Annons

Skaffa Fotopass till Rally???

Produkter
(logga in för att koppla)

toffe2000

Medlem
Hej hur kan man skaffa fotopass till rallytävlingar??

(Blev bortkörd av andra fotografer som inte tyckte jag var berättigad att fota där jag stod eftersom jag inte hadde något fotopass :(

mvh kristoffer

Finns en hel massa trådar om "fotopass" i största allmänhet här.

Men generellt sett så gäller det att ha en uppdragsgivare för att kunna få ackreditering/"fotopass".

Rekommenderar att du söker lite i forumet.

/Daniel.

Har egentligen aldrig förstått varför man ska ha fotopass när man är på rally? jamena rallyt går ju ändå ute i skogen och där kan man ju ändå stå precis vart man vill, eller?

Förstår ju att man har tillgång till serviceplats etc.. Men då känns det mer behövligt med fotopass när man fotar bankörning etc där man kör inom ett inhängnat område dit man inte kan ta sig utan pass.

D Nilsson skrev:
Har egentligen aldrig förstått varför man ska ha fotopass när man är på rally? jamena rallyt går ju ändå ute i skogen och där kan man ju ändå stå precis vart man vill, eller?

Förstår ju att man har tillgång till serviceplats etc.. Men då känns det mer behövligt med fotopass när man fotar bankörning etc där man kör inom ett inhängnat område dit man inte kan ta sig utan pass.
Jo, jag kan förstå att du undrar i ditt specifika fall.
Generellt så är det bästa att alltid kontakta arrangörer för att kolla exakt vad som gäller.

Kraven för "fotopass"/ackreditering varierar en del.
Men som sagt, när det gäller ackrediteringar/"fotopass" generellt så finns det redan en hel del bra skrivet i frågan, i andra trådar.

/D.

tackar för svaren ska söka på fotopass och se vat man kan hitta:D

Är det arrangören som bestämmer vem som ska få fota? och delar ut fotopass? ett presskort är igentlgen inget värt i detta sammanhang?

mvh toffe

toffe2000 skrev:
tackar för svaren ska söka på fotopass och se vat man kan hitta:D

Är det arrangören som bestämmer vem som ska få fota? och delar ut fotopass? ett presskort är igentlgen inget värt i detta sammanhang?

mvh toffe

Ju större event destå svårare att få tillgång till fotopass. Men det skadar ju inte att fråga tävlingsledningen/sträckansvarig.

Men man kommer långt genom att bara snacka med någon "sträckvärd" utmed sträckan. Har aldrig varit några problem för mig få bra placeringar (alla har ju iof olika syn på bra placering)

Så var inte rädd för att fråga de funktionärer som finns på stäckorna när du väl är på plats

ok:D

så om det kommer andra fotografer och klagar är de "inget att bry sig om" eftersom de ej har rätt att bestämma vart jag får stå sålänge ingen ansvarig kommer och säger till mig?

tackar för snabba svar

Över 15 år sedan jag var på rally. De kan väl knappast kräva varken fotopass eller ta betalt av publiken där allemansrätten gäller?

toffe2000 skrev:
ok:D

så om det kommer andra fotografer och klagar är de "inget att bry sig om" eftersom de ej har rätt att bestämma vart jag får stå sålänge ingen ansvarig kommer och säger till mig?

tackar för snabba svar
Min namne ovan får rätta mig om jag tolkar honom fel.
Men jag tror inte att det var alls det han försökte säga.

Personligen skulle jag absolut inte rekommendera att göra som du skriver.

Det är alltid det absolut bästa att fråga någon ansvarig först.
Skulle det vara så att det finns speciella fotoplatser, med åtkomst enbart för ackrediterade fotografer så gör du dig själv en stor otjänst genom att ställa dig där, och sedan "strunta" i om du blir tillsagd.

Frågar du vänligt, och förklarar ditt syfte. Så bör chanserna vara goda att du får tillstånd att stå där du vill (dvs i Rally-sammanhang), och dessutom slippa att bli ivägkörd av någon, vare sig funktionär eller annan fotograf.

Åter igen så rekomenderar jag att du läser igenom forumet angående ämnet rent generellt.
Vad som gäller för att få ackreditering skiljer sig ganska mycket mellan olika sporter, och beror till stor del på vilken nivå det är frågan om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar