ANNONS
Annons

Ska jag köpa en systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte läst alla inlägg i tråden, men tycker definitivt du ska köpa en systemkamera!

Om storleken inte är ett problem så kommer du snart märka att den känns mer på riktigt, som ett "verktyg" i din hand jämfört med en kompaktkamera. Du kommer också märka att den är snabbare - du slipper fastna i menyer eller vänta på att kameran "tänker" så ofta. Sist men inte absolut inte minst - det är SÅ mycket roligare att fota med en systemkamera och att utveckla sitt fotointresse men den.

Lycka till!

PS. Det KAN bli en dyr hobby när du får mersmak för objektiv m.m... :)

Hej
Det kan vara svårt att veta om man vill ha en systemkamera eller inte.

Jag köpte en systemkamera för att jag ville fotografera, men den blev liggande hemma när jag var ute och gjorde saker (paddlade kajak, dök, vandrade osv) så jag köpte en liten enkel kompakt för att kunna ta "minnesbilder" och så har jag systemkameran för att "fotografera".
Så, frågan jag tycker du skall ställa dig är vilken typ av foto du är intressera av. Vill du bygga upp bilder och lägga tid på varje kort är systemkameran rätt verktyg. Vill du ha bra minnesbilder så är en bra kompakt rätt verktyg.

Vad gäller kvalitetn på G11 vet jag inte om just den. Men min mamma har G9 (föregångaren) och hon är chefredaktör för en månadstidning. Kvaliten på de bilderna är tillräckligt bra för omslagsbilder. Så det borde räcka för dig tror jag.

Mina 5 cent.
//Henrik

Tack än en gång för alla åsikter. På hur många forum får man sån hjälp direkt?

Jag har fått många bra tips här minst sagt och det krävs en rejäl funderare på vad som blir bäst för mig. Jag ska åka till ett tropiskt land för att jobba i 9 månader om lite mindre än 4 veckor och ska helst bestämma mig innan dess. Det som jag tror är väldigt viktigt är att jag gissar på att jag kommer fota betydligt mer med en systemkamera än med en kompakt.

Jag har faktiskt lyckats leta rätt på en vän som äger en EOS 450D med kitobjektiv som jag ska låna under helgen för att testa lite hur det känns och vad jag kan få för bilder. Så jag kommer spendera dagen och morgondagen med att försöka leta rätt på så mycket information i stil med "fotografering for dummies" för att få ut så mycket som möjligt av helgen.

Ser nu att jag får en av tidigare nämnda kompaktkameror och ett UV-hus för ungefär samma pris som som systemkamera och eftersom jag ska dyka mycket så kanske det är ett alternativ. Det gjorde inte saken lättare...

Det som jag tror är väldigt viktigt är att jag gissar på att jag kommer fota betydligt mer med en systemkamera än med en kompakt.
Det är möjligt -- fast jag vet av erfarenhet att det är tvärtom för mig. Eftersom kompaktkameran oftare är med (i en byxficka t ex) tar jag mycket fler bilder med den.

Jag har faktiskt lyckats leta rätt på en vän som äger en EOS 450D med kitobjektiv som jag ska låna under helgen för att testa lite hur det känns och vad jag kan få för bilder. Så jag kommer spendera dagen och morgondagen med att försöka leta rätt på så mycket information i stil med "fotografering for dummies" för att få ut så mycket som möjligt av helgen.

Låter som en lysande ide, tycker jag. Eller inte, beroende på om du innerst inne vill fastna i systemkameraträsket - det var genom att låna en 400D som mitt sista motstånd mot en digital systemkamera raserades (köpte en 450D ett par veckor senare), och nu går jag bara och funderar på hur länge jag måste spara för att få råd med nästa objektiv på önskelistan. ;)

Se till att inte köra på "dummy"-läget (gröna fyrkanten) bara, för i så fall kommer du nog inte att hinna märka så mycket av fördelarna jämfört med en kompakt.

Hehehe
Nej, det blir sällan lättare när man funderar ;-)

Omman ska ta med UV-foto oxå på en begränsad budget då börjar en Canon G9, G10 etc kännas som ett starkt alternativ.
Jag har en G9 med tillhörande vidvinkel och telekonverter som jag använt på en Afrika semester när frugan vägrade tillåta mig ta med systemkameran.
Vilket iofs har sina orsaker i att vi besökte hennes familj som bor i ett ganska centralt beläget skjul som saknar lås...
Visst, den presterar fullt användbara bilder upp till åtminstone A2 format om man sätter exponering rätt. Och fixar lite enklare filmning.

Det brukar dyka upp G9or begagnat med lite olika tillbehör då och då.

Det är möjligt -- fast jag vet av erfarenhet att det är tvärtom för mig. Eftersom kompaktkameran oftare är med (i en byxficka t ex) tar jag mycket fler bilder med den.

Det här är ju en avgörande fråga, faktiskt. När jag köpte min första digitala kamera, ville jag ha den minsta jag kunde hitta för att kunna ha med den överallt. Jag har också haft med den (IXUS 40) väldigt mycket, men nu slänger jag nästan lika ofta på mig ryggsäcken med min systemkamera och tillbehör (för att det trots allt är värt besväret) som jag petade ned kompakten i fickan, och den senare ligger mest hemma och samlar damm.

Det gäller nog att ha klart för sig hur mycket man orkar dra på, för oavsett hur bra bilder man kan ta så spelar det ju ingen roll om grejerna inte får följa med.

Jag bytte till en systemkamera i våras, och en av de allra roligaste sakerna med det är nog uppmärksamheten man får!

Jag har fotat en del på disco och nattklubbar de senaste veckorna. Alla klagar på att de bara får så tåkiga bilder med sina kompaktkameror, ingen ler och alla har rygggen mot dem. Men när jag kommer med systemkameran och bautablixten uppepå vill alla vara med på kort :)

Dessutom kommer folk ofta fram och pratar med en och frågar om man är proffs (det är jag inte, har fotat i fyra månader :), om man lägger upp bilderna någonstans och så vidare!

Det är en grej du kan tänka på, om du nu gillar uppmärksamheten eller inte.... Kan nog vara kul på vissa ställen och störande på andra.

Sen en annan grej, om man tar hundratals bilder på en dag brukar man ju kunna sortera bort kanske 50% omedelbart, antingen på grund av kvalitén eller för att de är för lika andra bilder. Efter det brukar det inte sluta med att jag redigerar mer än 10% av bilderna som blir kvar, men det gör jag noggrant å andra sidan.

T.ex har jag tagit 2000 bilder de senaste två veckorna, det slutade med att jag sparade 950 och la upp de 95 bästa bilderna i ett album.

Har man en axelremsväska eller ryggsäck gör storleken inget för mig heller, om man inte ska bära på en massa annat också.

Kompaktlångzoomkamera skulle bli mitt val som startkamera utan ens tänka inför resor. Samt med utgångsläge att man inte kan redan bildprogram mm mm mm...

Med kompaktlångzoomar kan man dessutom lära sig samma saker manuellt som med en systemare.. Och vid växande intresse så gör kompaktaren i alla fall ofta tjänst just för resor osv där man inte orkar släpa objektiv-väskan med massa tunga objektiv för klara samma sak som Långzoomen gör med allt i ett...

Så Kompaktlångzoom utan tvekan vore mitt val.Med allt man får i en sådan i "samma" kit så att säga... och sedan i nästa steg en Systemare om intresset växer....

Ju mer du plåtar desto fler kameror kommer du vilja ha. Idag använder jag tre stycken (fyra om man räknar in mobilen) och ytterligare tre står på inköpslistan.

Just Canon PowerShot G11 (eller liknande) verkar vara klockrent för dina primära syften och behov. Sedan behåller du den och köper fler kameror med tiden. Till exempel en Canon EOS 7D (eller liknande).

Inte antingen eller - både och!!

Jag har tagit ett hundratal bilder hittills med den lånade kameran och det är riktigt kul! Men eftersom man mer eller mindre gissar mig fram till vilka slutartider, ISO-tal och och bländare jag ska ha så är det bara en handfull bilder som är någorlunda skarpa haha=) Men kul har jag iaf och det kan bara bli bättre. Synd bara att värdet är så dåligt annars hade jag och kameran tagit en promenad.

Tyvärr så kraschade min dator på grund av ett virus så jag kan för tillfället inte leka med dem i Photoshop. Bra timing när jag har lånat en kamera.

Har jag rätt här? Fyra snabba:

1. Vid en kort slutartid så måste man ha högt ISO/stor bländaröppning vilket innebär ett lågt tal typ 5,0?

2. Vill jag ha en lång slutartid så bör jag höja bländarvärdet?

3. Vill jag ha ett kort skärpedjup så ska jag ha ett lågt bländarvärde?

4. När jag vrider på objektviet så är det enda jag ändrar brännvidden och har inte så mycket med exponeringen att göra?

Ju mer du plåtar desto fler kameror kommer du vilja ha. Idag använder jag tre stycken (fyra om man räknar in mobilen) och ytterligare tre står på inköpslistan.

Just Canon PowerShot G11 (eller liknande) verkar vara klockrent för dina primära syften och behov. Sedan behåller du den och köper fler kameror med tiden. Till exempel en Canon EOS 7D (eller liknande).

Inte antingen eller - både och!!

Jag gillar hur du tänker men att köpa mer än en kamera får bli en (väldigt) senare fråga. Om inte drömvinsten trillar in ikväll

Senast ändrad:
Jag har tagit ett hundratal bilder hittills med den lånade kameran och det är riktigt kul! Men eftersom man mer eller mindre gissar mig fram till vilka slutartider, ISO-tal och och bländare jag ska ha så är det bara en handfull bilder som är någorlunda skarpa haha=) Men kul har jag iaf och det kan bara bli bättre. Synd bara att värdet är så dåligt annars hade jag och kameran tagit en promenad.

Tyvärr så kraschade min dator på grund av ett virus så jag kan för tillfället inte leka med dem i Photoshop. Bra timing när jag har lånat en kamera.

Har jag rätt här? Fyra snabba:

1. Vid en kort slutartid så måste man ha högt ISO/stor bländaröppning vilket innebär ett lågt tal typ 5,0?

2. Vill jag ha en lång slutartid så bör jag höja bländarvärdet?

3. Vill jag ha ett kort skärpedjup så ska jag ha ett lågt bländarvärde?

4. När jag vrider på objektviet så är det enda jag ändrar brännvidden och har inte så mycket med exponeringen att göra?

Angående det sista så ger jag några exempel:

5 Jag vill fotografera en vän inomhus med lite vanligt taskigt inomhusljus. Jag vill att personen skall vara skarp men bakgrunden oskarp. Då väljer jag ett lågt bländartal t.ex 5, ett ganska högt ISO (800?) och en snabb slutartid?

6 Jag ska fotografera något i naturen och vill att hela bilden ska bli skarp.Jag väljer då ett högt bländartal (12?) en lite långsammare slutartid för att kompensera och väljer ISO efter hur ljust det är ute?

Skulle verkligen uppskatta svar på de här frågorna. På de flesta guider på nätet ang fotografering så står det vad de olika värdena gör var för sig men inte hur man skall kombinera dem

Innan jag försöker svara på de 4 (eller 6) snabba så vill jag bara säga att jag är lite förundrad över att ingen nämnt sökaren. Sökaren är en av de absolut största fördelarna med en systemkamera och den största anledningen att jag valde att köpa sytemare för rejält mycket mer pengar än en mer avancerad kompakt än den jag hade. Skillnaden är enorm då man ser saker enormt mycket bättre när det är ljust ute pga att skärmen suger i solljus, eller när det är mörkt, för att uppdateringsfrekvensen på skärmen blir jättelåg och bilden hackar fram och/eller så blir den så brusig att man inte ser ett jota, osv osv osv. Man kan göra jämförelsen att det är som skillnaden att befinna sig I motivet, jämfört med att titta på motivet på ett frimärke.

Annars kan jag bara säga att de enda nackdelarna med systemkamera är storleken och priset. Vill man ha en normalzoom, en vidvinkelzoom, en telezoom, ett makro och kanske en ljusstark normal så tar det lite plats ,väger lite och kostar en slant. Tre av de fyra förstnämnda objektiven "ingår" i många kompakter. Man brukar då få välja mer vidvikel eller mer tele...

Nu till dina frågor:

ISO-talet bör alltid vara så lågt som möjligt. Om du väljer en liten bländare (högt bländartal) så kan ibland slutartiden bli för lång för att handhålla och få ett skarpt resultat. Då har man möjlighet att höja ISO-talet eller, om motivet är statiskt, att använda stativ. Så...

1. Nej, man måste inte ha högt ISO-tal eller stor bländare för att få en kort slutartid, det beror på ljuset. Är det strålande sol utomhus och det sitter ett ljusstarkt objektiv på kameran kan det hända att man måste blända ner för att kameran inte klarar tillräckligt korta slutartider... Vid en given ljusnivå så kan man dock höja ISO-talet och/eller välja större bländare (lägre tal) för att få en snabbare slutartid.

2. Jepp. Om det inte är så att skärpedjupet blir för stort då. Då kanske man, om möjligt, får sänka ISO-talet lite, eller så får man sätta på ett gråfitler. Det sistnämnda är tex bra att ha om man vill fota exempelvis vatten och får rörelseoskärpa i vattnet, men av någon anledning inte vill vänta till solen försvinner bakom trädlinjen/horisonten.

3. Jepp

4. Det du kan ändra på objektivet är brännvidd eller fokus. På en del objektiv sitter det även en ring för att ändra bländaren. Detta finns dock inte på objektiv till Canon EOS och det är heller inget man direkt använder på moderna kameror från andra tillverkare, annat än i några undantagsfall.

5. Ja, inomhus i lite "halvtaskigt" ljus får du antagligen välja ett högt ISO-tal. För att få kort skärpedjup får du åxå välja en stor bländare (lågt värde). Man bör åxå, om möjligt, använda en hyfsat lång brännvidd (50-70mm för halvkropp och kanske upp emot 100mm för närgångna bilder där bara ansiktet eller delar av ansiktet är med). Detta av två anledningar: Dels ger kort brännvidd, bortsett från att man får trycka upp kameran i ansiktet på "modellen" ett ganska ogynnsammt perspektiv, med stor näsa och öronen "slickade" mot huvudet, men sedan ger åxå perspektivet att med en längre brännvidd får man med en mindre del av bakgrunden, vilket gör att den ser suddigare ut. Tips: Använd fönsterljus vid porträtt!

6. Jepp. Eventuellt åker ju även stativet fram, vilket IMO är ett bättre alternativ än att höja ISO-talet. Att höja ISO-talet är ju dock bättre än att inte ta någon bild om man inte har stativet med sig.
Detta kanske är överkurs, men man ska, om man vill ha så skarpa bilder som möjligt, inte blända ner allt för mycket, då något som kallas diffraktion tar bort detaljer i bilden och detta händer i större utsträckning vid mindre bländare än vid stora. Så man ska inte använda mindre bländare än nödvändigt. Oftast är det inte nödvändigt att använda mindre än f/11 eller möjligen f/16. Sedan finns det lite "trix" som att använda hyperfokalavstånd för att maximera skärpedjupet. Går inte in mer på det här. Är du intresserad är det ju bara att googla, men det känns väl som en bra grej att låta grunderna sjunka in först (även om du verkar ha fattat galoppen). :)

Ang fråga 1 och 2.

Vill du ha lång respeketive kort slutartid, så ställer du in det! På min Nikon-kamera heter modusen "S". Med den inställd skruvar jag på ratten och ställer in önskad tid. Då ställer kameran in bländaren åt mig. Mycket praktiskt.

Är man en ovan fotograf bör man inte i onödan ställa in både slutare och bländare själv. Välj en och låt kameran fixa den andra. Eller ingen, dvs "P" och låt kameran välja bägge.

Per.

Stort tack Robert!

Jag antar att det bara är att plåta så många situationer som möjligt för att lära sig vilka inställningar man vill ha för att nå sitt mål i varje given situation.

Måste säga att trots att jag inte fått så många bra bilder hittills (tror jag) med lånekameran så har det gett mersmak!

Nu vet jag inte vad du har fr objektiv, men bländare 5 låter litet för att få bakgrunden oskarp inomhus!

Prova största bländaren du kan ha! Lägsta talet alltså.

5 är inte jättelågt, lite mittemellan snarare.

Köp/låna en fotobok

Du, låna på biblioteket eller köp en bok om fotograferingens grunder. Sen kn du välja vad för slags kamera du ska satsa på. Det är fotografens KUNSKAPER som avgör bildernas kvalitet, INTE tekniken. En FOTOGRAF kan skapa lika bra bilder med en leksakskamera som med en Nikon D3x ... / mvh FiCa1

En fördel med en systemkamera är möjligheterna att kunna göra i princip vilka bilder man vill. Begränsningarna ligger för det mesta hos användaren.

En fördel med en pocketkamera är formatet och att den alltid kan hänga med i byxfickan. (kan det vara därför den heter pocketkamera? *funderar*)

Jag bytte nyligen "ner" mig från en skapligt bra systemkamera till en skapligt billig pocketkamera - och känner mig riktigt nöjd.
Varje gång jag halar upp min lilla Casio ur fickan tänker jag:
"Inga bilder bli så bra som dom man tar när man har kameran med sig"
... och det har jag nu för tiden, vilket inte hände med systemaren.
Då var det mera "Nu ska jag ut och fotografera".

Hmm... vart ville jag komma med det här nu då?
Äsch jag tappade tråden, men du kanske ser själv vart jag ville komma?

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar