ANNONS
Annons

Ska sälja objektiv och blixt, hjälp mig sätta pris.

Produkter
(logga in för att koppla)

msundberg

Aktiv medlem
Ska sälja lite prylar och vore tacksam om ni kan hjälpa mig att värdera dessa. Jag har inte följt med så mycket i utvecklingen av beg-priser sedan Sony började släppa nya objektiv. Det var ju lite galet under en period innan dess.

Objektiven är i bra skick optiskt och mekaniskt. Lite repor och skönhetsfel bara.

Tack på förhand
/ Micke

50mm 1.7 Orginal i bra skick, ca 600-1000kr.
100mm 2.8 Macro Orginal i bra skick, ca 3500kr.
70-210 4 Beercan i bra skick, ca 1500kr.
3600HS(D) i bra skick, vet inte riktigt men skulle gissa på någonstans runt 2000kr.

Kolla lite på Ebay vad dom har gått för.
Priserna jag skrev är ungefär vad dom brukar gå för, har du tur kan du få ännu mer.

Senast ändrad:
Försök vara iskall när du ska sälja.
De här prylarna kan bli väldigt heta nu när folk börjar få upp ögonen för Sonyn.
Det är fina grejor så det finns nog en hel del som skaffar kamera nu som blir sugna på dessa objektiv och blixten.

(Som f.d. Dynax'are så kliar det i fingrarna när jag ser normalen och makrot, bästa sort)

Eftersom det är relativt eftertraktade saker du säljer så hade jag personligen lagt upp dem på tradera (eller ebay om man föredrar det). Nackdelen kan ju vara ifall du inte har några omdömen där sedan tidigare, då kanske inte folk vågar bjuda fullt ut.

screamin-daemon skrev:
Mht din 3600D tycker jag 2000 känns lite dyrt...en ny Sony
F36AM kostar 2.395,-

mvh

Kent
Jo, men som jag skrev har jag ingen koll på vad blixten går för, chansade bara lite.
Kollade snabbt på Ebay.de och verkar som om 1000kr är lite närmare vad du kanske kan få för den.

Priserna på eBay, m.fl. ställen, för 100/2,8 1:1 1st gen. varierar kraftigt;

US 2450 - 3850, med medelpris 3000 (ingen moms & tull)
US 3350 - 5100, med medelpris 4000 (full moms & tull)
UK 2120 - 4900, med medelpris 3500
EU 2760 - 4600, med medelpris 3560

tannler skrev:
Har precis sålt på eBay;
3600HS(D) - 1600:-
50/1,7 - 1000:-

förefaller vara rimligt tycker jag.

Tack för dina svar Lenart. Du verkar ju ha lite erfarenhet av försäljning via eBay.

Jag hade först tänkt att sälja på tradera eftersom den sajten verkar vara mest välbesökt i sverige. Men nackdelen är att jag inte har några omdömmen på Tradera vilket kanske kan minska antalet intresserade köpare. Jag har två positiva omdömen på eBay (som köpare), men då måste man väl nästan lista objekten internationellt för att nå ut till många köpare. Hur har det funkat för dig med frakt till utlandet? Hur gör man?

Mvh \ Micke

Hej,
även om man inte har några omdömen på tradera, måste man våga sälja där. Det kommer ju alltid en första gång för alla.
Om du lägger upp objektiven och övrigt med flera bilder och skriver utförliga beskrivningar så bör det inte bli några problem.

Senast en 3600 HS(D)-blixt var ute på tradera gick den för runt 1500-1600 kr. Det är den absolut värd om "foten" och en bouncer ingår. Ja, det är den värd ändå om den är i nyskick.

Har köpt och sålt mycket på nätet (c-hylse, användarnamn på tradera) och jag vågar nog påstå att man får bäst för BRA Minoltasaker på tradera. Undvik eBay som säljare. Visst, du kanske får en hundralapp mer, men eBays avgifter är (galet) höga och sedan ska Paypal har sina sjuka fem procent och...ja, Jag älskar eBay som köpare, jag hatar eBay som säljare. De drar in SÅ mycket pengar på att egentligen inte göra ett dyft.
(fast det är en annan diskussion, som affärsidé är ju eBay rakt igenom genial - låt användarna göra jobbet, håva in pengarna...)

christianhylse skrev:
Senast en 3600 HS(D)-blixt var ute på tradera gick den för runt 1500-1600 kr. Det är den absolut värd om "foten" och en bouncer ingår. Ja, det är den värd ändå om den är i nyskick.

Tannler fick 1725:- för sin blixt med "ingen brux, ingen fot, ingen originalkartong" på tradera för ett par veckor sedan. Jag tycker helt klart att det är överpris men det är det som är fördelen med auktionssidorna, att bara det är tillräckligt attraktiva saker så kan de rusa iväg i pris.

Tack alla som svarar. Jag tror jag har bestämt mig för att sälja på Tradera. En liten fundering bara. Jag läste vilkoren för Payson och som jag förstod det så får säljaren (jag) betala en avgift på 3% om köparen betalar med kort, men inte om dom betalar direkt från sitt Payson-konto. Hur ska jag veta på vilket sätt dom betalar?

DanielSand skrev:
Tannler fick 1725:- för sin blixt med "ingen brux, ingen fot, ingen originalkartong" på tradera för ett par veckor sedan. Jag tycker helt klart att det är överpris men det är det som är fördelen med auktionssidorna, att bara det är tillräckligt attraktiva saker så kan de rusa iväg i pris.
Marknaden styr - på gott och på ont. 1725:- för den och GBP113 för ett annat ex.

msundberg skrev:
Tack alla som svarar. Jag tror jag har bestämt mig för att sälja på Tradera. En liten fundering bara. Jag läste vilkoren för Payson och som jag förstod det så får säljaren (jag) betala en avgift på 3% om köparen betalar med kort, men inte om dom betalar direkt från sitt Payson-konto. Hur ska jag veta på vilket sätt dom betalar?

Bästa är nog att fråga payson själva, det är ganska få som använder sig av payson så det är inte säkert att du kommer att få något svar här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar