Annons

Ska köpa ny [kompaktkamera /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjäbban

Medlem
Ska köpa en ny kompakt kamera och det är ju en djungel lika svår som mobil djungeln.
Så tänkte fråga om er om lite råd om det är OK?

Det viktigaste är att den är lättanvänd, är absolut inget proffs på att fotografera, men vill kunna ta bra bilder utan en massa inställningar/krångel.
Den jag har är väldigt krånglig att få in bilderna i daton, kan ta upp till 4-7 försök ibland….
Och det är största orsaken till att jag ska köpa en ny

En enkel/bra nybörjar kamera alltså, till en som är glad för att ta mycket foto men inte så intresserad av tekniska finnelser.
Vad rekomonderar ni?
De jag blivit rekomonderade är Canon Ixus 130 och IXUS 300 HS
Vad är skillnaden?

Om det är problem att få in bilderna i datorn och det beror på att kameran inte hittas av datorn - då kan det vara värt att köpa en minneskortläsare (~79kr) och sätta minneskortet i den, när du ska föra över bilderna.

Tack för tipset, men det är mer som inte funkar, så har bestämt mig för en ny
En dum fråga till vad innebär
PowerShot ser att Cannon har något sådant, fördel eller nackdel och vad sjuton är det?

Är inte direkt ute efter Cannon är kanske bäst att säga, så skriv gärna om ni har tips på annan enkel/bra nybörjar kamera alltså

Aha betyder alltså inget då?
Vad är skilnaden på den och IXUS och vilken är bäst för mig?

PowerShot är Canons "Prestigemärke" bland kompaktkamerorna, medan IXUS är konsumentmodellerna.

PowerShot har som regel fler funktioner, och framförallt möjlogheten för fotografen att i större grad påverka resultatet via manuella inställningar.

Vidare, både IXUS och Powershot finns i många modeller. Alltså går det inte att svara på frågorna "Vad är skillnaden?" eftersom vi då måste veta vilken powershot do jämför med vilken IXUS.

Men, jag tror också att det faktum att du inte riktigt ens vet vilka frågor man bör ställa är ett tecken på att du nog bör kika mer på IXUS-modellerna och mindre på PowerShot-modellerna.

Ja det låter onekligen så.
tack för att ni ger er tid att svara en total nybörjare som inte vet något alls
och behöver all hjälp jag kan få

Har nu fått yterligare tips på Canon, så 3 olika personer rek. det märket, så då har jag bestämt att det får bli en sådan .
frågan är bara vilken
Canon Ixus 130, IXUS 300 HS och Canon G12 är de tre jag fått som förslag.
Kan någon förklara skilnaderna på dom så blir jag tacksam

Har nu fått yterligare tips på Canon, så 3 olika personer rek. det märket, så då har jag bestämt att det får bli en sådan .
frågan är bara vilken
Canon Ixus 130, IXUS 300 HS och Canon G12 är de tre jag fått som förslag.
Kan någon förklara skilnaderna på dom så blir jag tacksam

Powershot G12 är en liten stridsvagn till kamera som är avsedd för "seriösa amatörer" och uppåt. Den är stor, klumpig, men den tål stryk och har en blixtsko och optisk sökare. Den går definitivt inte ner i fickan ;)
Titta på http://www.abesofmaine.com/abeimg/appimg/sli/size_comparison.jpg G12 (i mitten) är nästan lika stor som ett av de mindre systemkamerahusen. Men det är en BRA kamera, inget snack om det.

300HS är en lite seriösare modell som har vissa funktioner som (exempelvis) höghastighetsfoto och lite andra tryck. En riktigt trevlig liten kamera.

Ixus 130 är en basmodell utan några som helst "utstickande finesser".

Jag rekommenderar också Canon för kompaktkameror. Trots att jag har Nikon-prylar för ett sexsiffrigt belopp så anser jag fortfarande att Canon gör bättre _kompakt_kameror än Nikon (Jag har en Powershot S90 som fickkamera).

Det finns numera en efterföljare till IXUS 130 IS som heter IXUS 220 HS. ungefär 500:- extra men har den nya HS tekniken för bättre högISO prestanda. Dessa kameror är förvisso " basmodell utan några som helst "utstickande finesser"" men den store "finessen" med dem är ju storleken. Det är i mitt tycke en perfekt fickkamera för ungefär halva priset jämfört Powershot S95.

Det kommer nog att bli min nästa kamera då jag i princip slitit ut min IXUS 100 IS.

M

G12 är nästan lika stor som ett av de mindre systemkamerahusen. Men det är en BRA kamera, inget snack om det.
Ungefär lika bra som G12, men betydligt mer fickvänlig (och billigare) är S95.

Den stora skillnaden mellan G12/S95 och de andra Canonkompakter som trådstartaren nämner är att det är lättare att göra manuella inställningar i G12/S95. Men även med de kamerorna går det utmärkt att strunta i det och köra på automatik istället.

Ixus 130 ger inte riktigt lika hög bildkvalité som G12/S95. Men den är väldigt liten och smidig och kostar dessutom bara en bråkdel.

Jag har en G9 och den känns dyr på ett positivt sätt, Metallskal, härligt, fast senare modeller verkar vara gjorda i plast men de känns ändå gedigna.

Gunilla, vilken kamera har du nu?

En kamera ska funka direkt när det gäller bildöverföring och gör den inte det kan det vara idé att hämta hem den allra senaste mjukvaran men ett sätt att kringgå detta är som sagt att köpa en billig kortläsare om din dator inte har en inbyggd.

Gunilla, vilken kamera har du nu?

.

Det är en Nixon coolpix s210
Köpte den 080604 Den är lite sliten men funkar att få bilder av.
Men förutom att det tar lång tid att få in bilderna i datorn är den är inte helt i bra skick, man får kolla så att minneskortet inte ramlar ut, det gör det då och då, men det märks och det är bara att trycka in det igen. Den funkar ju men är som sagt inte i toppskick.

Har fått ett mejl från en som vill köpa den (från Facebook där jag också skrev om att jag ska köpa ny)
har inte en susning om vad den kan vara värd
köpte den -08 för 1.499:- + ett skydd för 299:- och med Sandisk SD 1GB ultra för 199:-
totalt alltså 1.997:-
kan jag begära 500:- eller är det för mycket, då för hela paketet så klart för antar att jag inte kan använda mineskortet på en ny?

Det finns numera en efterföljare till IXUS 130 IS som heter IXUS 220 HS. ungefär 500:- extra men har den nya HS tekniken för bättre högISO prestanda. Dessa kameror är förvisso " basmodell utan några som helst "utstickande finesser"" men den store "finessen" med dem är ju storleken. Det är i mitt tycke en perfekt fickkamera för ungefär halva priset jämfört Powershot S95.

Det kommer nog att bli min nästa kamera då jag i princip slitit ut min IXUS 100 IS.

M

Lät som det kunde vara något?

Minneskortet funkar säkert på en nyare kamera fast nu köper du väl ett 4 eller 8 GB kort för en liten slant. 500 spänn, slå till vetja.

Så som du beskriver det tycker jag G12 och S95 är lite overkill.

Jag tycker du skall koncentrera dig på enkelheten och då är Ixus-modellerna bra om du vill ha en liten kamera som är tålig och förhållandevis lätthanterlig.

Stort tack för all hjälp, då blir det antingen en IXUS 130 IS eller en IXUS 220 HS
Ska ut på lördag och se om de finns i närmaste staden och känna på dom så får jag se om vilken jag tar med hem!

Stort tack för all hjälp, då blir det antingen en IXUS 130 IS eller en IXUS 220 HS
Utan att ha använt någon av modellerna tycker jag det verkar som om du för 500 kr extra får en mycket bättre kamera om du väljer Ixus 220. Två avgörande saker:

1. Den har vidvinkel motsvarande 24 mm ("bara" 28 mm i Ixus 130).
2. Den klarar att ta nästan fyra bilder i sekunden (mindre än en bild/sek med 130).

Dessutom kan 220 filma i full hd.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto