Annons

Ska jag ha DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej, i julas så fick jag en C740 och har sedan dess tagit mer än 3000 bilder, gillar verkligen att fotografera.

Jag har förstått att med en DSLR blir det en helt annan upplevelse att fotografera. Den kameran jag tänker närmast på är 300D. Jag sysslar en del med sk "flightspotting" altså fotografera flygplan. Då är det som ni kanske förstår nödvändigt med ganska mycket zoom. Så jag kommer säkert att behöva minst ett 200mm zoom objektiv. Men det är inget jag behöver omedelbart.

Hur tror ni att priset kommer att utvecklas på denna kamera ny/begagnat det närmaste året. Jag är bara 16 år så jag har inte hur mycket pengar som helst. Men efter lite sommarjobb osv kanske jag kan få ihop en 10K. Går det att få tag på en 300D med dom nödvändiga tillbehören altså minneskort osv + tex det vanliga "kit" objektivet inom något år eller så? För Zoomen kan jag lugna mig med till början iaf..
Hur tycker ni att jag ska göra? Skulle behöva lite tips.. Och vad finns det för ställe mer än blocket som har en del DSLRs? Här på fotosidan hitade jag inte en enda...

/Tack på förhand Magnus
 
Behöver du 200 och mer så är det i praktiken systekameror med bra linser som kan hjälpa dig. Flygplan i luften rör sig fort och behöver sannolikt kunna fokuseras snabbt och följsamt. Detta klarar i praktiken inte 300D av och inte heller en 70-300 från Sigma som är en budgetzoom för 1500-2000:-.


Ärligt talat så tycker jag att en sextonåring inte ska lägga ned hela din inkomst från ett sommarjobb på en kamerautrustning. Det kommer att komma så mycket annat som inom de närmaste åren kommer äta pengar. Bosättningen kostar en del. Studier kostar och miltärtänst kostar på ekonomin. Det är då skönt att ha en grund att stå på.

Hur din ekonomi och försörjning i övrigt ser ut har jag naturligtvis ingen aning om. Det är endast du som kan bedöma den.
 
Men om man ser det somså att jah enbart jobbar för kameran. Om jag inte hade haft den i bakhuvudet kanske jag inte hade jobbat alls. Dessutom om jag skulle ångra mig brutalt så kan man väl alltid sälja den och få några tusenlappar.
 
viktorssonm skrev:
Men om man ser det somså att jah enbart jobbar för kameran. Om jag inte hade haft den i bakhuvudet kanske jag inte hade jobbat alls. Dessutom om jag skulle ångra mig brutalt så kan man väl alltid sälja den och få några tusenlappar.

Jag skulle rekommendera dig en Canon 10D eller Nikon D70 istället för 300D =)
 
Varför D70 eller 10D?
Dessa kameror är väl dessutom ganska mycket dyrare än 300D iallafall nu.
Hur tror ni priset på 300D kommer utvecklas det närmaste året både som begagnad och ny?
 
300D fokuserar visst tillräckligt snabbt. Problemet med den är att motivföljande autofokus bara finns i sportläget. Men med en bra och snabb glugg går det utmärkt att följa objekt i alla fall.
 
d70 är väl snabb som attan, finns det någon vettig billig tele-optik som killen kan köpa till?

Behöver väl inte vara fel att köpa en bra dslr som 16 åring, gillar du verkligen foto så tycker jag bara det är att köra gärnet, militärtjänsten klarar du nog ändå m.m.

Men som sagt en d70 borde väl funka okej med en prisvärd telezoom.
 
Som Kim sade har 300D snabb autofokus. det är inte dumt. Behöver man däremot mer än 4 bilder buffert så är den inte något bra val.
 
T ex. en 300D med 70-200/4L kostar som en 10D utan optik.. Det tror jag är ett bra paket att börja fota plan med..
 
Digitala kameror tappar fort i värde. Så räkna inte med att få ut så mycket om du vill sälja. Jag har själv sålt av en digital kamera. Om jag hade köpt den i Sverige hade jag gått back ganska mycket, men eftersom jag hade köpt den på semestern i USA så kunde jag få ut exakt det som kameran hade kostat. Och då hade jag bara kameran i fråga i ca tre månader innan jag sålde den.

Men, känner du att foto är jättekul och en hobby som du vill hålla på med, så varför skulle du inte spara och jobba ihop till en digital systemkamera? Dock, du kan i dessa digitala tider hitta väldigt bra och väldigt billiga analoga systemkameror. Kanske ett analogt Canon-hus för en billigare peng + ett zoom-objektiv? Så kan du byta ut det analoga huset mot ett digitalt när tiden är mogen (dvs när det finns gott om begagnade 300D om något år eller två).

/AnnaKarin
 
viktorssonm skrev:
...Så jag kommer säkert att behöva minst ett 200mm zoom objektiv...

C-740 har 380mm zoom (35mm), och det räcker ganska långt. För flight spotting, tror jag inte AF:ens hastighet är nåt problem på de avstånd du fotar (stort skärpedjup). Eller?

viewpic.htm
 
Jag har sett att många affärer i Stockholm har objektivet (70-200/4L) hemma då jag varit mycket sugen själv. Nu har jag däremot hittat storebror beggad.. Vi får se hur det blir..
 
Jag har ingen brådska med köpet. Kan mycket väl tänka att vänta ganska länge. Tänkte att begagnat är bättre alternativ eftersom jag då får "mer för pengarna". Hur länge tror ni det kan ta innan man får tag i kittet plus minneskort osv för 8-9000kr begagnat?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.