Ola Rockberg
Aktiv medlem
Mikael: "Uppmätt svartpunkt och vitpunkt korrigerad " - har du tid & ork att skriva lite kort hur du gör detta?
Tycker du fick till min bild på ett bra sätt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
macrobild skrev:
Vad du skall göra i en sådan situation är att ha kameran på stativ, bestämma en focuspunkt, på exv en puckel, avvakta till åkaren närmar sig puckeln och och strax före bränna av en serie med bilder.
Det största hindret ligger troligen i sådant fall hur kameran kommunicerar med objektivet då det är kameran som bestämmer exaktheten på autofokusen och i många fall också snabbheten. Extremfallet är att USM/HSM motor har en max-hastighet. Kameran talar om för objektivet hur det ska röra sig, när det ska stanna, osv. Därimot så vet man ju att Sigma på en del tidigare objektiv hade problem med mjukvaran i objektiven och var tvungen att chipp om dessa för att de skulle fungerar tillfredställande på Canons digitala kameror.Jag kör visserligen med Canon , men jag har jämfört AF-snabbhet o exakthet hos canon ef 70-200/2,8 med just sigma 70-200/2,8. Sigmagluggen tvekade betydligt mera vad skärpan skulle vara på motiv där Canonoptiken bara låste pang på utan tvekan! Skillnaden var grymt stor!!
Sigma gör många skarpa o bra gluggar det vet jag, men snabbhet o exakthet på AF verkar ligga långt efter original.
Ola Rockberg skrev:
Mikael: "Uppmätt svartpunkt och vitpunkt korrigerad " - har du tid & ork att skriva lite kort hur du gör detta?