Annons

Ska köpa EF 70-200/2,8 IS II i Hong Kong... Vad är det värsta som kan hända?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det spelar ingen roll om saker är begagnade eller nya. Moms och tull (för de saker som är tullpliktiga) slipper man bara om prylarna kan räknas som flyttgods (dvs du har bott utomlands och flyttar hem) eller om värdet är högst 4300 kr.

värt att lägga till att värdet högst 4300 kr enbart gäller om man själv för in varan i landet, inte om man t ex beställer via nätet och får det skickat till Sverige, då får man betala moms och tull. Enbart tullfrihet om värdet är under 1400 kr och momsfrihet för enstaka publikationer för under 300 kr.
 
Städat upp lite off topic, personpåhopp och trams här - hoppas jag slipper göra det igen
 
på tal om reparation

när IS:en pajade på ett 70-200 jag hade så gick det på mellan 8500-9000kr att laga, kanske kan va värt att tänka på men vet inte hur vanligt det är att de går sönder.
 
Erland:

Tycker att du har ett vettigt synsätt, men förstår samtidigt TS. Ta ex SKV:s blankett K9 (försäljning av övriga personliga tillgångar). Hur många tror du fyller i den?

Jag tycker också att EH har ett vettigt synsätt och det gör mig beklämd att det i en tråd på Fotosidan i Sverige är den som förespråkar att hålla sig till lagen som häcklas och utsätts för påhopp.

Det värsta som kan hända trådskaparen är inte att han indirekt rånar oss som försöker hålla oss rimligen hederliga. Det värsta som kan hända kanske är om planet hem störtar.

Det värsta som kan hända oss övriga är om fler ansluter sig till linjen; jag skiter i allt bara jag kan få det lite billigare själv.
Anledningen att vi inte sitter i samma ekonomiska skit som en del syd-europeiska länder är väl att vi fortfarande har en majoritet av befolkningen som tycker att det är rimligt att betala skatt och göra rätt för sig.
 
Men till vilken spets ska man dra det? Om du får hem ett paket med ett objektiv som du har beställt från ett land utanför EU och det slinker igenom utan att du behöver betala moms och tull inte ringer du upp tullverket och ber att om att få betala moms och tull då för det är du enligt lagen egentligen skyldig till.
Det är även olagligt att föra in förfalskade/piratkopierade varor vilket säkert extremt många har gjort.
Det finns mycket man inte får göra när det gäller import. Hur långt ska vi dra det?
 
Men till vilken spets ska man dra det? Om du får hem ett paket med ett objektiv som du har beställt från ett land utanför EU och det slinker igenom utan att du behöver betala moms och tull inte ringer du upp tullverket och ber att om att få betala moms och tull då för det är du enligt lagen egentligen skyldig till.
Det är även olagligt att föra in förfalskade/piratkopierade varor vilket säkert extremt många har gjort.
Hur långt ska vi dra det?

Alla människor har sin egen gräns. En del tycker att det är OK att våldta en tjej för att hon var full och provkativ, andra tycker att det är larvigt att man inte får dricka alkohol och köra bil.

Det är du själv som bestämmer din gräns och därmed bidrar du också till det samhälle du väljer att bo i, på ont eller gott.

OM ALLA skulle köpa sina fotoprylar utomlands så skulle staten förlora många miljoner kronor som behövs för att vårt samhälle skall fungera.

Det skulle också betyda att alla fotoaffärer skulle försvinna.

I Grekland har det ansetts som OK att försöka blåsa staten på skatt. Nu ser vi resultatet.
Jag har begått många brottsliga handlingar i mitt liv. Det är jag inte stolt över, det borde inte ni heller vara. Ett exempel är att jag använt piratkopior av PS. Nu har jag en laglig licens och det ger mig en stark tillfredsställelse både moraliskt och rent praktiskt. Numer har jag alltid den senaste uppdateringen och ett gott samvete. God natt!
 
Ja det är tur att vi har några riktiga helgon här på forumet som är internet white knights :)
Nu slutar jag att diskutera detta. Puss o kram
 
Det är inte klarlagt att det är skattesmitning som är en av huvudorsakerna till Greklands kris och att påstå detta är nog inte rättvist. Däremot försöks det unvikas en del av de nya skatter som sätts vilket försvårar för Grekland att få räddningspaketet då mindre pengar fås in till staten men detta då krisen redan är ett faktum. Bakomliggande orsaker som jag förstått är huvudsakligen att arbetet är ineffektivt, för få har arbete och pensionsåldern är för låg bl a.
 
Tullavgiftens huvudsyftet är väl knappast att få in pengar till staten. Tull handlar om att reglera och stabilisera marknaden. Exemplet ovan med fotoaffärer som måste lägga ner är vad det handlar om. Och det gäller inte bara fotoaffärer. Det gäller jobben för de flesta av oss i det långa loppet.

Det handlar om balansen mellan in- och utflödet av varor och tjänster.

Petter ...
 
Det är inte klarlagt att det är skattesmitning som är en av huvudorsakerna till Greklands kris och att påstå detta är nog inte rättvist. Däremot försöks det unvikas en del av de nya skatter som sätts vilket försvårar för Grekland att få räddningspaketet då mindre pengar fås in till staten men detta då krisen redan är ett faktum. Bakomliggande orsaker som jag förstått är huvudsakligen att arbetet är ineffektivt, för få har arbete och pensionsåldern är för låg bl a.

Det finns många källor som menar att grekiska folkets moral att betala skatt är låg och att orsaken är att de inte litar på sina politiker, men det var egentligen ett exempel, kanske mindre bra, för att visa att det faktiskt är viktigt för allas vår vällevnad att så många som möjligt hjälper till och drar sitt lass till stacken
.
I denna tråd är det snyltarna som är hjältar och det är beklämmande. Ännu mer tragiskt är att de inte förstår att det är så.
De som avviker dvs jag och EH, utsätts omgående för större eller mindre påhopp.

Som jag skrev tidigare så har jag gjort många misstag i mitt liv, och jag inser att jag aldrig ville lyssna på de som vet bättre, men det hjälper ju inte nu.
Ibland får jag en förhoppning att dagens unga generationer är smartare än vad vi var, men det framgår inte så tydligt här.
 
Det är inte alls samma sak. Inom EU finns en överenskommelse om fri rörlighet, dvs inga tullar och du betalar moms i det land där du köper prylarna. Det är inte konstigare än att du kan handla saker i Stockholm även om du bor i Malmö.

Sen kan man förstås ha en principiell diskussion om huruvida tullar och gränser är bra eller om man borde ha total frihandel. Men det har ju inget med det här att göra -- ett demokratiskt samhälle bygger på att medborgarna försöker följa de lagar som finns, även om de inte gillar dem. Ändrar på lagarna gör man genom det demokratiska systemet.


Snälla Erland , dina moralkakor och sorebrorsfasoner kan du väl ändå hålla för dig själv..
INGEN är intresserad av om du betalar tull eller ej, blir så jävla trött på alla poliser som ska in i trådarna och omvända folk..

Om alla nu klappar Erland på axeln och säger hur duktig han är så kanske han lugnar ner sig en smula? Ger mig fan på att du var den i klassen som pekade ut syndarna som kastade suddgummi med ?
 
Snälla Erland , dina moralkakor och sorebrorsfasoner kan du väl ändå hålla för dig själv..
INGEN är intresserad av om du betalar tull eller ej, blir så jävla trött på alla poliser som ska in i trådarna och omvända folk..

Om alla nu klappar Erland på axeln och säger hur duktig han är så kanske han lugnar ner sig en smula? Ger mig fan på att du var den i klassen som pekade ut syndarna som kastade suddgummi med ?

Usch vilken dålig attityd. Jag blir mörkrädd.
 
Fast så konstigt är det väl egentligen inte? Tror att de flesta här egentligen inser att EH har rätt, men att den egna plånboken känns viktigare. När inte ens våra toppolitiker kan hålla sig ifrån mygel, och än värre undgår straff, vilka signaler sänder det till massorna?
 
Personligen struntar jag i om TS tullar in gluggen eller ej.

Det viktiga är att upplysa TS om detta med tull o moms. Sedan är det upp till TS att göra som denne vill.
/L
 
Det finns många källor som menar att grekiska folkets moral att betala skatt är låg och att orsaken är att de inte litar på sina politiker, men det var egentligen ett exempel, kanske mindre bra, för att visa att det faktiskt är viktigt för allas vår vällevnad att så många som möjligt hjälper till och drar sitt lass till stacken
.
I denna tråd är det snyltarna som är hjältar och det är beklämmande. Ännu mer tragiskt är att de inte förstår att det är så.
De som avviker dvs jag och EH, utsätts omgående för större eller mindre påhopp.

Som jag skrev tidigare så har jag gjort många misstag i mitt liv, och jag inser att jag aldrig ville lyssna på de som vet bättre, men det hjälper ju inte nu.
Ibland får jag en förhoppning att dagens unga generationer är smartare än vad vi var, men det framgår inte så tydligt här.

Jag ser snarare så att det har varit en fråga som TS undrat om: vad är nackdelarna med att köpa ett visst objektiv utanför EU och hur intressnt debatten än må vara kring moralen kring tull & moms är den inte strikt relevant för att svara på den sakliga frågan som ställts. Jag har uppfattat att en del av kritiken har varit att det är non sequetor att dra in etiska och moraliska aspekter då TS inte efterfrågat det. Vore kanske bra om man startade en tråd just för att diskutera moralen i detta så att varje tråd kring handel utanför EU inte snöar in på samma debatt varje gång.
 
...apropå "ingen ringer väl upp tullen och ber att få betala...". Det var exakt det Staffan von Z beskrev tidigare i tråden att han hade gjort, och fått ett underbart pragmatiskt svar. Så det finns de som vill göra rätt för sig.

Det är bra att läsa det som skrivs...
 
Personligen struntar jag i om TS tullar in gluggen eller ej.
Det gör inte jag. De som smiter från skatt och tull snor mina pengar. När de dessutom anser sig ha nåt slags moralisk rätt till mina surt förvärvade slantar blir jag lite irriterad.

Jag ser snarare så att det har varit en fråga som TS undrat om: vad är nackdelarna med att köpa ett visst objektiv utanför EU och hur intressnt debatten än må vara kring moralen kring tull & moms är den inte strikt relevant för att svara på den sakliga frågan som ställts.
Det är väl väldigt relevant om objektivet kostar 18000 kr eller (som TS tror) 13500 kr?
 
Dom som vill skattesmita försök inte få grönt ljus att göra så utan att det blir negativa svar om detta på forumet.

Rent strikt är det så att man alltid skall betala tull & moms när så krävs,det måste ju vara den ståndpunkt man måste ha.

Sedan är det upp till var och en hur man gör i det enskilda fallet men man diskuterar naturligtvis inte det helt öppet.

Privatimport av fotoprylar utanför EU från är förmodligen helt försumbart i det stora hela.
 
Moms?

Varför inte starta en enskild firma med fotoinriktning?
Köp objektivet av Canon Sverige, en fotohandlare eller importera det och dra av momsen. Momsen är en konsumtionsskatt och kommer på så vis inte Erland till del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.