Annons

skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
det får du gärna göra, alltså ställa dig frågande.

Eftersom Imacon/Hasselblad har visat det med uppmätning och beräkning och diagram och jag och andra kan se det med blotta ögat föreslår jag att du gör ett expriment med film och sensor.

mvh Mikael
Se ovan.

Ett tips. Skriv "EDIT:" och lägg till det du vill ändra sist i meddelandet. Nu svarar jag på något och så ändrar du i din text efterhand. Blir svårt att svara då :)

marma skrev:
Att "samplingen" sker annorlunda med korn till skillnad mot en sensor är jag med på. Men det påverkar ju bara utseendet på oskärpan precis då filmen/sensorn inte kan upplösa flera detaljer. Och det var väl inte det vi pratade om?

Vad vi talade om var en skidåkare där bildens skärpeplan inte låg 100%rätt. I en digitalbild avslöjas detta obönhörligen. Om samma bild var tagen med film så skulle den mer förlåtande kurvaturen från skärpa till oskärpa hos film inte medföra att bilden såg lika oskarp ut. Avsaknad från en mjukare övergång i en digitalbild såsom film medför att vi lättare kan se/uppleva att objektet är utanför fokus.

Skärpedjupet från objektivet i sig själv är givetsvis lika stort oavsett det är film eller sensor. Film avslöjar inte så tydligt att det bara finns ett skärpeplan i en bild, dvs där det är 100 skarpt. Allt utanför detta plan blir oskarpare ju längre bort från skärpeplanet vi befinner oss i bilden.
För övrigt hänvisar jag till dpreview och DOF diskussionen vi har där. (se tidigare inlägg) Visserliggen inskränker den sig till vad upplösning har med visuellt Dof att göra, men är intressant för den som vill veta mera.
God natt från Lund och glad påsk
mikael.

Huh, det blir snabbt teoretiskt och den stackars skidåkaren är fortfarande suddig eller brusig.

Ola, Du beskriver: "Tog några andra bilder på ISO 800, 1/1000, f9 och de blev skarpa,"
Under rådande ljusförhållande och kapaciteten i din Kamera/AF/objektiv är det nog vad som behövdes för att i det läget producera skarpa bilder handhållet.

Att sätta upp ett stativ och producera ett statiskt skärpeområde är ju ett sätt men blir ju ganska begränsande när det gäller sportfotograferingens praktiska tillämpning.

ISO inställning på en DSLR är ju fiktiv.
Det handlar ju egentligen bara om hur mycket du kan skruva upp "ljuskänsligheten" med acceptabel bildkvalitet.

Nya D2x hade ju förmodligen gett dig acceptabel bildkvalitet med ovan nämnda värde.
Mindre brus på högre ISO tal och förmodligen snabbare följande AF.

Frågan är hur man vill kompromissa med befintlig utrustning.......
Brus, skärpdjup, lägre tider?, något får man sälja ut eftersom ekvationen inte går ihop.

Utan att på något sätt provocera bifogar jag en länk till bild tagen med annat kameramärke..

Hästhoppning, 300mm handhållet, molnigt. Målsättningen var att försöka få hela hästen i skärpa.
Måste vara snabb tid för att frysa händelsen.
Bländare 9-11 för att få skärpa hela vägen.
Det som blir kvar att spela med är ju "ISO"-värdet och hur väl kameran hanterar ev. brus.
Naturligtvis även hur väl följande AF fungerar från objektiv till kamera.

http://www.jerrygladh.se/

Jerry

Jerry Gladh skrev:
Huh, det blir snabbt teoretiskt och den stackars skidåkaren är fortfarande suddig eller brusig.

Ola, Du beskriver: "Tog några andra bilder på ISO 800, 1/1000, f9 och de blev skarpa,"
Under rådande ljusförhållande och kapaciteten i din Kamera/AF/objektiv är det nog vad som behövdes för att i det läget producera skarpa bilder handhållet.

Att sätta upp ett stativ och producera ett statiskt skärpeområde är ju ett sätt men blir ju ganska begränsande när det gäller sportfotograferingens praktiska tillämpning.

ISO inställning på en DSLR är ju fiktiv.
Det handlar ju egentligen bara om hur mycket du kan skruva upp "ljuskänsligheten" med acceptabel bildkvalitet.

Nya D2x hade ju förmodligen gett dig acceptabel bildkvalitet med ovan nämnda värde.
Mindre brus på högre ISO tal och förmodligen snabbare följande AF.

Frågan är hur man vill kompromissa med befintlig utrustning.......
Brus, skärpdjup, lägre tider?, något får man sälja ut eftersom ekvationen inte går ihop.

Utan att på något sätt provocera bifogar jag en länk till bild tagen med annat kameramärke..

Hästhoppning, 300mm handhållet, molnigt. Målsättningen var att försöka få hela hästen i skärpa.
Måste vara snabb tid för att frysa händelsen.
Bländare 9-11 för att få skärpa hela vägen.
Det som blir kvar att spela med är ju "ISO"-värdet och hur väl kameran hanterar ev. brus.
Naturligtvis även hur väl följande AF fungerar från objektiv till kamera.

http://www.jerrygladh.se/

Jerry

bra hästbild, bra ljus, förstår inte hur denna bild kan jmf med en skidåkare.

vad det gäller statiskt eller låta af följa ett rörligt mål så vet jag ingen snabbare och exaktare AF än Nikon D1x och nu också D2x. Vet du någon annan kamera ? som fotograferar hästar? Det beror alltså mer på erfarenhet, eller hur? Hästen skall över något, ett hinder. Skidåkaren kommer ner för backen.

Vad det gäller iso kan jag hålla med , D1x är ingen höjdare att jobba med över 400Iso.

Olika motiv olika ljus olika förutsättningar,
God natt igen

mikael

Ok, möjligtvis har jag listat ut vad det är du försöker säga. Hur låter detta:

Området där skärpan från objektivet är större än mediets förmåga att registrera den blir mindre ju högre upplösning mediet har. En väldigt högupplöst sensor kommer att ha ett mycket litet område där objektivets "circle of confusion" är mindre än en pixel.

Men det har inget med "övergångar mellan skarpt och oskarpt" att göra. Det har med upplösning att göra. En bild blir inte skarpare för att man använder film med lägre upplösning. Området med max skärpa blir större. Men det hjälper ju inte.

Det ser garanterat olika ut på gränsen för upplösningsförmågan, men att detta skulle påverka även renderingen utav oskärpan i stort. Nädu.

MEN jag ser fram emot att bli överbevisad. Finns det länkar till Imacons påstådda diagram?

Mvh, glad påsk och gonatt!

macrobild skrev:
För övrigt hänvisar jag till dpreview och DOF diskussionen vi har där. (se tidigare inlägg) Visserliggen inskränker den sig till vad upplösning har med visuellt Dof att göra, men är intressant för den som vill veta mera.
Har slutat att läsa dpreview av den enkla anledningen att folk där mest hävdar sina egna uppfattningar om hur saker ligger till, utan att försöka diskutera sig fram till hur det faktiskt är.

DOF är en klassiker, folk har olika ideer, förmodligen eftersom definitionen är lite anti-intuitiv och gammal. Därför förutsätter alla att definitionen är så som just de tycker och så går diskusionen igång.

Det ser garanterat olika ut på gränsen för upplösningsförmågan, men att detta skulle påverka även renderingen utav oskärpan i stort. Nädu.
Inte i stort, utan på mikronivå. Ett objektivs bokeh är ju densamma oavsett mediumet, vilket jag uppfattar som du menar med renderingen av oskärpan. Men det är ingen som bestrider.

Men faktum är att filmen har en tjocklek där lagerna för olika färger etc faktiskt ligger på olika djup, sensorn är helt plan. Däri ligger en viss skillnad. Dock på en mikronivå. Denna skillnad är så gott som osynlig i oskarpa områden där objektivets bokeh är avgörande, men just i gränsområden för skärpa och hur skärpan återgivs så är det en annan femma.

Använder du en sensor och en film med samma upplösningsförmåga så skulle det se olika ut, dels för att filmen har en tjocklek, dels för att kornen har en mer slumpmässig struktur än en sensor som är väldigt ordnad.

marma skrev:
Ok, möjligtvis har jag listat ut vad det är du försöker säga. Hur låter detta:

Området där skärpan från objektivet är större än mediets förmåga att registrera den blir mindre ju högre upplösning mediet har. En väldigt högupplöst sensor kommer att ha ett mycket litet område där objektivets "circle of confusion" är mindre än en pixel.

Men det har inget med "övergångar mellan skarpt och oskarpt" att göra. Det har med upplösning att göra. En bild blir inte skarpare för att man använder film med lägre upplösning. Området med max skärpa blir större. Men det hjälper ju inte.

gram?MEN jag ser fram emot att bli överbevisad. Finns det länkar till Imacons påstådda dia

Här kommer ett svar från mig efter att tagit hjälp av min gode vän Lars Kjellberg för att kunna framställa en så bra förklaring som möjligt..

Har du ytterliggare funderingar kan du alltid maila till Imacon och fråga.

Efter lite (nyttigt) funderande så har jag en hypotes. Jag tror att den där effekten som vi talade om, att skärpan accentueras i skärpeplanet, är något som kan liknas vid "acutance" eller kantskärpa.
Allra först skall vi skilja på begreppen skärpa och upplösning.
Upplösning kan liknas vid detaljrikedom eller hur många linjer som med en definierad kontrast kan urskiljas på en given sträcka, exempelvis en mm, eller för sensorns/filmens bredd. Upplösningen är beroende av pixelantalet på sensorn, lågpassfiltret framför sensorn, täckglaset framför sensorn, objektivets prestanda, val av bländare och – inte minst – fotograferingstekniken. Det kan även vara intressant att lägga till betraktarens (ögats) upplösning i ett helhetssammanhang.
Skärpa har ett samband med upplösning, men kan förstärkas av osm (oskarp mask) så att tydliga och kontrastrika skiljelinjer får en ökad kontrast närmast skiljelinjen. För att osm skall fungera krävs att det finns en grundskärpa. Många (alla?) kameror skärper bilden något.
Eftersom skärpningen får mest effekt där det redan är skarpt (i skärpeplanet) kommer skärpan i skärpeplanet (inte upplösningen!) att upplevas som extra hög. I en jämförelse mellan skärpan i skärpeplanet och utanför skärpeplanet upplevs skärpan utanför skärpeplanet som mindre. Detta är ett fenomen som inte förekommer i samma utsträckning när man fotograferar med film. Man kan med olika knep framkalla den svartvita filmen för att få högre "acutance" eller kantskärpa och bör då få ett liknande resultat.

Mvh Mikael

Jag kan heller inte släppa detta ämne om varför det skulle bli olika på film och sensor. En fundering till har tagit form i min brydda hjärna.

En skarp kontrastskillnad på film borde ha en liten kopieringseffekt till grannkornen. Detta skulle i viss mån förklara att dels tjockleken, dels denna "blödning" gör filmens gräns mellan skärpa och oskärpa något mer diffus än sensorns.

På sensorn kan det (i proncip) vara 100% skillnad i intensitet mellan två pixels. Detta upplever vi som oerhört skarpt och ser genast skillnad om pixeln bredvid får 20% ljus i stället.

/AnWi

Ola Rockberg skrev:
Jag tror inte AF hann med (Nikon D1X, Sigma 70-200/2.8) inom det använda skärpedjupet.

Jag kör visserligen med Canon , men jag har jämfört AF-snabbhet o exakthet hos canon ef 70-200/2,8 med just sigma 70-200/2,8. Sigmagluggen tvekade betydligt mera vad skärpan skulle vara på motiv där Canonoptiken bara låste pang på utan tvekan! Skillnaden var grymt stor!!
Sigma gör många skarpa o bra gluggar det vet jag, men snabbhet o exakthet på AF verkar ligga långt efter original.

Bara mina erfarenheter :-(

/Janne

Re: Re: skärpedjup

Janne H skrev:
Jag kör visserligen med Canon , men jag har jämfört AF-snabbhet o exakthet hos canon ef 70-200/2,8 med just sigma 70-200/2,8. Sigmagluggen tvekade betydligt mera vad skärpan skulle vara på motiv där Canonoptiken bara låste pang på utan tvekan! Skillnaden var grymt stor!!
Sigma gör många skarpa o bra gluggar det vet jag, men snabbhet o exakthet på AF verkar ligga långt efter original.

Bara mina erfarenheter :-(

/Janne

bra. för d1x i sig själva har bland de bästa outofocus jag känner till, kanske tom den bästa.
mvh Mikael

Jag har läst och funderat på alla era inlägg kring AF och skärpa. En del fattar jag, andra inte! var ute i backe idag igen och plåtade puckeltävling. Idag med bättre resultat. Körde uteslutande AF-C för att testa detta. Bilden är helt omanipulerad. Den behöver lite mer ljus, kontrast, färg och lite skärpa sedan är den OK. ISO 320, 1/1000, f5,0.

Tack alla för era tips och idéer .....!

Bilagor

• puckel320.jpg
    puckel320.jpg
    9.3 KB · Visningar: 162
Det är nog inte så att den faktiska oskärpan utanför skärpeplanet skiljer mellan film och digitalt. Snarare relationen mellan oskärpan och skärpeplanet, om jag förstår det rätt...

papi skrev:
Det är nog inte så att den faktiska oskärpan utanför skärpeplanet skiljer mellan film och digitalt. Snarare relationen mellan oskärpan och skärpeplanet, om jag förstår det rätt...

Om du läser mitt och Lars Kjellbergs svar så är det mycket informativt.
mvh mikael

Ola Rockberg skrev:
Jag har läst och funderat på alla era inlägg kring AF och skärpa. En del fattar jag, andra inte! var ute i backe idag igen och plåtade puckeltävling. Idag med bättre resultat. Körde uteslutande AF-C för att testa detta. Bilden är helt omanipulerad. Den behöver lite mer ljus, kontrast, färg och lite skärpa sedan är den OK. ISO 320, 1/1000, f5,0.

Tack alla för era tips och idéer .....!

Uppmätt svartpunkt och vitpunkt korrigerad , ingen kontrasthöjning men lite usm
Det går alltså bra att fotografera med en d1x .
Bra bild
Hälsning mikael

Bilagor

• puckel320b.jpg
    puckel320b.jpg
    44.4 KB · Visningar: 155
Om du tittar på histogrammet vad det gäller din skidbild så kan du se att något mer riklig exponering av bilden inte hade skadat. Jag antar att du har kört efter autoexponering och mätaren vill därför se snön som grå, under exponerar något.
+ ett halvt till ett steg exponering och du skulle få ännu bättre tonal återgivning
Bästa hälsningar Mikael

Bilagor

• puckel321.jpg
    puckel321.jpg
    35.1 KB · Visningar: 151
Har kört på A (blädarautomatik) samt +0,3 korrigering. Ville inte ha mer korrigering för då hade tiden hamnat under 1/1000 och det är på gränsen. Har fotat i RAW och räknar med att kunna fixa bilden i efterhand. Är det smart tänkt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar