Annons

Skall jag köpa en Canon EOS 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att EF 28/1,8 är en bra och ljusstark "normal" till APS-C utmärkt för filmning på frihand då den har riktig USM-motor, smidigt att övergå till MF, dyrare och inte fullt lika skarpt som 2,8 versionen men bättre byggt och så USM som sagt. Just nu har jag mitt utlånat till dotter o måg att användas på deras 550D, själv har jag 400D o 7D.
 
Tack för de fina alternativen! Känns dock lite väl dyrt för mig just nu, tips på några billigare men samtidigt prisvärda?

Har du inte råd med bra objektiv, köp en billigare kamera. Glöm 600D och allt annat som inte finns eller fuckar upp din objektivbudget, köp en beg 450D för 2K så har du råd med riktiga objektiv.

Skippa EF-S 18-135 IS, EF-S 55-250 IS och Sigma 17-70/2.8-4 OS.

Kitobjektivet 18-55 IS däremot är ett bra köp och funkar bra mellan 18-2x mm, om du kompletterar den med fasta objektiv som t.ex. EF 35/2. Alternativet är att köpa en riktig normalzoom (riktig = f/2.8) som Sigma 17-50/2.8 OS eller EF-S 17-55/2.8 IS.
 
Senast ändrad:
GH2:an ser minst sagt spännande ut, men prisklassen och den totala summan blir nog lite väl dyrt för mig.

På scandinavianphoto.se har de som sagt ett demoexemplar av GH1+14-140 för 7k. Då får du ett riktigt bra och användbart objektiv med 10 x zoom motsvarande 28-280mm också. Skulle hellre köpa en GH1 än en GH2, 12 MP räcker för utskrifter på 50*75 cm och GH1 ger bättre bildkvalitet än GH2 enligt dxomark.com.

http://www.dxomark.com/index.php/en...)/Canon/(brand2)/Panasonic/(brand3)/Panasonic
 
Nu skall jag röra till det lite mer :)

Vad säger ni om Canon 60D? Självklart en högre prisbild än EOS 550D, men det som lockar mig är den vinklingsbara skärmen...
 
Igen, vill du att dina bilder skall bli bra, köp bra objektiv och sätt på vilket Canonhus som helst.
Vill du att ditt kamerahus skall bli "bra på bild" köp det "finaste" kamerahuset för alla dina pengar.

Förstår detta, men nu har jag tänkt att använda kameran till lika stor del för film och då funkar det tyvärr ju inte riktigt med vilket Canonhus som helst.
 
Jag skulle säga att min budget ligger på 10 000 kr +/- 1000 kr. Och det får man ju t.ex Canon EOS 60D + EF-S 17-85 IS för på camernu.nl.
 
Eller då en Canon EOS550D + ett bättre objektiv. Dock utan den vinklingsbara skärmen samt lite andra funktioner.
 
Någon som vet något om Canon EF 50/1,8 II? Kostar 995 kr på Cyberphoto och tillhör Toppklass enligt dom. Värt att köpa det samt "kit-objektivet"?

Det objektivet är ett av mina bästa köp. Visst, det känns plastigt och af låter som en liten traktor, men ack vilken bildkvalité. Det är klart värt pengarna!
 
Har kommit fram till två alternativ:

Canon EOS 550D + SIGMA AF 17-70 mm + 8 GB Minne + Canon LP-E8 = 10300 kr

Canon EOS 60D + EF-S 17.85 + 16 GB minne + Canon LP-e6 = 11400 kr

Vilket alternativ tycker ni känns bäst?
 
Har provat en 60D i två veckor nu. Den är faktiskt inte så dum. Omplaceringen av knapparna på grund av den fällbara displayen blev riktigt bra.

Lite liten att hålla i, bara. Hänger man på lite större objektiv blir det lite krampaktigt att greppa tag i den.
 
Har provat en 60D i två veckor nu. Den är faktiskt inte så dum. Omplaceringen av knapparna på grund av den fällbara displayen blev riktigt bra.

Lite liten att hålla i, bara. Hänger man på lite större objektiv blir det lite krampaktigt att greppa tag i den.

Vad hade du för objektiv på den?
 
Den kom i paket med EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS. Med det är den inga problem att hantera.

Men när jag tar i den för att kånka iväg den med en "trepundskanon" framtill och en blixt upptill, då krävs det ett bra grepp, och då har jag vid femitoelva tillfällen satt på live view när det inte var meningen. Tummen hamnar rakt på den dedikerade knappen för detta. Det här är inget problem med 7D, som har samma sorts knapp, men i och med att greppet är större och avståndet mellan den knappen och kanten på kamerahuset är längre finns det plats för tummen utan sådana problem. På 60D får jag stänga av live view i menyn. Då är knappen inte aktiv, men måste ju aktveras via denna meny igen. Varför kan man inte spärra både hjulet och den knappen på samma sätt, så att de låses upp med knappen "UNLOCK"?

Jag gillar heller inte att snabbknapparna för både vitbalans och blixtexponeringskompensation fått stryka på foten, för att bara ha en funktion på varje knapp.
Men det finns ju 7D, så det är inga problem.

Den vikbara displayen är bra, och omplaceringen av de flesta knapparna på grund av displayen fungerar utmärkt.

Jag har ett objektiv, ett EF 50mm f/1,4 USM, som felfokuserar nåt så makalöst att det är oanvändbart på min 40D. Men tack vare AF justeringen på 7D går det faktiskt utmärkt där. Ett av de få AF problem som mikrojusteringen faktiskt löst. Jag provade det på 60D, som ju saknar den justeringen, och det går inte att använda med AF där heller. Så det kan vara en relevant invändning att mikrojusteringen försvann när 50D blev till 60D.

Pluttbildformaten kan vara smidiga om man vill ha en jpeg att e-maila till någon, exempelvis.
Möjligheten att konvertera RAW till jpeg, med olika inställningar, direkt i kameran är inte heller så dum, om man har mer tid att pillra med bilderna i kameran än vid datorn. Annars är det helt meningslöst.

Sökaren känns ynklig när man är van vid 7D. Men det gick bra att plåta med 40D, och till och med 400D, när jag bara hade den digitalkameran. Så man vänjer sig.

Displayen fungerar bra, men dumt nog har de gjort den in samma format som bilderna. Innan fanns det plats för lite tekniska bilddata ovanför bilden, men nu ligger allting i bilden och stör, hur man än gör.
 
Tamron Af SP 28-75/2,8D DI IF XR som standard
Canon EF 50mm f/1.8 II
Quantaray AF LD 70-300mm 1:4-5.6
Lomography Diana Super-Wide 38mm
och så har jag ett EF-S 18-55, men använder det inte längre.

Okej! Vet du något om Canon EF-S 17-85 IS som man kan köpa i kit med 60D?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.