Hejsan! Reggade mig här för att ställa en fråga som jag vet är mer eller mindre omöjlig för er att svara på men vi gör ett försök. Vet inte om det är rätt del av forumet.
Normalt sett så fotar jag endast med en billig sony-kompaktkamera och använder uteslutande det automatiska läget. Jag kan inget alls om exponeringar, bländare eller slutartider (men lär mig mer än gärna).Jag fotar heller inte så mycket i vardagen just nu men med en systemkamera så skulle det nog ändra på sig.
Jag är ute och reser en hel del och vill kunna ta (rejält) mycket bättre bilder. Jag älskar vältagna och skarpa foton i övrigt och skulle tycka att det vore skitkul att plåta loss på mina resor och sen sitta och pilla lite med dem i PS eller nåt.
En annan anledning som jag ser det är för framtida bruk.Nån gång ska man väl yngla av sig och då kommer jag ju plåta som en galning. Samma sak gäller vid övriga högtider.
Köper jag en digitalkamera vill jag även ha en filmfunktion på den.
Vad tror ni? Är det overkill att köpa en systemkamera?
System är vägen, sen kan du komplettera med en lagom kapabel kompakt.
Eller andra ordningen kanske...ditt val.
Om du tänker i banorna komplettera med kompakt
och filmandet inte är en huvudsak, skulle jag gärna rekommendera dej kolla in Olympus E-620.Kompakterna kan idag ofta filma, även i HD om än inte i dess bästa skepnad...
Oly 620 säljs i kit med två objektiv, alt med ett normalzoom, och kostar en bit mer än EOS 500D.
En bit under 10.000 alt ca 10.000 beroende på 1 eller 2 objektiv
(Den saknar filmfunktion, därav mitt "om" du kan tänka dej en kompakt som tillägg härovan)
Vad den ger dej är följande:
MKT bra jpeg direkt ur kameran, i praktiken likvärdigt med RAW-bilder om du bara exponerar korrekt.
Ljusmätaren är mkt bra och kan även kalibreras efter din egen uppfattning om hur ljust/mörkt du vill ha normalexponering.
Kitoptiken överglänser i stort alla andra kiterbjudanden, i synerhet till priset.Mkt skarpa och mkt kompakta.
Belysta knappar baktill, och MKT bra finish/byggkvalitet, långtifrån plastig även om den är av...plast
Mkt kompakt, och lätt.
Mitt kit med 2 objektiv och batterigrepp tar jag med mej utan tvekan när som helst.
Många möjligheter att ställa in diverse parametrar, så att du kan hantera hur kameran skall återge färger, inkl. färgbalans, skärpa, kontrast, ljusmätning, även mycket variabla brushanteringsjusteringar finns.
Du använder dessa alltefter som du växer i kunskap.
Bra redan i fabriksläget iofs, särskilt sköna klara färger, men inte överglättiga.
Numera bra brushantering (vs äldre Olympusar) men vid högsta ISO (fr 800 och uppåt) är den lite klenare än tex EOS/Nikon.
Stabiliseringen finns i huset, alla objektiv som passar blir alltså stabilisrade.
Alla Olympusobjektiven utom ett är mkt skarpa.Den som det råder viss enighet om (bland de flesta Olyanvändare som använt den) inte är lika bra som övriga är 18-180 zoomen.Inget objektiv jag provat själv skall upplysas om.
Ganska väfungerande liveview, bla för den har en stor och flexbelt vridbar display/livesökare
Nackdelar då?
Jodå, dom finns ;-):
Som nämnts lite mer brus på höga ISO än de flesta andra
Finns få "piratobjektiv"
Finns få verkligt ljusstarka objektiv, särskilt om man vill ha fast optik.
De
bästa Olyobjkektiven är
dyra (men redan de billigare är skarpa!)
Kan vara för liten för en del händer/en dels smak
Optiska sökaren är liten, (men iofs tydlig och med rätt mkt info om inställningar).
AF mkt bra men inte bästa för snabbare actionmotiv (hänger även på vilket objektiv, men ändå är tex Nikon D5000/D3000 snabbare i AF)
OM man vill köra liveview är det värt veta bara Sony har snabb AF vid sådan användning.Olys liveview tycker iaf jag är bättre än CaNikons allmänt sett.
Kan inte filma som sagts ovan.
Jag har för egen del skaffat demnna efter att ha kört med EOS 350D/Sigma 18-50/2,8 och Canon EF 70-200/4L.
Är mkt nöjd!
Och har naturligtvis valt den väl medveten om 620:ans brister mot konkurrenterna.För mej har förtjänsterna vägt åt rätta hållet så att säga.
Alltid ett personligt val detta, och är det något jag vill säga förutom min rekommendation så är det just det.