Annons

Skalad kalufs?

Produkter
(logga in för att koppla)

krz

Ny medlem
Jag har sett många porträtt serier av människor, och märkt att många fotografer klipper toppen av kalufsen. Antingen med kameran direkt i fotoögonblicket, eller i efterhand.

Jag är rätt ny på porträttfotografering, så jag är mest nyfiken. Är det vanligt att man gör så här, och i så fall varför?

Jag är ingen porträttfotograf i ordets rätta bemärkelse men jag gör ofta så, då oftast i fotoögonblicket. Min anledning är att det ger ett tightare porträtt med mer fokus på ansiktet. Sen är det ju en smaksak, gör vad du tycker är snyggt! :)

Den generella regeln kan man säga är "Ska man klippa ska man klippa mycket". Att bara klippa av någon centimeter eller så ser bara ut som att fotografen har gjort ett misstag. Går man in lite närmre så blir det tydligare att det är meningen.

Varför? Man kanske helt enkelt vill göra en komposition där ansiktet befinner sig långt ut i bild. Eller så tycker man att bilden blir snygg så. Det finns nog inga definitiva svar, eftersom det är högst subjektivt.

Vill man vara lite tråkig kan man ju härleda det till gyllene snittet. Ansiktsporträtt utan klippt kalott tenderar ju att bli centrerade och få en rätt oharmonisk rotationsaxel kring näsan.

En gång, för länge sedan, så lärde jag mig att ena ögat skall befinna sig i bilddiagonelen för att få "rätt" komposition. Nu är detta förstås rent BS, eftersom det inte finns någon rätt komposition, bara förslag ;)

Men annars är det rejäl beskärning, eller inte alls tycker jag.

Senast ändrad:
Roligt, det är en fråga jag får väldigt ofta. Gillar verkligen att klippa rätt rejält, men sen är det såklart även en fråga om hur bildformatet och storleken är. Tumnaglarna i min portfolio är rätt små, så om man skulle ta med hela ansiktet och hela håret (vissa har stora frisyrer) blir allt rätt litet. Och ögonen försvinner lite, då blir porträttet ofta rätt trist.

http://www.stefantell.se/Portrattfotografering.html

Som andra har sagt bör man ta i lite, klipper man bara lite känns det oftast konstigt. Har ingen direkt regel för det, och det beror såklart mycket på ansiktet/håret. Ögonbrynen kan man helst låta vara intakta, och gärna hakan också, annars kan man klippa rätt hårt.

... Gillar verkligen att klippa rätt rejält ... det beror såklart mycket på ansiktet/håret ...

Jag är inte yrkesfotograf men har jobbat yrkesmässigt en del med form och bildbeskärning. Tycker jag brukar beskära tufft, men har tydligen varit rätt feg. Mina synpunkter på några av Stefans porträtt visar att man kan se rätt olika på var ”snittet” ska läggas, utan att det ena eller andra behöver vara fel.

”AP-fonden”: Jag vill se lite mer av hårfästet. Har han hår eller inte?
”Rumbline”: ovanför huvudet på mannen är det nästan förargligt tätt. Däremot händer det inte så mycket längst ner i bilden. Jag skulle flytta upp formatet, så att säga, och skära mer i nederkant.
”ACAD”: Samma kommentar som översta bilden.
”Gransegel”: Dito.
”Berghs …”: Överens (kanske aningen mer av håret).
”Bonnier …”: Samma kommentar som översta bilden (skräpiga hårtestar; vad finns ovanför?).
Övriga på sidan visar, enligt min smak, mestadels för tuff beskärning.

Så olika kan man tycka. Intressant. Har fler synpunkter åt ena eller andra hållet?

Sportfotografer brukar säga "Crop till you drop", det uttrycket kan nog användas i många sammanhang.

HåGe: Kul att du tog dig tid att gå igenom och kommentera några av tumnaglarna, Jag har ingen exakt regel jag går efter så det varierar såklart lite med dagsform, men tycker nog fortfarande att de flesta beskärningar på denna sida känns bra. Klickar man på respektive bild får man oftast upp en fullstor variant där det visar sig om de har hår eller inte :)

Där jag drar min gräns är oftast när ansiktet blir för stort och påträngande om det beskärs för hårt, men när det är småbilder som dessa tumnaglar når jag aldrig riktigt den storleken på mina modeller.

Och igen, tack för kommentaren, alltid roligt att höra vad folk tycker eftersom det varierar rätt kraftigt. Tråkigt vore ju annars.

Roligt, det är en fråga jag får väldigt ofta. Gillar verkligen att klippa rätt rejält, men sen är det såklart även en fråga om hur bildformatet och storleken är. Tumnaglarna i min portfolio är rätt små, så om man skulle ta med hela ansiktet och hela håret (vissa har stora frisyrer) blir allt rätt litet. Och ögonen försvinner lite, då blir porträttet ofta rätt trist.

http://www.stefantell.se/Portrattfotografering.html

Som andra har sagt bör man ta i lite, klipper man bara lite känns det oftast konstigt. Har ingen direkt regel för det, och det beror såklart mycket på ansiktet/håret. Ögonbrynen kan man helst låta vara intakta, och gärna hakan också, annars kan man klippa rätt hårt.

Off-topic, men snygga bilder Stefan, beskärningen du gör passar ju riktigt bra in på den typen av bilder du tar, bra sida med förövrigt =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar