Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa nytt objektiv, Hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, Jag funderar på att börja spara till ett nytt objektiv. Jag vill ha ett som har låga bländartal. så man kan få de rätt suddigt i bakgrunden av någonting.
Och gärna bildstabilisator. Och som går att zooma en bit med. ca till 200mm ( gärna längre men då antar jag att priset stiger? )
Någon som skulle kunna ge förslag till något objektiv som värkar passa mig?
Jag skulle bli väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig!

Max pris ca 4000kr
 
Det räcker att posta i ett forum.
200mm med storbländar öppning för 4k är nog omöjligt tyvär.Du får nog kompromissa och kanske köpa ett 50mm f1.8 och ett 55-250is då har du bra optik som passar din budget.
 
Senast ändrad:
Hejsan, Jag funderar på att börja spara till ett nytt objektiv. Jag vill ha ett som har låga bländartal. så man kan få de rätt suddigt i bakgrunden av någonting.
Och gärna bildstabilisator. Och som går att zooma en bit med. ca till 200mm ( gärna längre men då antar jag att priset stiger? )
Någon som skulle kunna ge förslag till något objektiv som värkar passa mig?
Jag skulle bli väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig!

Max pris ca 4000kr

Suddig bakgrund får man lättast med lång brännvidd så man behöver inte nödvändigtvis stora bländare för den skull. Så jag tror att en vanlig telezoom typ EF-S 55-250 IS eller vad det nu finns för Canon i din prisklass (jag är Nikonist) skulle räcka långt om du inte har en sån redan. Vill du så kan du komplettera med ett EF 50/1,8 för ca 1000kr de gånger du behöver mer ljusstyrka.
 
Sigma 120-400/4-5.6 DG OS APO HSM får nästan för ditt pris!
Du får sträcka dig en liten bit till så får du ett begagnat sådant.
Det är billigt, bra fokus motor, bildstabilisering.
Dock så är det ju vill man ha något får man ge något.
Vill du ha bättre ljuskänslighet, då får du ge mer pengar.
Vill du ha bättre skärpa, mer pengar.

Detta objektiv är billigt för hur mycket zoom det är.
Med priset så blir det lite sämre ljuskänslighet (gör dock inget om man endast fotar på ljusa dagen) och skärpa.
Men alla som testat objektivet säger att bildstabiliseringen fungerar så bra att den väger upp för skärpan.

Jag har köpt "storebror" till 120-400 vilket är 150-500.
Kan ej komma och säga hur bra den är då jag inte fått hem det än men även där är skärpan inte världens bästa och inte ljuskänsligheten men den utmärkta (för priset, dålig jämfört med ett 100 papp canon objektiv) bildstabiliseringen väger upp för det.
Jag tror jag kommer bli väldigt nöjd för alla säger att bildstabiliseringen är utmärkt på dessa objektiv.
Och skärpan, det lilla i skärpan jag förlorar med ett Sigma 150-500 mot ett Canon 100-400L USM objektiv, det märker inte jag.
 
Är det inte lite overkill att rekommendera Sigmas långa och stora telezoomar till en 14-åring när budgeten inte alls räcker till dem? Man ska ju dessutom orka släpa på prylarna också. Och är det inte fåglar och vilda djur man tänkt fotografera så räcker 2-300 mm utmärkt som maxbrännvidd för de allra flesta.
 
Är det inte lite overkill att rekommendera Sigmas långa och stora telezoomar till en 14-åring när budgeten inte alls räcker till dem? Man ska ju dessutom orka släpa på prylarna också. Och är det inte fåglar och vilda djur man tänkt fotografera så räcker 2-300 mm utmärkt som maxbrännvidd för de allra flesta.

+1 på den.

Canon EF-S 50-250 IS är bra kvalitet för pengarna. Den får du för runt 2 000 kr. Som någon sa här ovan så kan du med de längre bilderna få riktigt fin bakgrundsoskärpa trots att maxbländare är 5.6.

Ett alternativ till denna är Canon 70-200/4 L, som går att få för runt 4 000 kr begagnat. Då får du dock ingen bildstabilisering, så det objektivet kommer att kräva mer av dig som fotograf.

Jag tycker du ska köra på EF-S 50-250 och prova dig fram.
 
+1 på den.

Canon EF-S 50-250 IS är bra kvalitet för pengarna. Den får du för runt 2 000 kr. Som någon sa här ovan så kan du med de längre bilderna få riktigt fin bakgrundsoskärpa trots att maxbländare är 5.6.

Ett alternativ till denna är Canon 70-200/4 L, som går att få för runt 4 000 kr begagnat. Då får du dock ingen bildstabilisering, så det objektivet kommer att kräva mer av dig som fotograf.

Jag tycker du ska köra på EF-S 50-250 och prova dig fram.

Det ÄR en fördel med bildstabilisering på långa tele. Jag har en 200/2.8L och medan ger finfina bilder kräver den i praktiken stativ eller mycket ljus eller hög ISO för att inte ge skakningsoskärpa. Rekommenderar som Fredrik här EF-S 50-250 IS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.