Annons

skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jag tog bilder idag på skidåkare (puckel på landslagsnivå) som blev onödigt suddiga. Jag befarar att jag varit snål med skärpedjupet. Jag tror inte AF hann med (Nikon D1X, Sigma 70-200/2.8) inom det använda skärpedjupet. Dessutom kör åkarna mot kameran vilket gör att jag endast kan använda det korta skärpedjup som är framför åkaren. Jag tog vissa bilder på ISO 200, 1/1000, f5,0 och de blev retligt suddiga. Tog några andra bilder på ISO 800, 1/1000, f9 och de blev skarpa, fast onödigt brusiga. Alla bilder är på 200mm med Sigma 70-200/2.8 HSM EX APO.

Gissar att jag skulle ha hittat ett läge mellan dessa två inställningarna om AF skulle hinna med och samtidigt minska onödigt brus.

Frågan är: Vilket teoretiskt skärpedjup har jag egentligen med de inställningar jag beskriver? Finns det någon som kan räkna på det? Kanske jag också ska överväga att ta bilderna mer mot 70 mmm istället för 200mm?
 
Var det inte så att du körde på AF-S i stället för AF-C? Då stannar ju fokuseringen så fort kameran har hittat skärpan och startar inte igen om du inte har släppt upp knappen.
Sigman har ju HSM och borde vara tillräckligt snabb.

/AnWi
 
Ola Rockberg skrev:
Jag tog bilder idag på skidåkare (puckel på landslagsnivå) som blev onödigt suddiga. Jag befarar att jag varit snål med skärpedjupet. Jag tror inte AF hann med (Nikon D1X, Sigma 70-200/2.8) inom det använda skärpedjupet. Dessutom kör åkarna mot kameran vilket gör att jag endast kan använda det korta skärpedjup som är framför åkaren. Jag tog vissa bilder på ISO 200, 1/1000, f5,0 och de blev retligt suddiga. Tog några andra bilder på ISO 800, 1/1000, f9 och de blev skarpa, fast onödigt brusiga. Alla bilder är på 200mm med Sigma 70-200/2.8 HSM EX APO.

Gissar att jag skulle ha hittat ett läge mellan dessa två inställningarna om AF skulle hinna med och samtidigt minska onödigt brus.

Frågan är: Vilket teoretiskt skärpedjup har jag egentligen med de inställningar jag beskriver? Finns det någon som kan räkna på det? Kanske jag också ska överväga att ta bilderna mer mot 70 mmm istället för 200mm?


Hej. detta är ett dilemma för alla fotografer som försöker ta skarpa bilder på ett rörligt motiv.

Vad du skall göra i en sådan situation är att ha kameran på stativ, bestämma en focuspunkt, på exv en puckel, avvakta till åkaren närmar sig puckeln och och strax före bränna av en serie med bilder. Visserligen är D1x autofocus snabb men att följa en åkare krävs vana.
Skärpedjupet är kortare på 200 men samtidigt kan du få vackrare övergångar från skarpt till oskarpt.

Nu skall du veta att skärpedjupet på en digitalkamera inte ses lika som en bild från en filmbaserad kamera. För att förstå så ger jag dig följande exempel. Tänk dig att du fotograferar med en D1S MK2 som har en yta på sensorn som är 24 x 36mm , alltså lika med en småbildsnegativet/dia. En bild från digitalkameran kommer att ses /upplevas olika än en bild från negativ film eller dia. Sensor/film bildytan är lika, samma objektiv,bländare,tid
och brännvidd. Alltså samma förutsättningar för det sk skärpedjupet
Bilden från digitalkameran kommer att upplevas/ses som en med mindre skärpedjup än bilden från film.

Digitala kameror har en nackdel, övergången från skärpa till oskärpa tecknas mycket tydligare än en bild från film.

Vad det gäller skärpedjup: Faktisk skärpa finns bara i ett plan i bilden och detta kan ses mycket tydligare i en digitalbild. Ju högre upplösning du har på kameran ju tydligare ses var skärpeplanet ligger . Det som ligger utanför ses alltså tydligare som oskarpt
Vad det gäller din skidåkare så är det viktigaste att du har tillräckligt kort exponeringstid så att skidåkaren rörelser blir frysta, och att du har honom i det exakta skärpeplanet. Ligger han utanför så ses han som oskarp.På en bild från film hade han inte upplevts som lika oskarp . Att öka det sk skärpedjupet hjälper alltså inte om du vill ha en knivskarp bild. En rätt inställd focuseringen med skärpe planet på skidåkaren hade gjort det.


mvh Mikael
 
Re: Re: skärpedjup

macrobild skrev:

Bilden från digitalkameran kommer att upplevas/ses som en med mindre skärpedjup än bilden från film.

Digitala kameror har en nackdel, övergången från skärpa till oskärpa tecknas mycket tydligare än en bild från film.

Det måste ju finnas en fysisk förklaring till detta. Jag förutsätter att du använder samma förstoringsgrad och betraktningsvinkel för ditt resonemang.

Skulle det kunna bero på att filmens emulsion är tjockare än det ljuskänsliga skiktet på sensorn? Då skulle det finnas ett litet "område" i filmplanet som vore lika skarpt vare sig skärpan låg i mitten eller i över/undersidan. Nu kanske jag bara spånar men en rimlig förklaring till detta måste ju finnas.

/AnWi
 
Anders: Jag provade både s och C men båda blev suddiga idag så jag tror inte det berodde på det ... men jag är inte säker! Går det att se i PS filläsare i metadatan vilken man använt?

Mikael: Tack för ditt långa svar. Tror mig förstå vad du menar!
 
När jag ändå är igång så fortsätter jag med:
Har du nu lagt skärpeplanet rätt på din skidåkare då hjälper skärpedjupet till att förbättra och ta fram andra detaljer bakom och framför skärpeplanet tydligare. Men absolut skärpa finns bar i ett plan.
Om du har en äldre lins så kan du se hur skärpedjupet fungerar. det finns markeringar på objektivet som talar om hur stort skärpedjup du har vid en given nerbländning och fokusering. Vid objektivets närgräns är skärpedjupet kort och vid fokusering på oändlighet stort

En gammal regel säger att att du får ca 1/3 förbättring framför och ca 2/3 bakom det absoluta skärpeplanet.
mvh mikael
 
Re: Re: Re: skärpedjup

AnWi skrev:
Det måste ju finnas en fysisk förklaring till detta. Jag förutsätter att du använder samma förstoringsgrad och betraktningsvinkel för ditt resonemang.

Skulle det kunna bero på att filmens emulsion är tjockare än det ljuskänsliga skiktet på sensorn? Då skulle det finnas ett litet "område" i filmplanet som vore lika skarpt vare sig skärpan låg i mitten eller i över/undersidan. Nu kanske jag bara spånar men en rimlig förklaring till detta måste ju finnas.

/AnWi

Förklaringen som du ger ligger nära, en bild som digitaliseras genom en inläsning, filmscanner har en rundare övergång från skärpa till oskärpa än en digital bild. Vid uppmätning kan detta illustreras med en kurva , filmkurvan går rakt upp och böjer sig med rundning , är bredare jmf med digitalbildens kurva som är spikrak och sylvass.

Tilläggas kan att detta har jag diskuterat med Imacon grundare och som idag är CEO för Hasselblad/Imacon.

Mikael
 
Senast ändrad:
AnWi skrev:
Tack Mikael för ditt snabba svar.

/AnWi

Vi har just nu en diskussion om DOF skärpedjup på Nikon D1 D2 forumet på www.dpreview.com.
Bland annat kan man läsa vad Thom Hogan författare och även undertecknad skriver. Thom är författare till flertal nikon böcker som säljs världen över
Glad Påsk
Mikael
 
Re: Re: Re: Re: skärpedjup

macrobild skrev:
Förklaringen som du ger ligger nära, en bild som digitaliseras genom en inläsning, filmscanner har en rundare övergång från skärpa till oskärpa än en digital bild. Vid uppmätning kan detta illustreras med en kurva , filmkurvan går rakt upp och böjer sig med rundning , är bredare jmf med digitalbildens kurva som är spikrak och sylvass.
Huh? Övergången från skarp till suddig har väl inget med sensor/film att göra. Det har ju med optiken att göra.

Det du beskriver verkar snarare vara att en sensor registrerar ljuset linjärt till skillnad från film. Eller missförstår jag dig totalt?
 
Eller menar du att den skannade bilden inte kan återge detaljer som Imacon-bakstycket kan eftersom upplösningsförmågan hos film är sämre, även om den skannas i lika hög upplösning.
 
marma skrev:
Eller menar du att den skannade bilden inte kan återge detaljer som Imacon-bakstycket kan eftersom upplösningsförmågan hos film är sämre, även om den skannas i lika hög upplösning.

Du får läsa igenom vad jag skriver, sensorn har större förmåga att avslöja var det faktiska skärpeplanet ligger, det har inte filmen pga sin uppbyggnad. Därmed synligjör sensorn med större nogrannhet var oskärpa inträder vid sidan om skärpeplanet tidigare än vad film gör..
detta ökar ytterliggare med antalet pixlar , dvs förmågan att återge detaljer i bilden

Optiken i sig själv har faktiska skärpeplanet på samma punkt oavsett om det är film eller sensor.
Att sedan filmen har en annorlunda uppbyggnad medför att kurvaturen blir annorlunda, mjukare ej så distinkt.
mvh
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Du får läsa igenom vad jag skriver, sensorn har större förmåga att avslöja var faktiska skärpeplanet ligger, det har inte filmen pga sin uppbyggnad.
mvh
Jo, det var ju det jag gjorde. Studsade vid formuleringen att övergången mellan skarpt och oskarpt skulle skilja sig mellan digitalt och film.

Att en sensor med hög upplösning kan urskilja fler detaljer, javisst, men att karaktären på oskärpan skulle ändras ställer jag mig frågande till.
 
Re: Re: Re: Re: Re: skärpedjup

marma skrev:
Huh? Övergången från skarp till suddig har väl inget med sensor/film att göra. Det har ju med optiken att göra.

Det du beskriver verkar snarare vara att en sensor registrerar ljuset linjärt till skillnad från film. Eller missförstår jag dig totalt?

Det är precis det det har. se tidigre förklaring.
Optikens förutsättningar/pretanda är densamma oavsett det är en sensor eller film. Optiken ändrar inte sina fysikaliska förutsättningar för att det sitter en sensor eller film i lådan.
mvh mikael
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: skärpedjup

macrobild skrev:
Optikens förutsättningar/pretanda är densamma oavsett det är en sensor eller film. Optiken ändrar inte sina fysikaliska förutsättningar för att det sitter en sensor eller film i lådan.
mvh mikael
Det är precis det jag säger. Men du hävdar ju att "övergången från skärpa till oskärpa" skiljer sig åt mellan film och sensor.
 
marma skrev:
Jo, det var ju det jag gjorde. Studsade vid formuleringen att övergången mellan skarpt och oskarpt skulle skilja sig mellan digitalt och film.

Att en sensor med hög upplösning kan urskilja fler detaljer, javisst, men att karaktären på oskärpan skulle ändras ställer jag mig frågande till.

det får du gärna göra, alltså ställa dig frågande.

Eftersom Imacon/Hasselblad har visat det med uppmätning och beräkning och diagram och jag och andra kan se det med blotta ögat föreslår jag att du gör ett expriment med film och sensor.

mvh Mikael
 
macrobild skrev:
Att sedan filmen har en annorlunda uppbyggnad medför att kurvaturen blir annorlunda, mjukare ej så distinkt.
mvh
Att "samplingen" sker annorlunda med korn till skillnad mot en sensor är jag med på. Men det påverkar ju bara utseendet på oskärpan precis då filmen/sensorn inte kan upplösa flera detaljer. Och det var väl inte det vi pratade om?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: skärpedjup

marma skrev:
Det är precis det jag säger. Men du hävdar ju att "övergången från skärpa till oskärpa" skiljer sig åt mellan film och sensor.

Ja det gör den, skärpebortfallet bakom skärpeplanet ses mer abrupt i en digitalbild.
Ursäkta vad i hum hum är det du inte förstår?
mvh Mikael
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar