Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag köpa fast 50mm objektiv eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett fast objektiv har normalt en större bländaröppning, bättre glas, bättre kvalité (konstruktionen behöver ju bara ta hänsyn till en enda brännvidd, det blir enklare än en zoom).

låt säga att du plåtar med zoomen en solig dag o får då bländare 16 o tiden 1/125 dels sekund. Exponeringen blir bra.
Du byter till den fasta optiken o du kommer fortfarande att få bl16 o 1/125s o exponeringen blir precis densamma o lika bra.

Nu kliver du in i en kyrka med zoomen på kameran.
Kameran väljer 1/8s bl5.6
Exponeringen blir bra men motivet blir suddigt för att man inte kan hålla still såpass länge.
För att få en kortare tid måste du öppna bländaren o släppa in mer ljus men det går inte för du kan inte få en större bländare än 5,6.
Vad gör man då?
Jo du byter till ditt fasta objektiv öppnar bländaren till 5,6 ->4->2,8->2
o då får du oxå tiden 1/8->1/15->1/30->1/60 dels sekund o NU kan du hålla tillräckligt stilla.

Eller så får du höja ISO det ger samma effekt som att öppna bländare, du får en snabbare tid, MEN du får betala med ökad brusighet.

Det ljusstarka objektivet ger dig möjligheten att fotografera i sämre ljus eller rättare sagt mindre mängd ljus med bibehållen ISO och snabbare tider.

om den färdiga BILDEN skall bli ljusare måste du antingen överexponera eller blidbehandla bilden till ett ljusare resultat.

Överexponera kan man göra med alla objektiv, det är bara att välja en längre tid.
Om du sedan kan hålla stilla med den längre tiden är en annan sak. Använd stativ så funkar det ypperligt men modellen kanske inte kan sitta still så länge.

Att bilderna är skarpa,ljusa o klara har nog att göra med att de har lagt på skärpa o bildbehandlat filen i efterhand.

Ett ljusstarkt objektiv ger en ljusare sökarbild.
O det är väldigt trevligt tycker jag.

Dessutom förenklar ljusstarka objektiv det för AutoFokusen som har lättare att "se".
Den missar färre ggr o blir framförallt säkrare o det blir mer rätt fokus på rätt plats.

FX o DX har inget med brännviddens fysiska brännvidd att göra.
35mm är ALLTID 35mm, brännvidden är ett fysiskt mått.

Tänk dig ett jätteobjektiv (fysiskt sket-stort).
Ställ dig bakom och håll upp ett A3-papper.
Byt sedan till ett A4.

Givetvis kommer mer av den projicerade bilden med på A3-pappret. Alltså ger det en mer vidvinklig känsla.

Det här tänkta objektivet har EN & samma brännvid och lyser ut en viss cirkels storlek bakom.

Om vi nu minskar måttet på objektivet så att A3-papprets hörn blir svarta så får du effekten av ett DX objektiv på en FF-kamera.

Kanske blev det enklare så här, kanske inte?

1800:- nytt, men det finns gott om begagnade kring 1000:- :)
Problemet är väl att nybörjaren brukar vara lite rädd för att handla begagnat.
Men kan gå på pumpen.

Kollade på blocket idag efter 50/1,4.
Hittade flera, ett av dem så visar bilderna tydligt att filtergängan har fått stryk. Inget jag skulle köpa eller rekommendera till ngn annan.

Men handlar man av en trovärdig person som funnits på här FS i flera år så brukar man få vad man betalar för om än ngt dyrare än blocket.

Eftersom du har en DX kamera, så blir det som jag sa att bilden/bildvinkeln blir lite mer inzoomad. Så 35mm hamnar där runt 50-55mm (brännvidden x 1.5 för Nikon och 1.6 för Canon) och för 50 mm hamnar du där runt 85mm.

Eftersom du har en DX kamera, så blir det som jag sa att bilden/bildvinkeln blir lite mer inzoomad. Så 35mm hamnar där runt 50-55mm (brännvidden x 1.5 för Nikon och 1.6 för Canon) och för 50 mm hamnar du där runt 85mm.
Men det spelar ingen roll för henne. Hon har ju bara en kamera.
O så länge man bara har EN kamera så spelar det ingen roll.
35mm är fortfarande 35mm O hon har SIN bildvinkel med 35mm till den dagen hon skaffar ett annat sensorformat.

Men det spelar ingen roll för henne. Hon har ju bara en kamera.
O så länge man bara har EN kamera så spelar det ingen roll.
35mm är fortfarande 35mm O hon har SIN bildvinkel med 35mm till den dagen hon skaffar ett annat sensorformat.

Men det är ju ändå bra att veta vad brännvidden motsvarar för henne? Om man läser på om kameror och det rekommenderas vissa brännvidder då är det ju bra att veta vad hon skall få för att få samma effekt? Är man i Nikon/Canon DSLR systemet så är det ju jättebra att ha koll på vilka kameror som är så kallade FX och DX för att kunna applicera det på det man själv har.

35mm kommer alltså bli lika inzoomat, samma bildavstånd som det ser ut i mitt kitobjektiv på 55mm är det de ni menar?
Lite nojjig över köpa begagnat dels för bli blåst sen vill man ha garanti. Sen om jag ej tycker det funkar bra kanske jag inbillar mig det är nåt slitage på den. Med ett nytt fattar jag ju det är jag som är en crappy fotograf.
Hittade isf ett begagnat som hade close-up filter och blev lite sugen då. Hur gör man med sådana? Bara skruva på och köra?

35mm kommer alltså bli lika inzoomat, samma bildavstånd som det ser ut i mitt kitobjektiv på 55mm är det de ni menar?
Lite nojjig över köpa begagnat dels för bli blåst sen vill man ha garanti. Sen om jag ej tycker det funkar bra kanske jag inbillar mig det är nåt slitage på den. Med ett nytt fattar jag ju det är jag som är en crappy fotograf.
Hittade isf ett begagnat som hade close-up filter och blev lite sugen då. Hur gör man med sådana? Bara skruva på och köra?

Nej. Det blir samma. Du får multiplicera den på kitzoomen också. Men om du skall jämföra med andra Nikonkameror är det bra att veta detta. Så vad du än sätter på din kamera så blir brännvidden (35mm, 50mm osv) densamma om det så är ett fast objektiv eller en zoom.

Nej
35mm är 35mm
ALLA 35mm objektiv ger samma bildvinkel på din kamera, eller rättare sagt på alla kameror med lika stor sensor som din.

Detta kanske förklarar bättre.

Sätt på en projektor och lys på en vägg så att du lyser ut ett helt A3.
Detta är detsamma som ditt objektiv.

Ta ett A3(detta motsvarar en FX-kameras sensor 24x36mm).
Rita av det som projektorn visar på ditt A3.

Låt projektorn stå kvar på samma plats o byt till ett A4 (detta motsvarar en mindre sensor, tex din DX-kameras sensor 16x24mm).
Rita av det som projektorn visar på ditt A4.

Du får alltså med Mindre av projektorns projicerade bild på ditt A4.
Du får alltså med en mindre bildvinkel av projektorns projicerade bild.
Du får en gratis teleeffekt.
Ett matematiskt förhållande på ca 1,6 ggrs förstoring.

Men det är samma projektor.

OM man nu väljer en DX optik i sammanhanget så skulle den bara lysa ut vårt A4.
Det är detsamma som att flytta projektorn närmare väggen.
Byter du ut A4at på väggen till A3 så kommer bilden bli en cirkel mitt på ditt A3. O ditt A3 får svarta hörn.
Precis som ett DX-objektiv på en FX-kamera.

Hoppas nu att jag rett ut det

Macrofotografering är lite speciellt.
1 billigast är linser som man precis som du beskriver bara skruvar på.
2 näst billigast, mellanringar.
3 macroobjektiv
4 bälg, extrema förstoringar
sök lite på forumet så hittar du massor av info.

Alla objektiv blir som sagt samma på ditt hus. Så är 50 lagom med kitzoom, köp fast 50. Är 35 mer lagom, köp 35.

Att jag gick in på det var för att 50mm anses bra för gatufotografering, men då pratar man småbild. På en crop får man köpa 35 för samma resultat. På samma sätt är 85 bra för porträtt och på crop köper man då 50.

Detta kanske förklarar bättre.

Sätt på en projektor och lys på en vägg så att du lyser ut ett helt A3.
Detta är detsamma som ditt objektiv.

Ta ett A3(detta motsvarar en FX-kameras sensor 24x36mm).
Rita av det som projektorn visar på ditt A3.

Låt projektorn stå kvar på samma plats o byt till ett A4 (detta motsvarar en mindre sensor, tex din DX-kameras sensor 16x24mm).
Rita av det som projektorn visar på ditt A4.

Du får alltså med Mindre av projektorns projicerade bild på ditt A4.
Du får alltså med en mindre bildvinkel av projektorns projicerade bild.
Du får en gratis teleeffekt.
Ett matematiskt förhållande på ca 1,6 ggrs förstoring.

Men det är samma projektor.

OM man nu väljer en DX optik i sammanhanget så skulle den bara lysa ut vårt A4.
Det är detsamma som att flytta projektorn närmare väggen.
Byter du ut A4at på väggen till A3 så kommer bilden bli en cirkel mitt på ditt A3. O ditt A3 får svarta hörn.
Precis som ett DX-objektiv på en FX-kamera.

Hoppas nu att jag rett ut det

Måste säga att jag beundrar att du orkar vara så pedagogisk! Önskar jag hade fått saker förklarat för mig så grundligt när jag började harva i DSLR-djungeln!

Om jag skulle utgå från mig själv så är 12-24 zoom favoriten vid resor och flertalet bilder blir tagna med 12 mm brännvidd (Dx kamera). En 50/1,4 finns ofta med i bagaget, men den åker på sällan och när den används är det mest för skarpa närbilder och inte så mycket miljön runt omkring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar