte släpa med sig kvitto på alla produkter man tar med sig på flyget.

Nu ska du ju inte tro att tullarna är dummare än vad vi är. Det kan ju vara bra att ha manualen med sig hem tillsammans med övriga handlingar.

Du får väl göra som en annan medlem här på fotosidan, gör ett paket av dokumentationen och lådan, skicka den till din hemadress.

Se sedan till att du har tagit några kort med kameran så att räkneverket inte står på noll. Då kan du ju i vart fall hävda att kameran är begagnad.
 
Makten skrev:
Att åka fast i tullen med kameran på hemvägen verkar något osannolikt om du inte har originalkartongerna med dig (vilket man väl kanske vill ha i och för sig). Hur fasen ska de veta att du inte hade den med dig dit? Man brukar ju inte släpa med sig kvitto på alla produkter man tar med sig på flyget.

Jag tror i och för sig att dom kan kräva att du skickar in kopior på kvitton efteråt för att bevisa att du inte importerat kameran.

Har du inga kvitton att skicka in kommer tullen och momsen på inbetalningskort istället.
 
papi skrev:
OT så har du riktigt fina bilder där kanppast optiken har varit avgörande. Plåtar man bröllop (vilket jag aldrig gjort) gissar jag att en fin bokeh, lite CA och snabba linser är något man nolmalt använder.Dessa brukar då tyvärr inte bli speciellt billiga.
Precis. Det är alltså ganska dumt att säga att man generellt skulle behöva bra optik till ett dyrt hus. Det tjatas väldigt ofta om att det är "onödigt med så dyrt hus om du inte har fin optik". Trams, man köper väl precis det hus och den optik man vill ha? Skulle lätt kunna lägga 16 lakan på en D200 (vilket jag inte har råd med dock), men aldrig i helsike skulle jag köpa en 17-55/2,8 till den för det.

Fredrik H skrev:
Jag tror i och för sig att dom kan kräva att du skickar in kopior på kvitton efteråt för att bevisa att du inte importerat kameran.

Har du inga kvitton att skicka in kommer tullen och momsen på inbetalningskort istället.
Är det lag på att man måste behålla kvittot på sina privata ägodelar? Jag tror det blir ganska omöjligt att bevisa något.
Men det är klart, är man så klantig att man har originalkartong och allt i samma väska så;-)
 
Svenska tullen

Hur många är det som tror att det finns tullare som är fotografer - hand upp!

Hur många är det som tror att det finns fotograferande tullare som besöker fotosidan.se - hand upp!

Hur många är det som tror att svenska fotograferande tullare läser just sådana här inlägg på detta forum - hand upp!

Hur smart är det att skylta med vad man tänker göra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.