Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skaffa systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurrzoony

Aktiv medlem
Tjena! jag är helt ny här på forumet, har läst en del på sidan men har ändå lite frågor.

Har tänkt som rubriken lyder skaffa mig en systemkamera. Jag har just nu en "vanlig" digitalkamera "olympus" med 4mpixel sedan några år tillbaka. Jag fotograferar oftast natur och lite olika motiv.. men vill självklart utvecklas!

Jag har nästan helt bestämt mig för Nikon D80. Den verkar som en riktigt bra kamera enligt vad jag har läst. Men jag har lite frågor som jag inte riktigt hittat svar på, och skulle vara mycket tacksam för svar även om frågorna kan tyckas löjliga.


1.Hur bra den tål kyla väder och vind? (såg att den inte är väderskyddad rätta mig om jag har fel).

2.Vad ska jag köpa för objektiv till? är "18-55/3,5-5,6 VR" tillräckligt bra för en nybörjare eller ska man satsa på ett hyfsat bra på en gång istället?(såg att det fanns ett paketerbjudande med just det objektivet)

3.Vad står alla siffror och bokstäver för i objektiv beskrivningen? jag har inte riktigt fattat det än (18-55/3,5-5,6 VR)

4.Vad ska man köpa för extra utrustning och varför? filter, stativ mm?

5.För och nackdelar med olika filter.


Tipsa gärna om allt en nybörjare som mig behöver veta inom systemkamerornas djungel. Blev rätt mycket text men jag hoppas någon kan svara på nån fråga i alla fall.

//Gustav
 
Skälv skulle jag avråda dig ifrån nikon d80. Den brusar på tok för mycket och det är inte kul att komma hem med en massa nerbrusade bilder. :(
 
hmm.. ok låter ju inte sådär jätte bra direkt.. men vilken skulle man välja då? beror inte bruset på ifall man har för hög iso inställd eller? D90 är lite väl dyr i min smak och D40,60 osv känns ju som att dom är rätt gamla (men förmodligen bra)
 
Även d40x och d60 har samma brusprestanda som d80 troligtvis har de samma sensor.

Bruset är högre på högre ison JA. Men ibland måste man ha höga ison speciellt i detta land som är kolsvart halva året.
 
D80 tycker jag låter som ett riktigt bra val, mycket prisvärd numera!

1. Man ska inte överdriva betydelsen av "väderskydd". Systemkameror utan sådant har använts i många år av miljoner fotografer. Givetvis ska man inte doppa den i vatten eller utsätta den för ösregn längre stunder, men lite regnstänk ska den nog klara. När det gäller kyla är det största problemet att batterierna tar slut mycket fortare.

2. Jag tycker absolut du ska köpa kameran med 18-55/3,5-5,6 VR. Det kostar ju bara några hundralappar extra och är ett utmärkt objektiv till att börja med. När du plåtat ett tag kommer du förmodligen att upptäcka att det inte räcker till i alla situationer och att du vill köpa fler objektiv.

3.18-55 är brännvidden och innebär att det har ungefär samma zoomomfång som en normal kompaktkamera. 3,5-5,6 är bländaren och visar att det inte är speciellt ljusstarkt. VR betyder att det finns optisk stabilisering i objektivet. Det finns några utmärkta artiklar här på FS som förklarar grunderna när det gäller kameror och fotografering.

4. Ett extra batteri är bra att ha (kostar nån hundring på nätet) och minneskort, förstås. Filter? Nja, möjligen ett uv-filter, som i praktiken bara är till för att skydda objektivets frontlins från skador och slitage. Allt annat tycker jag du ska vänta med tills du själv vet vad och varför du behöver.

Skälv skulle jag avråda dig ifrån nikon d80. Den brusar på tok för mycket och det är inte kul att komma hem med en massa nerbrusade bilder. :(
Nja, på normala iso-nivår finns det inget brus att tala om. Men visst, det är en två år gammal modell som givetvis inte kan mäta sig med nyare och dyrare kameror som t ex Nikon D300 om man tittar på iso 1600. Men uppriktigt sagt tror jag inte den brusar mer än hr Gyllanders egen 30D.
 
Senast ändrad:
oj tack för alla svar så snabbt! nån mer som kan konstatera brus i bilderna eller nått störande med D80? verkar som att det finns lite olika uppfattning..
 
Jag tror att Robins erfarenhete av Nikon kameror inte är de allra bästa, jag tycker absolut att D80 är en mycket bra kamera.
Och nu när D90 har kommit så är den mycket prisvärd!
 
oj tack för alla svar så snabbt! nån mer som kan konstatera brus i bilderna eller nått störande med D80? verkar som att det finns lite olika uppfattning..
Du ska nog inte oroa dig så mycket för bruset. För priset är D80 en mycket bra kamera på alla sätt, även om den, som sagt, inte är lika bra på alla områden som nya modeller som kostar dubbelt så mycket.
 
Jag tror att Robins erfarenhete av Nikon kameror inte är de allra bästa, jag tycker absolut att D80 är en mycket bra kamera.
Och nu när D90 har kommit så är den mycket prisvärd!

Jag har använt d80 väldigt mycket så jag talar inte för testbilder på internet.
 
1.Hur bra den tål kyla väder och vind? (såg att den inte är väderskyddad rätta mig om jag har fel).
Jag har hällt ett stort glas vatten över min och haft den ute i strilregn nu i veckan i en timme.
Hade den hängande över axeln och gjorde inget speciellt för att skydda den.
Jag skulle inte doppa den i vatten men nog tål den ganska mycket.

I övrigt så bör du nog lyssna på de som har en, inte
Canon-användare ;-)
 
Du ska nog inte oroa dig så mycket för bruset. För priset är D80 en mycket bra kamera på alla sätt, även om den, som sagt, inte är lika bra på alla områden som nya modeller som kostar dubbelt så mycket.

Låter bra =)

Jag har hällt ett stort glas vatten över min och haft den ute i strilregn nu i veckan i en timme.
Hade den hängande över axeln och gjorde inget speciellt för att skydda den.
Jag skulle inte doppa den i vatten men nog tål den ganska mycket.

I övrigt så bör du nog lyssna på de som har en, inte
Canon-användare ;-)

vadå? du har en canon eller vad menar du?
 
hörde också något om att den inte hade ett inbyggt reningssystem för damm. Är det en stor nackdel eller?

Jag skiftar objektiv rätt mycket och jag har inte haft problem med damm.
Klart att det är bättre med någon form av reningssystem, men jag skulle inte lägga någon avgörande vikt på det.
 
Riktigt så illa är det faktiskt inte.

Nä men det brukar urarta rätt fort faktiskt :-/ i de flesta fall.

De flesta tycker väl att kameran de själva köpt är bra, det var väl därför man köpte den :)

Jag är dock stor nog i sinnet att erkänna de brister jag hittat i min D80 för de finns ju givetvis.

Brus är väl en svag punkt inte i jämförelse med samtida konkurrenter kanske men väl med modernare grejjor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.