Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa EF 70-200/2,8 IS II i Hong Kong... Vad är det värsta som kan hända?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får uppfattningen att många snorungar (nästan alla under 25 år) tror att det är okej att blåsa oss andra på skattepengar

Även äldre så som Sahlin och Juholt verkar tycka det är okej ;-)

Jag läste någonstans att Canon har internationell garanti. Gäller detta både hus och objektiv? Det blir eventuellt en tripp till Thailand i mars.
 
Ni som funderar på att beställa via Internet, gör inte det. Då är risken mycket stor att paketet tas av tullen. Jag har hört att tullen kollar nästan alla paket som kommer från HK. Och då försvinner ju nästan hela vitsen med att handla därifrån.

Det kan vara vits att köpa från utlandet även om man är laglydig. För några år sen köpte jag ett telezoomobjektiv från B&H i New York. Det levererades av UPS eller DHL eller nåt sånt bolag, och förtullades förstås. Trots att jag betalade tull och moms så sparade jag cirka 3000 kronor jämfört med att köpa det i Sverige. Dollarn stod rätt lågt då och det gör den väl nu också, så det kan löna sig fortfarande.
 
Riktigt billigt kan man köpa på vissa bakgator i Stockholm.
Man berättar ena dagen vad man vill ha. Och näst a dag hämtar man varorn mot kontant betalning.

Petter ...
 
Jag köpte ett 85 1,2 från Adorama, tjänade c:a 10.000 jämfört med billigaste näthandlare, trots att jag betalade tull, moms och expeditionsavgifter eftersom jag har firma. Hade jag varit amatörfotograf hade jag nog försökt undvika dessa pålagor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.