Ola Rockberg skrev:
Jag tog bilder idag på skidåkare (puckel på landslagsnivå) som blev onödigt suddiga. Jag befarar att jag varit snål med skärpedjupet. Jag tror inte AF hann med (Nikon D1X, Sigma 70-200/2.8) inom det använda skärpedjupet. Dessutom kör åkarna mot kameran vilket gör att jag endast kan använda det korta skärpedjup som är framför åkaren. Jag tog vissa bilder på ISO 200, 1/1000, f5,0 och de blev retligt suddiga. Tog några andra bilder på ISO 800, 1/1000, f9 och de blev skarpa, fast onödigt brusiga. Alla bilder är på 200mm med Sigma 70-200/2.8 HSM EX APO.
Gissar att jag skulle ha hittat ett läge mellan dessa två inställningarna om AF skulle hinna med och samtidigt minska onödigt brus.
Frågan är: Vilket teoretiskt skärpedjup har jag egentligen med de inställningar jag beskriver? Finns det någon som kan räkna på det? Kanske jag också ska överväga att ta bilderna mer mot 70 mmm istället för 200mm?
Hej. detta är ett dilemma för alla fotografer som försöker ta skarpa bilder på ett rörligt motiv.
Vad du skall göra i en sådan situation är att ha kameran på stativ, bestämma en focuspunkt, på exv en puckel, avvakta till åkaren närmar sig puckeln och och strax före bränna av en serie med bilder. Visserligen är D1x autofocus snabb men att följa en åkare krävs vana.
Skärpedjupet är kortare på 200 men samtidigt kan du få vackrare övergångar från skarpt till oskarpt.
Nu skall du veta att skärpedjupet på en digitalkamera inte ses lika som en bild från en filmbaserad kamera. För att förstå så ger jag dig följande exempel. Tänk dig att du fotograferar med en D1S MK2 som har en yta på sensorn som är 24 x 36mm , alltså lika med en småbildsnegativet/dia. En bild från digitalkameran kommer att ses /upplevas olika än en bild från negativ film eller dia. Sensor/film bildytan är lika, samma objektiv,bländare,tid
och brännvidd. Alltså samma förutsättningar för det sk skärpedjupet
Bilden från digitalkameran kommer att upplevas/ses som en med mindre skärpedjup än bilden från film.
Digitala kameror har en nackdel, övergången från skärpa till oskärpa tecknas mycket tydligare än en bild från film.
Vad det gäller skärpedjup: Faktisk skärpa finns bara i ett plan i bilden och detta kan ses mycket tydligare i en digitalbild. Ju högre upplösning du har på kameran ju tydligare ses var skärpeplanet ligger . Det som ligger utanför ses alltså tydligare som oskarpt
Vad det gäller din skidåkare så är det viktigaste att du har tillräckligt kort exponeringstid så att skidåkaren rörelser blir frysta, och att du har honom i det exakta skärpeplanet. Ligger han utanför så ses han som oskarp.På en bild från film hade han inte upplevts som lika oskarp . Att öka det sk skärpedjupet hjälper alltså inte om du vill ha en knivskarp bild. En rätt inställd focuseringen med skärpe planet på skidåkaren hade gjort det.
mvh Mikael