Annons

skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael: "Uppmätt svartpunkt och vitpunkt korrigerad " - har du tid & ork att skriva lite kort hur du gör detta?

Tycker du fick till min bild på ett bra sätt!

Re: Re: skärpedjup

macrobild skrev:

Vad du skall göra i en sådan situation är att ha kameran på stativ, bestämma en focuspunkt, på exv en puckel, avvakta till åkaren närmar sig puckeln och och strax före bränna av en serie med bilder.

Bra praktiskt tips!! :)
Känns igen, å funkar bra...
(1975-76 i Åre med Nikon F2/MD-1) :)

Mvh Bengan

Jag kör visserligen med Canon , men jag har jämfört AF-snabbhet o exakthet hos canon ef 70-200/2,8 med just sigma 70-200/2,8. Sigmagluggen tvekade betydligt mera vad skärpan skulle vara på motiv där Canonoptiken bara låste pang på utan tvekan! Skillnaden var grymt stor!!
Sigma gör många skarpa o bra gluggar det vet jag, men snabbhet o exakthet på AF verkar ligga långt efter original.
Det största hindret ligger troligen i sådant fall hur kameran kommunicerar med objektivet då det är kameran som bestämmer exaktheten på autofokusen och i många fall också snabbheten. Extremfallet är att USM/HSM motor har en max-hastighet. Kameran talar om för objektivet hur det ska röra sig, när det ska stanna, osv. Därimot så vet man ju att Sigma på en del tidigare objektiv hade problem med mjukvaran i objektiven och var tvungen att chipp om dessa för att de skulle fungerar tillfredställande på Canons digitala kameror.

Jag har ett Sigma 70-200/2.8 och det har aldrig påvisat dylika problem. Men jag tvekar inte på att det finns en skillnad mellan olika exemplar hos Sigma kontra Canon.

Ola Rockberg skrev:
Mikael: "Uppmätt svartpunkt och vitpunkt korrigerad " - har du tid & ork att skriva lite kort hur du gör detta?

Tycker du fick till min bild på ett bra sätt!

Om du titttar på bilden och ser efter var ligger den absolut högsta vitpunkten i bilden= PS +levels och markera vitpunkten och samtidigt som du på pc håller alt + vänterklick släcks hela bilden ner. Justera mot vänster och absoluta högdagren i bilden dyker upp.
Gör det samma med levels och skuggor till vänster och du får upp det mörkaste partiet i bilden.
Därefter kan du ta pipetten och markera det ljusaste området, markeringen kommer då bli 1. Korrigera högdagrern i RGB så vitt blir samma i RGB. Likadant med det svarta, och korrigera det svarta så det innerhåller samma RGB värden.
Nu har du mätt upp en absolut vitpunkt i bilden och svartpunkt. Det tonala området i bilden kan sedan förändras med att välja kurvor. Vad du då gör är att lyfta melllanpartiet i bilden men bevarar svartpunkten samt högdager punkten i bilden
mvh Mikael

Jag kom att tänka på en annan metod som kanske skulle passa för att få skidåkaren i absolut fokus. (Iaf som jag minns fungera med Pentax manuell optik och autofokus) Fokusera manuellt där skidåkaren kommer att dyka upp, ha kameran i autofokusläge och tryck av. När åkaren sedan kommer in i skäreplanet tas bilden automatiskt vid precis rätt tillfälle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar