Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ska köpa ny [kompaktkamera /mod]
- Trådstartare Bjäbban
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
Ganska mycket större, ganska mycket dyrare -- fast du får ett steg större bländare i vidvinkelläget. Om pekskärm (istället för knappar) är fördel eller nackdel är nog individuellt.IXUS 220 har många haft goda ord om - men vad tycker ni om IXUS 310 HS?
I övrigt är kamerorna väldigt lika.
Andos
Aktiv medlem
Ganska mycket större, ganska mycket dyrare -- fast du får ett steg större bländare i vidvinkelläget. Om pekskärm (istället för knappar) är fördel eller nackdel är nog individuellt.
I övrigt är kamerorna väldigt lika.
En annan skillnad är att 310HS har både bländar och slutar-styrning, där 220HS bara har automatisk exponering.
ErlandH
Aktiv medlem
Ja, det kan ju vara avgörande för många köpare. Fast kanske inte för trådstartaren som "vill kunna ta bra bilder utan en massa inställningar/krångel".En annan skillnad är att 310HS har både bländar och slutar-styrning, där 220HS bara har automatisk exponering.
Bjäbban
Medlem
Ja, det kan ju vara avgörande för många köpare. Fast kanske inte för trådstartaren som "vill kunna ta bra bilder utan en massa inställningar/krångel".
Precis!
Canon 300 var där också någon som föreslog
Hur är den?
Har rigt till Audio video som finns här i stan
och fick följande priser (däremot sa han inget om vilken han rek. #dåligt#)
130 fanns hemma i svart (trist färg) inkl väska/mineskort 3.195:-
övriga tog han hem på bestälning och där ingår inget extra
220 (röd!!!!!) samma pris men då utan väska/mineskort.
300 lite dyare 3.495:- och endast i svart (ok färgen spelar ju ingen roll egentligen)
ErlandH
Aktiv medlem
Hutlösa priser. Hos www.cyberphoto.se (som inte brukar vara billigast i landet) kostar Ixus 130 1490 kr, Ixus 220 kostar 1990 kr och Ixus 300 kostar 2490 kr.Har rigt till Audio video som finns här i stan
och fick följande priser (däremot sa han inget om vilken han rek. #dåligt#)
130 fanns hemma i svart (trist färg) inkl väska/mineskort 3.195:-
övriga tog han hem på bestälning och där ingår inget extra
220 (röd!!!!!) samma pris men då utan väska/mineskort.
300 lite dyare 3.495:- och endast i svart (ok färgen spelar ju ingen roll egentligen)
Ännu bättre priser hittar du kanske på www.prisjakt.se
Ixus 300 är föregångaren till 310. Den största skillnaden är att den inte har lika bra vidvinkel (motsv 28 mm istf 24 mm) och inte kan filma i full hd. Ixus 310 kostar 2990 hos Cyberphoto.
Andos
Aktiv medlem
Ja, det kan ju vara avgörande för många köpare. Fast kanske inte för trådstartaren som "vill kunna ta bra bilder utan en massa inställningar/krångel".
Så sant! Missade den lilla detaljen=)
Bjäbban
Medlem
Hutlösa priser. Hos www.cyberphoto.se (som inte brukar vara billigast i landet) kostar Ixus 130 1490 kr, Ixus 220 kostar 1990 kr och Ixus 300 kostar 2490 kr.
Ännu bättre priser hittar du kanske på www.prisjakt.se
Ixus 300 är föregångaren till 310. Den största skillnaden är att den inte har lika bra vidvinkel (motsv 28 mm istf 24 mm) och inte kan filma i full hd. Ixus 310 kostar 2990 hos Cyberphoto.
Vilken pris skilnad, men vågar en okunig köpa via nätet, är ju enkelt att gå in i butiken och få hjälp om jag köper i stan.
Fast den jag har har ju liksom aldrig krånglat så det är kanske inte lika vanligt med krångel som på biltelefon som är otroligt krångliga ibland innan man har lärt sig/listat ut hur de funkar när man köper ny...
ErlandH
Aktiv medlem
Ja, hur mycket hjälp du får av den butiken och om den servicen är värd 1000-1500 kr kan bara du själv svara på.Vilken pris skilnad, men vågar en okunig köpa via nätet, är ju enkelt att gå in i butiken och få hjälp om jag köper i stan.
För övrigt kan man nog ringa och be om råd om man handlar från bättre nätbutiker (som t ex Cyberphoto, Fotokungen, Rajala osv). Även om det inte är riktigt samma sak.
Å andra sidan kanske du kan pruta i din lokala butik om du visar dem vad konkurrenterna tar.
Bjäbban
Medlem
Finns en Expert butik här också, ringde dom med och vilken prisskilnad!
de tar 1,999:- för en 220 och 1699:- för 130
Så där köper jag!
Kollade med Elgiganten, finns en sådan 5 mil bort och de tar 1.990:- för 220 och jag kör inte 10 mil för 9 kr så det är inte biligare liksom...
Alla överens om att 220 är bättre än 130 så är blir det en sådan och röd (lite kär i färgen)
de tar 1,999:- för en 220 och 1699:- för 130
Så där köper jag!
Kollade med Elgiganten, finns en sådan 5 mil bort och de tar 1.990:- för 220 och jag kör inte 10 mil för 9 kr så det är inte biligare liksom...
Alla överens om att 220 är bättre än 130 så är blir det en sådan och röd (lite kär i färgen)
ErlandH
Aktiv medlem
Det blir det säkert! Undrar om jag inte själv skulle köpt just en sådan (fast kanske inte röd...) om jag var på jakt efter en ny fickkamera.Nu har jag bestält en Ixus 220 på expert för 1.999:- röd♥ hoppas det blir bra!
Nidhogg
Aktiv medlem
Ursäkta att jag "bumpar" en gammal tråd men jag är inne i precis samma valdilemma och ska komplettera min systemkamera med en liten nätt kompakt.
Hur upplever du bildkvaliteten är på 220? Jag jämförde cyberphotos testbilder med 220 (bra köp) med Ixus 115 (toppklass) och tyckte att 220 hade märkbart sämre testbild.
Ixus 115: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ixus115/IMG_0002.JPG
Ixus 220: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ixus220/IMG_0002.JPG
Zooma in dessa båda, jag tycker att skärpan skiljer sig alltförmycket på 220. Annars som tidigare påtalats så verkar det vara en mycket trevlig kompakt som jag gärna skulle köpa.
Hur upplever du bildkvaliteten är på 220? Jag jämförde cyberphotos testbilder med 220 (bra köp) med Ixus 115 (toppklass) och tyckte att 220 hade märkbart sämre testbild.
Ixus 115: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ixus115/IMG_0002.JPG
Ixus 220: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ixus220/IMG_0002.JPG
Zooma in dessa båda, jag tycker att skärpan skiljer sig alltförmycket på 220. Annars som tidigare påtalats så verkar det vara en mycket trevlig kompakt som jag gärna skulle köpa.
mindmeld
Aktiv medlem
Är tålighet en prio?
Skulle vilja slå ett slag för en kamera som är helt underbar, ger den bäst bilder nix men den funkar överallt.
Vilket när jag använder kompakt kamera är det som gäller, ska kunna tappa den, slänga den i havet snorkla med den, givetvis inte lika bra som en systemkamera med proffs dykarhus men bra mycket billigare.
Panasonic Lumix DMC-FT3, har FT2 som är den tidigare modellen och den har fungerar som ett klockverk .
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/...T3/overview/6920235/index.html?trackInfo=true
Skulle vilja slå ett slag för en kamera som är helt underbar, ger den bäst bilder nix men den funkar överallt.
Vilket när jag använder kompakt kamera är det som gäller, ska kunna tappa den, slänga den i havet snorkla med den, givetvis inte lika bra som en systemkamera med proffs dykarhus men bra mycket billigare.
Panasonic Lumix DMC-FT3, har FT2 som är den tidigare modellen och den har fungerar som ett klockverk .
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/...T3/overview/6920235/index.html?trackInfo=true
peranders
Aktiv medlem
Varför inte surfa in till www.dpreview.com där hittar du många testbilder.
Nidhogg
Aktiv medlem
Varför inte surfa in till www.dpreview.com där hittar du många testbilder.
Tack för tipset, det ska jag göra!