Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall jag köpa en Canon EOS 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yakong

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag studerar reklam och har ett stort intresse för foto och film. Jag har nu bestämt mig för att införskaffa mig min första systemkamera då jag tidigare bara arbetat lite med redigering av foto och film.

Jag var först intresserad av att köpa en Leica D-Lux 5, men insåg ganska snabbt de begränsningar som medföljer en kompaktkamera och har nu därmed riktat in mig mot en systemkamera. Jag har försökt skanna av marknaden så gott som det går och funnit att Canon EOS 550D är nog något för mig då jag inte bara vill fota utan även kunna jobba med film samt att den ligger i en helt okej prisnivå.

Vad har ni att säga om Canon EOS 550D? Hur står den sig gentemot t.ex Panasonic GH2 eller Sony A55?

Vad jag har läst så skall de "kit-objektiv" som följer med inte vara av någon högre klass och funderar därmed istället på att bara köpa huset och köpa till ett lite bättre objektiv.

Vad har ni för tips på ett "allround-objektiv"? Som passar bra till både foto (porträtt, landskap, reklam, gatufoto etc.) och film.

Jag har läst att Canon EF 50mm f/1.4 USM samt Tamron AF 17-50mm f/2.8 skall vara bra, men som sagt mitt kunnande är minst sagt lågt.

Tusen tack för era svar.
 
Låter som ett bra val med 550D

Canon EF 50mm f/1.4 USM är ett utmärkt objektiv för porträtt men fungerar inte lika bra till landskap. Om du köper kameran med ett kitobjektiv får du 17-55 i de flesta fallen. Med 17mm kan du fota landskap. Det är ju inte något objektiv med jättevidvinkel men du kan ju uppgradera om du vill fota mer landskap.

Ett alternativ till kit-objektivet kan vara det du också hade i tankarna. Alltså Tamron AF 17-50mm f/2.8. Det är ett bra all-round objektiv som du kan fota det mesta med. Canons motsvarighet till detta är detta: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4667580
 
Låter som ett bra val med 550D

Canon EF 50mm f/1.4 USM är ett utmärkt objektiv för porträtt men fungerar inte lika bra till landskap. Om du köper kameran med ett kitobjektiv får du 17-55 i de flesta fallen. Med 17mm kan du fota landskap. Det är ju inte något objektiv med jättevidvinkel men du kan ju uppgradera om du vill fota mer landskap.

Ett alternativ till kit-objektivet kan vara det du också hade i tankarna. Alltså Tamron AF 17-50mm f/2.8. Det är ett bra all-round objektiv som du kan fota det mesta med. Canons motsvarighet till detta är detta: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4667580

Är det stor skillnad mellan Tamron's och Canon's motsvarighet? Vad jag kan se så skiljer de sig nästan 5000 kr i pris. Något tips på något annat "allround" objektiv i prisklassen 2500-4000 kr?

Har även läst rykten om Canon 600D, värt att vänta eller dröjer det många månader tills den kommer tro?
 
Är det stor skillnad mellan Tamron's och Canon's motsvarighet? Vad jag kan se så skiljer de sig nästan 5000 kr i pris. Något tips på något annat "allround" objektiv i prisklassen 2500-4000 kr?

Har även läst rykten om Canon 600D, värt att vänta eller dröjer det många månader tills den kommer tro?

Jag vågar inte säga något då jag är Nikonanvändare så jag känner att jag lämnar detta till en Canonmedlem :)
 
Canon 550D är ett alldeles utmärkt val. Ta den med kit-objektivet till att börja med. Efterhand som du utvecklas som fotograf så framträder det vilka objektiv som du har behov av. Det är ju inte roligt att inhandla ett dyrt objektiv som du senare finner att det inte var för dig.
Dels för att du får ju kit-objektivet till ett pris som är svårt att matcha. På Scandinavian Photo är prisskillnaden just nu 605 :-
Och för det priset är kitet helt OK för att ha som startglugg.
 
Canon 550D är ett alldeles utmärkt val. Ta den med kit-objektivet till att börja med. Efterhand som du utvecklas som fotograf så framträder det vilka objektiv som du har behov av. Det är ju inte roligt att inhandla ett dyrt objektiv som du senare finner att det inte var för dig.
Dels för att du får ju kit-objektivet till ett pris som är svårt att matcha. På Scandinavian Photo är prisskillnaden just nu 605 :-
Och för det priset är kitet helt OK för att ha som startglugg.

Okej, men det finns lite olika kit-objektiv: EF-S 18-55 IS, EF-S 18-135 IS eller 18-55 IS + 55-250 IS. Vad känns bäst?

Skall man välja något av de kit ovan och kanske köpa till Canon EF 50/1,8 II (oerhört bra pris?

Tack!
 
Okej, men det finns lite olika kit-objektiv: EF-S 18-55 IS, EF-S 18-135 IS eller 18-55 IS + 55-250 IS. Vad känns bäst?

Skall man välja något av de kit ovan och kanske köpa till Canon EF 50/1,8 II (oerhört bra pris?

Tack!

Om du inte har något emot begagnat så tycker jag absolut att du ska kolla marknaden
 
Jag har både 550D och GH1. Tycker att GH1 är en roligare kamera bl a eftersom den har vridbar skärm och man kan välja mellan olika bildformat i kameran. Till skillnad mot 550D filmar den med kontinuerlig autofokus och med 14-140 fokuserar den ljudlöst. Om du filmar mycket så är GH1 eller GH2 definitivt ett bättre val. I starkt ljus fungerar 550D dock bättre eftersom den har en annan typ av sökare (med spegel). 550D är också bättre för makrofotografering med live view eftersom den har skarpare monitor.

Scandinavian photo har ett GH1-demoexemplar för under 7 k såg jag. Då ingår det utmärkta kitobjektivet 14-140 också.
 
550D är en mycket bra kamera, köp! Exempel på bra objektivkombinationer nedan.

Alternativ 1
Landskap: EF-S 18-55 IS som du använder mellan 18-24mm
Gatufoto: EF 35/2 (eller Sigma EX 30/1.4 HSM)
Porträtt: EF 85/1.8 USM

Alternativ 2
Landskap: EF-S 10-22 USM
Gatufoto: EF 35/2 (eller Sigma EX 30/1.4 HSM)
Porträtt: EF 85/1.8 USM

Alternativ 3
Landskap & gatufoto: Sigma EX 17-50/2.8 OS HSM
Porträtt: EF 85/1.8 USM (eller EF 100/2 USM)

Ofta billigast här www.cameranu.nl/en
 
550D är en mycket bra kamera, köp! Exempel på bra objektivkombinationer nedan.

Alternativ 1
Landskap: EF-S 18-55 IS som du använder mellan 18-24mm
Gatufoto: EF 35/2 (eller Sigma EX 30/1.4 HSM)
Porträtt: EF 85/1.8 USM

Alternativ 2
Landskap: EF-S 10-22 USM
Gatufoto: EF 35/2 (eller Sigma EX 30/1.4 HSM)
Porträtt: EF 85/1.8 USM

Alternativ 3
Landskap & gatufoto: Sigma EX 17-50/2.8 OS HSM
Porträtt: EF 85/1.8 USM (eller EF 100/2 USM)

Ofta billigast här www.cameranu.nl/en

Tack för de fina alternativen! Känns dock lite väl dyrt för mig just nu, tips på några billigare men samtidigt prisvärda?
 
Canon 550D är ett alldeles utmärkt val. Ta den med kit-objektivet till att börja med. Efterhand som du utvecklas som fotograf så framträder det vilka objektiv som du har behov av. Det är ju inte roligt att inhandla ett dyrt objektiv som du senare finner att det inte var för dig.
Dels för att du får ju kit-objektivet till ett pris som är svårt att matcha. På Scandinavian Photo är prisskillnaden just nu 605 :-
Och för det priset är kitet helt OK för att ha som startglugg.

Gör som den här killen säger :) Du kommer att märka vad du vill fota efter ett tag, och då kan du köpa ny optik.
 
Någon som vet något om Canon EF 50/1,8 II? Kostar 995 kr på Cyberphoto och tillhör Toppklass enligt dom. Värt att köpa det samt "kit-objektivet"?
 
Någon som vet något om Canon EF 50/1,8 II? Kostar 995 kr på Cyberphoto och tillhör Toppklass enligt dom. Värt att köpa det samt "kit-objektivet"?
Det är knappast toppklass mekaniskt, det är ganska trist. Plastigt och känns som som det ska falla i bitar. Men optiskt är det mycket bra.
 
Har själv en EOS 550D.

Enligt mina erfarenheter mycket potent kamera, nackdelen är att den är lite för lite för min hand och det finns endast ett inställningshjul.

I övrigt trivs jag utmärkt med den, och det är inga problem att ta bilder med hög kvalitet när man får in tekniken.

Jag började med ett 18-135 kit objektiv, som sagts tidigare, det är inte det roligaste att fotografera med, men klart värt de pengarna man får betala i ett kit.

Har även 50/1,8 II, för det priset är den optiska prestandan fantastisk, visst objektivet känns plastigt, fokusmotorn låter som ett bombplan, men det syns ju inte i bilderna! ;)

18-135an är förövtigt en bra instegsglugg, man kan prova på en del zoom och se vad man trivs med, själv har jag köpt ett 100-400L IS USM som jag trivs mycket bra med, men det är mycket pengar om man inte är säker på vad man vill ha!
 
Har själv en EOS 550D.
Har även 50/1,8 II, för det priset är den optiska prestandan fantastisk, visst objektivet känns plastigt, fokusmotorn låter som ett bombplan, men det syns ju inte i bilderna! ;)

Det stör dock mycket när man filmar med autofokus, och även med ett så gott som ljudlöst objektiv som EF-S 60 mm. Eftersom han som frågade ville filma så rekommenderar jag definitivt GH1 eller GH2. Annars ska Canon komma med en spegellös kamera lite senare i år. Objektiven till spegellösa kameror är mycket mindre och diskretare, vilket också är en fördel många gånger. Men kolla på grejerna och testa, det är ett gott råd.
 
Som jag förstår det som är objektivet verkligen en smaksak, dock svårt för mig som en nybörjare att avgöra :) Jag skulle väl helst köpa något lite mer gediget och allmänt känt som ett bra objektiv till att börja med, men det kanske inte gör någon skillnad för mig direkt.

Vad är skillnaden på de objektiv som följer med om man väljer något av de kit som finns med 550D?

GH2:an ser minst sagt spännande ut, men prisklassen och den totala summan blir nog lite väl dyrt för mig.

Ingen som hört något om 600D?
 
Både Canons 50 och 28 är billiga och bra objektiv, dock är de lite ljudliga och inte i högsta mekaniska kvalitet, bildmässigt däremot så ger de allt.
Defintivt mer användbara för mig än kitzoomar men det är ju individuellt.

Hur de funkar för filmning har jag ingen aning om då min 30D inte kan filma, kan som sagt tänka mig ljudet men med manuell zoom så är man av med det.

/Kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.