Fredrikpersson
Aktiv medlem
Jag har sett reklamen på Instagram.
Jag skulle nog göra print av egna foton i första hand. Något som ännu inte blivit av. De bilder de säljer för dyra pengar lär aldrig få något andrahandsvärde om någon tror det är en investering. Upplagebegränsningar verkar vara något som är töjbart (jfr Fotografiska). Tycker man det är värt pengarna så får man göra som man vill.
Jag håller med om att många bilder som säljs idag säljs till för höga priser men knappast Magnumbilderna vi talar om här. De kostar en tusenlapp och jag tycker att dekorationsvärdet av en Magnumbild i sig motiverar det priset. Man kan lämna diskussionen om värdebeständighet och investering därhän och stanna vid om man gillar bilden. Dessutom antyder utbudet av begagnade squarebilder att de faktiskt håller åtminstone en del av värdet. Det är bättre värdebeständighet än mycket annat man köper för en tusenlapp. Magnum är öppna med att det inte finns någon upplagebegränsning (mer än tidsfönstret för försäljningen) på bilderna.
En annan aspekt (som kanske inte gäller Magnumfotografer) är att jag, oavsett värdebeständighet, tycker att det är mycket roligare att köpa en bild jag gilllar direkt av en fotograf för 5-10000, än att köpa en IPhone för samma belopp av Apple. Det är såklart kul om en bild man köper ökar i värde, men om vi ska ställa samma avkastningskrav på bilder som på värdepapper när vi väljer vilka bilder vi vill köpa så försvinner mycket av det roliga med att skaffa sig konst.
F