Annons

Ska köpa EF 70-200/2,8 IS II i Hong Kong... Vad är det värsta som kan hända?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och ingen vettig Svenne överskrider hastighetsbegränsningarna någonsin. Särskilt inte vid omkörning!
Erland har förstås rätt. Men samtidigt tycker jag att man inte ska uppmuntra åt ett håll som man själv inte kan stå för.
Jag kan inte skriva i denna tråd att du SKA betala moms och tull då jag helst vill undvika det.
Jag vill inte att folk ska ta mina bilder utan min vetskap eller tillåtelse så därför uppmuntrar jag inte folk att göra det heller.
Det är som en rökare skulle säga ajabaja till sina barn om rökning.
 
Senast redigerad av en moderator:
I nästa vecka ska jag åka till Hong Kong på en liten semester. I samma veva tänker jag köpa EF 70-200 f2.8 IS II. I Hong Kong kostar gluggen ca 13.500, med andra ord sjukt mycket billigare än vad det kostar i Sverige.

Jag kommer att köpa objektivet från Echo Photo & Audio Limited - en aukotiserad återförsäljare som är pålitlig och väldigt omtyckt bland fotografer.

Nu till den stora frågan. Vad är det värsta som kan hända, med tanke på att jag inte får internationell garanti på objektivet? Jag kommer självklart att undersöka objektivet noggrant när jag är i Hong Kong och se så att det fungerar, men vad händer om jag kommer hem till Sverige i efterhand upptäcker att det bakfokuserar / framfokuserar eller har något annat problem?

Objektivet har ju garanti i Hong Kong, så då borde jag väl kunna skicka det till Canons Hong Kong-avdelning via flygpost? Betala frakt gör jag så gärna.

Varför ställer du frågan när du redan vet dom svar du behöver.

Får du problem med objektivet får du skicka det till Hong Kong.

Om du blir omvänd att betala tull & moms kan du lika gärna köpa i Sverige antar att du har kollat upp om det finns att köpa billigare i något annat EU land..

Lycka till !
 
Erland:

Tycker att du har ett vettigt synsätt, men förstår samtidigt TS. Ta ex SKV:s blankett K9 (försäljning av övriga personliga tillgångar). Hur många tror du fyller i den?
 
I nästa vecka ska jag åka till Hong Kong på en liten semester. I samma veva tänker jag köpa EF 70-200 f2.8 IS II. I Hong Kong kostar gluggen ca 13.500, med andra ord sjukt mycket billigare än vad det kostar i Sverige.

Jag kommer att köpa objektivet från Echo Photo & Audio Limited - en aukotiserad återförsäljare som är pålitlig och väldigt omtyckt bland fotografer.

Nu till den stora frågan. Vad är det värsta som kan hända, med tanke på att jag inte får internationell garanti på objektivet? Jag kommer självklart att undersöka objektivet noggrant när jag är i Hong Kong och se så att det fungerar, men vad händer om jag kommer hem till Sverige i efterhand upptäcker att det bakfokuserar / framfokuserar eller har något annat problem?

Objektivet har ju garanti i Hong Kong, så då borde jag väl kunna skicka det till Canons Hong Kong-avdelning via flygpost? Betala frakt gör jag så gärna.

Många anser att AF måste justeras för hus och optik ihop. Alltid!. Vet inte om det är sant. Men räkna med att du måste göra en AF-justering (som alltså inte går på garantin?)

Petter ...
 
Ta ex SKV:s blankett K9 (försäljning av övriga personliga tillgångar). Hur många tror du fyller i den?
Ganska få, eftersom det är ovanligt att man gör vinster överstigande 50000 kr på det som räknas till "personliga tillgångar". Fast en hel del konstsamlare använder nog K9.
 
Ganska få, eftersom det är ovanligt att man gör vinster överstigande 50000 kr på det som räknas till "personliga tillgångar". Fast en hel del konstsamlare använder nog K9.

Nja, så ovanligt är det faktiskt inte som man kan tro (har tidigare jobbat några år med bl a den biten). Under de åren såg jag dock inte röken av någon K9:a (frivilligt upprättad iaf). ;)
 
Jag har inga som helst ambitioner att "omvända" folk [..]

Oavsett vilka ambitioner du nu har, så är resultatet av ditt enträgna och egenhändiga arbete - såvitt jag kan se - att varje tråd som innehåller ordet "tull" i princip urartar i moralisk pajkastning innan det tionde inlägget, och den eventuella frågan "hur importerar jag lagligt" drunkar fullständigt i en repris av alla mer eller mindre genomtänkta inlägg från tidigare mer eller mindre identiska trådar.

Det är bara en iakttagelse jag gjort, och naturligtvis inget du behöver ta hänsyn till om du inte vill.
 
Erland, jag har aldrig hört talas om någon som betalar tull för sina varor frivilligt. Du är nog den första, så grattis. :) Kul att du hittat ett sätt att bränna pengar i onödan.

Angående att det är kriminellt. Ja visst kanske det är så, men att skippa bilbälte, åka moppe utan hjälm, eller att slänga en cigarettfimp på marken är också kriminellt.. Frågan är hur mycket man orkar bry sig om sådana struntsaker?

Som sagt, jag kommer aldrig att frivilligt betala tull för någonting jag redan har betalat för hos säljaren.

Strunta i bilbälte är inte bara olagligt, det är riktigt dumt också, samma sak med att skippa hjälm när man framför motorfordon och kasta fimpar? Nej, problemet är inte att påpeka dessa självklara saker - det stora och skrämmande problemet är om du inte ens anser att det är fel. Men vill man inte vara en del av samhället och inte kan acceptera de gemensamma regler och lagar vi har så skall man kanske välja att lämna samhället - det är faktiskt frivilligt att bo här... Finns några länder i Afrika och ett krisande land i sydeuropa där man har lite annan syn på att göra rätt för sig - testa att söka asyl där?!
 
Men skämtarn ni eller? Att få moralpanik över att någon hoppas på att inte fastna i tullen med ett objektiv så denne få betala moms och tull. Vi snackar inte några enorma summor eller företag som försöker tjäna grova pengar eller något som utgör fara för någons liv.
Visst staten förlorar lite pengar på detta men att själv anmäla sig till att man för in en vara är ju bara larvigt, blir man tagen i tullen så får man väll bita i det sura äpplet och betala, att inte ta chansen vore ju bara rent ut av korkat det är ju ingen big deal. Att beställa inom EU för att det är billigare än att köpa i sverige och slippa betala moms och tull vilket extremt många gör är ju nästan exakt samma sak fast man gör det på ett snyggt sätt som är ok.
Slår vad om att ni som får panik över detta snor kollegieblock och pennor på jobbet.
Tack för mig puss och kram.
 
Exakt så resonerar jag och de flesta andra människor. Det är nog bara Erland här som "har en skruv lös" när det gäller tullen. Jag ser att några nämnt att han är en aning besatt i ämnet, så det är nog bäst om vi ignorerar honom och går vidare.

Har Canon skrotat sin världsgaranti på objektiv?

Jag vet faktiskt inte vilka regler som Canon har haft förut, eller vad som gäller mellan olika länder. Allt jag vet är att objektiv från Hong Kong, bara har garanti inom det landet.

Det känns som en ganska konstig policy, men sånt får man ta om man vill ha 70-200 f2.8 IS II för vrakpris, och samtidigt få det stora nöjet att vara storskurk och blåsa tullen. Eller hur Erland?! Jag ska ägna en tanke åt dig när jag smeker mitt "halvstulna" objektiv.
 
Senast ändrad:
Det känns som en ganska konstig policy, men sånt får man ta om man vill ha 70-200 f2.8 IS II för vrakpris, och samtidigt få det stora nöjet att vara storskurk och blåsa tullen. Eller hur Erland?! :D Jag ska ägna en tanke åt dig när jag smeker mitt "halvstulna" objektiv.

Don't push it. Du ville själv lägga det där bakom dig några rader upp...

...för att återgå till den tekniska risken med att köpa något utomlands så är en fokusjustering mest sannolik. Lägg på en tusenlapp i din budget och lämna in det hos Intervision tillsammans med ditt kamerahus så är du hemma.
 
Don't push it. Du ville själv lägga det där bakom dig några rader upp...

...för att återgå till den tekniska risken med att köpa något utomlands så är en fokusjustering mest sannolik. Lägg på en tusenlapp i din budget och lämna in det hos Intervision tillsammans med ditt kamerahus så är du hemma.
Du har så rätt i det, men han slutade ju inte. Jag har svårt att låta bli vissa saker i livet. Retas med besserwissrar är en av dom.

Jo, att lämna in för justering är någonting som jag har gjort en gång förut, och jag kan mycket väl tänka mig att göra det igen. Intervision i Solna gjorde ett mycket bra jobb med justeringen av min 24-70L. Fokuseringen blev knivskarp efteråt.

Kostar det bara 1000:- ? Trodde det skulle vara mycket dyrare.
 
Att beställa inom EU för att det är billigare än att köpa i sverige och slippa betala moms och tull vilket extremt många gör är ju nästan exakt samma sak fast man gör det på ett snyggt sätt som är ok.
Det är inte alls samma sak. Inom EU finns en överenskommelse om fri rörlighet, dvs inga tullar och du betalar moms i det land där du köper prylarna. Det är inte konstigare än att du kan handla saker i Stockholm även om du bor i Malmö.

Sen kan man förstås ha en principiell diskussion om huruvida tullar och gränser är bra eller om man borde ha total frihandel. Men det har ju inget med det här att göra -- ett demokratiskt samhälle bygger på att medborgarna försöker följa de lagar som finns, även om de inte gillar dem. Ändrar på lagarna gör man genom det demokratiska systemet.
 
När ditt objektiv pajar så kostar det betydligt mer än du sparar på att köpa utomlands. Jag har nyligen lagt ut flera tusen på rep av ISen i en liknande glugg.
För övrigt så är moralen i denna tråd på syditaliensk nivå, alla för sig själv. Skit i andra, gör som i Grekland.
Fy skäms!
 
Det finns ett fåtal mer statistiska genomgångar av objektiv och det verkar finnas en överdriven uppfattning om att fokusfel är vanliga - det verkar inte vara normen. D u finns en slumpmässig felmarginal från fokus till fokus med samma kamera och objektiv utöver effekten av temperaturflux. Så en kalibrering kostar ca 1000:- med en risk på låt oss säga 10% och en 10% risk på decentrering - detta blir en genomsnittskostnad på 100:- resp 300:-. Vid decentrering fixas fokusfel ofta på köpet. Så låt oss säga en genomsnittsrisk på 300:-. Inte mycket pengar - vid en sammanvägd statistisk kostnad.
 
Hur är det om man köper begagnade saker utanför EU .Är det tull på det med ?
Det spelar ingen roll om saker är begagnade eller nya. Moms och tull (för de saker som är tullpliktiga) slipper man bara om prylarna kan räknas som flyttgods (dvs du har bott utomlands och flyttar hem) eller om värdet är högst 4300 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.