Annons

Ska köpa EF 70-200/2,8 IS II i Hong Kong... Vad är det värsta som kan hända?

Produkter
(logga in för att koppla)

ricku

Aktiv medlem
I nästa vecka ska jag åka till Hong Kong på en liten semester. I samma veva tänker jag köpa EF 70-200 f2.8 IS II. I Hong Kong kostar gluggen ca 13.500, med andra ord sjukt mycket billigare än vad det kostar i Sverige.

Jag kommer att köpa objektivet från Echo Photo & Audio Limited - en aukotiserad återförsäljare som är pålitlig och väldigt omtyckt bland fotografer.

Nu till den stora frågan. Vad är det värsta som kan hända, med tanke på att jag inte får internationell garanti på objektivet? Jag kommer självklart att undersöka objektivet noggrant när jag är i Hong Kong och se så att det fungerar, men vad händer om jag kommer hem till Sverige i efterhand upptäcker att det bakfokuserar / framfokuserar eller har något annat problem?

Objektivet har ju garanti i Hong Kong, så då borde jag väl kunna skicka det till Canons Hong Kong-avdelning via flygpost? Betala frakt gör jag så gärna.
 
Senast ändrad:
Nu till den stora frågan. Vad är det värsta som kan hända, med tanke på att jag inte får internationell garanti på objektivet?

Att du blir stoppad i tullen och får betala tull och moms...
 
Nu till den stora frågan. Vad är det värsta som kan hända, med tanke på att jag inte får internationell garanti på objektivet?

Att du blir stoppad i tullen och får betala tull och moms...
Om det är det värsta som kan hända så känner jag mig oerhört lättad! Jag reser ganska mycket men har aldrig råkat ut för att bli soppad av tullen.
 
Nja, det skiljer ju bara ett par tusen. När du har betalat tull och moms är du uppe i 18000 ungefär.
Ok. Men du menar väl snarare OM jag väljer att betala tull och moms?

Jag betalar aldrig tullen, såvida dom knackar mig på axeln och tvingar mig till att göra det. Den risken är ju inte särskilt hög. Nu hoppas jag att tråden inte förvandlas till ett träsk av moralpanik och off topic-prat om tullen. ;)
 
Vid fel på objektivet blir det väl billigare att ta notan själv i Sverige, än att returnera till säljaren. Annars åker du väl på tull och moms när de skickar tillbaka det ändå.
 
Vid fel på objektivet blir det väl billigare att ta notan själv i Sverige, än att returnera till säljaren. Annars åker du väl på tull och moms när de skickar tillbaka det ändå.
Så sant, nu när du säger det. Men är det inte ganska konstigt? Finns det inget sätt att skicka saker på reparation utomlands, utan att måsta betala tull när produkten kommer tillbaka?

Det finns ju hur många fall som helst då saker måste skickas iväg för att repareras eller bytas ut i ett annat land, och det gäller inte bara kamerautrustning.
 
Sättet att skicka utomlands för reparation är väl att styrka att gluggen är köpt i Sverige med t.ex. ett kvitto. Man måste ju ändå styrka att gluggen inte är för gammal o.s.v. Så det kan ju bli ett problem...
 
Nåja. Jag får se till att testa objektivet flitigt under min semester i Honken.

Tack för alla svar!
 
Orka komma in o dryga sig i varenda import-tråd...
Att du tycker det är "drygt" att inte vara kriminell säger nog mer om dig än om något annat.

Så sant, nu när du säger det. Men är det inte ganska konstigt? Finns det inget sätt att skicka saker på reparation utomlands, utan att måsta betala tull när produkten kommer tillbaka?

Det finns ju hur många fall som helst då saker måste skickas iväg för att repareras eller bytas ut i ett annat land, och det gäller inte bara kamerautrustning.
Givetvis behöver man inte betala moms och tull när man skickar saker utomlands för reparation, eftersom man visar att man redan vid inköpet har betalat moms och tull. (Om det inte är en garantireparation får man förstås betala moms på priset för reparationen.)
 
Har fått objektiv reparerade utomlands och då har dom skrivit i pappren "i retur efter reparation".
Dessutom har dom i paketet bifogat exakt vad dom reparerat.
Då har det aldrig varit några problem.

Jo föresten.
En gång köpte jag ett nytt objektiv där säljaren skrivit ovanstående och det gick igenom tullen utan avgifter.
Jag VILLE betala tull och ringde tullen för att ta reda på hur jag skulle betala in.

Dom var väldigt frågande (kanske inte så vanligt att folk vill betala efteråt).
Han bad mig vänta i telefon medans han kollade med några kollegor.
Han återkom med svaret: "har det slunkit igenom oss på tullen utan tullavgift så ska du se det som en tidig julklapp"...
 
Erland, jag har aldrig hört talas om någon som betalar tull för sina varor frivilligt. Du är nog den första, så grattis. :) Kul att du hittat ett sätt att bränna pengar i onödan.

Angående att det är kriminellt. Ja visst kanske det är så, men att skippa bilbälte, åka moppe utan hjälm, eller att slänga en cigarettfimp på marken är också kriminellt.. Frågan är hur mycket man orkar bry sig om sådana struntsaker?

Som sagt, jag kommer aldrig att frivilligt betala tull för någonting jag redan har betalat för hos säljaren.
 
Erland, jag har aldrig hört talas om någon som betalar tull för sina varor frivilligt. Du är nog den första, så grattis. :) Kul att du hittat ett sätt att bränna pengar i onödan.
Jag vet ju inte vad du umgås med eller "hört talas" om för människor, men de allra flesta svenskar brukar nog försöka rätta sig efter de lagar vi har. Själv har jag ett flertal gånger tullat in varor och är inte direkt ensam om detta.

Om man tycker det är att "bränna pengar i onödan" att betala den skatt man ska så har man en (tack och lov) ovanlig inställning till vårt samhälle.

Angående att det är kriminellt. Ja visst kanske det är så, men att skippa bilbälte, åka moppe utan hjälm, eller att slänga en cigarettfimp på marken är också kriminellt.. Frågan är hur mycket man orkar bry sig om sådana struntsaker?
Det är iofs semantik och har inget med saken att göra, men att bryta mot t ex trafikförordningen brukar man inte räkna som "kriminellt".

Som sagt, jag kommer aldrig att frivilligt betala tull för någonting jag redan har betalat för hos säljaren.
Att betala tull (och moms) är inte frivilligt.

Vill man spara pengar genom att begå brott tror jag för övrigt att det finns både enklare och effektivare sätt, som inte behöver inkludera resor runt halva jordklotet.
 
Jag är en mycket laglydig person men har svårt att förstå syftet med tull och moms på sånt man som privatperson köpt utomlands för eget bruk. Moms har man ju redan betalt i det land man köpt varan. Tullar är ju till för att skydda inhemsk produktion från konkurrens utifrån, och det kan man ja ha olika uppfattningar om det principiellt riktiga i, men bortsett från detta finns det inte mycket svensk kameraindustri att skydda. Så då blir det enda kvarstående syftet rent fiskalt, dvs att få in pengar till statskassan, och det kanske är rimligt nog i och för sig.

Mitt intryck är att tullen är totalt ointresserade av om privatpersoner köper prylar utomlands. Det dom ser som sin uppgift är att bekämpa knarksmuggling i alla mängder, samt smuggling av sprit och cigaretter i större mängder än för personligt bruk. När det gäller andra varor är det bara varusmuggling i stor skala för försäljning de bryr sig om. Det kan ju skada den inhemska marknaden genom dumpning av priserna.

Naturligtvis ska man man ändå följa de lagar som gäller. Men om man ändå kommer fram till att man inte vill det i ett sånt här fall lär risken för upptäckt vara mycket liten.
 
Haha ok Erland.

Jag tänker inte gå djupare in i den här meningslösa tulldiskussionen eftersom att den inte kommer leda någon vart. Du vill bränna pengar, jag vill spara och lägga dom på något vettigare.

Att du tror jag åker till Hong Kong för att köpa ett objektiv säger ju allt!
 
Att du tycker det är "drygt" att inte vara kriminell säger nog mer om dig än om något annat.

Det är snarare ganska drygt att se dig försöka (och misslyckas med att) omvända varje syndare i varje import-tråd. Jag tror det enda du möjligtvis åstadkommer (förutom att trötta ut en massa oskyldiga åskådare) är att någon laglydig medborgare i ren protest istället går över till den mörka sidan av momsredovisningen. ;)
 
Du vill bränna pengar, jag vill spara och lägga dom på något vettigare.
Det där är en lite märklig uppfattning. I verkligheten vill du ju sno mina pengar, eftersom du av någon konstig anledning bestämt dig för att du har större behöv av eller rätt till dem.

Det är alltså jag som vill spara, du som vill "bränna" -- mina pengar.
 
Det är snarare ganska drygt att se dig försöka (och misslyckas med att) omvända varje syndare i varje import-tråd.
Jag har inga som helst ambitioner att "omvända" folk som tycker det är häftigt att vara kriminell och "drygt" att följa lagen. Däremot verkar det i sådana här trådar ofta förekomma den märkliga missuppfattningen att det är frivilligt att betala moms och tull.

Det blir lite bisarrt i kontrast till de moraliska brösttoner och det intresse för lagtexter som många tar fram i trådar som handlar om upphovsrätt och bildmanipulationer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.