lottawe skrev:
I snitt har jag bilderna i PS någon enda minut. Nivåer, kanske en kurva eller lite i selective color eller s/v i channels. Möjligtvis en vinjettering ibland men det har jag gjort snabbt macro för.. Men du menar att jag fixar det snabbare än så i råkonvertering ändå? Isf är det ju klart intressant, men så upplevde jag inte tiden när jag höll på.
Och när jag känner för det, då kan jag "leka loss" riktigt i PS, men inte med egna bilder till vardags..
För en sportfotograf/tidningsfotograf kan jag förstå att mervärdet inte är så stort.
Jag jobbar med press/reklam /information och gick över till raw när programvarorna var tillräckligt bra. Har jämfört de flesta rawkonverterare, även skrivit om dom här.
Idag tar en rawfil ca 5- 10 sek att öpnna beroende på dator och vilket program jag använder.I alla rawkonverterare kan jag justera vitbalansen, rätt färgtemeratur. I några kan jag tom sätta grå,vit och svartpunkt. Se till att den information som är viktig inte blir klippt genom att sätta ändpunkter/backa in information som i en jpg är slängd. Lägga egen kontrast/kurva.
Med lite vana går detta på några sekunder, givetvis beroende på motivet.
En jpg bild kan vara mera eller mindre klippt pga exponeringen inte är 100%, vitbalansen åt fanders pga motiv/ljus/ blandljus
Lågdager igensotad pga valda inlagda tonkurvor i kameran .
Allt detta skall korrigeras, mätas upp , rättas till, givetvis beroende på hur "rätt eller bra" en bild slutligen skall återges.
Att korrigera en felaktig 8 bitars bild innebär att alla dessa steg är destruktiva /förstörande för jpg bilden.
Jag säger återigen att en rätt exponerad jpg bild inte är dålig, men att möjligheterna att få bilden bättre är stora om man fotograferar i raw.