Advertisement

Annons

Skärpedjup mellanformat vs småformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här med brenizer-metoden testade jag idag och det blev en otroligt kul experiment! Det kommer jag nog att köra mycket framöver och träna på det! Det är ett måste för mig just nu!

Tusen tack att ni tipsade om Brenizer-metod som jag inte visste innan om!

http://newschoolofphotography.com/lightbox-sharing-critique/35614-9-shot-brenizer-shot.html

http://www.flickr.com/photos/mitchlea/7110654121/

http://www.flickr.com/photos/albingson/5582793953/

http://learningdslr.com/2011/06/the-brenizer-method-bokeh-panorama/

http://www.youtube.com/watch?v=UsMnRxmeJ74

//Jocke

Kan inget annat än att hålla med :) Väldigt kul experiment med det och ett måste för mig med! Synd att det är svårt på rörliga motiv så det funkar bara på stilla motiv... Ska prova och jämföra 85mm 1.8 och 35mm f/2.0 samt kommer jag även att testa 400mm f/5.6 och 800mm f/11 för skojskull.. ska bli kul att se hur resultatet blir..
 
Jag ser inget konstigt alls med bilden. Mercan till höger i bild är betydligt mindre oskarp än den mittersta bakgrunden som ligger längre bort. Att hela mannen är skarp beror som sagt på bättre korrigering hos objektivet. Kolla min bild på parkbänken så ser du samma sak där; det är nästan en meters skärpedjup trots att bakgrunden är jäkligt oskarp.

Men killen som tog bilden som den här tråden började med måste ju ha använt rätt liten bländare för att få hela modellen i fokus. Blir det SÅ bra bokeh även med små bländare på mellanformat? Wow.
 
Men killen som tog bilden som den här tråden började med måste ju ha använt rätt liten bländare för att få hela modellen i fokus. Blir det SÅ bra bokeh även med små bländare på mellanformat? Wow.

Man får ett relativt långt skärpedjup som avtar snabbt på stora bländare (2-2.8 är stora bländare på mellanformat) på mellanformat. Du ser samma sak på flera av exemplena i denna tråden och kan uppnå liknande effekt med Brenizer-metoden med en FX eller DX-kamera, problemet med Brenizers metod är att den bara fungerar på orörliga motiv.

/Karl
 
Brenizers metod är att den bara fungerar på orörliga motiv.

/Karl

Jag tycker att det är lite fräckt av honom att sätta sitt namn på en helt trivial idé, jag har gjort det här innan jag hört talas om det t.ex... och antar att hundratusentals andra gjort det innan dess. Men det var inte min poäng :)

Jag ville delvis motsäga ditt påstående om att det bara fungerar på orörliga motiv. Man kan t.ex använda metoden för att fånga en löpare om man ser till att löparen precis får plats på en bildruta, som man lämpligen tar först, och sedan bygger man på med fler för omgivningen (som förhoppningsvis är mer statisk, annars får man förstås problem).
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är lite fräckt av honom att sätta sitt namn på en helt trivial idé, jag har gjort det här innan jag hört talas om det t.ex... och antar att hundratusentals andra gjort det innan dess. Men det var inte min poäng :)

Jag tänkte faktiskt preciiiis samma sak när jag läste namnet för några månader sen. :p Meeen det är väl såklart för att han är nån slags fotokändis..
 
Den första bilden (Killen med händerna i fickorna) ser ju lite speciell ut men vääldigt mycket beror ju på ljuset i just den bilden. Har är ju belyst snett bakifrån och ser därmed nästan inklippt ut i bilden. Du kan nog ta en väldigt lik bild med en 135/2L nedbländat nåt steg för att få skärpa mellan axlarna.
 
Det här med brenizer-metoden testade jag idag och det blev en otroligt kul experiment! Det kommer jag nog att köra mycket framöver och träna på det! Det är ett måste för mig just nu!

Tusen tack att ni tipsade om Brenizer-metod som jag inte visste innan om!

http://www.flickr.com/photos/albingson/5582793953/

//Jocke

Vad skoj att du länkar till min bild! Tack!

Brenizer-metoden är ett ganska kul och enkelt sätt att få bilder med "mellanformat-look"
 
Jag har nu testat med 35mm, 85mm och 100mm makro objektiv.. Det visade sig att 85mm funkar bäst i det här fall.. 35mm blev mycket snyggare men väldigt svårt att slå ihop bilderna så det blir bra.. väldigt synd! 100mm funkar fint, man kan använda tekniken till makrobilder också men jag föredrar nog porträtt.. Gäller att lära sig vad som funkar bäst och inte..
 
Jag har nu testat med 35mm, 85mm och 100mm makro objektiv.. Det visade sig att 85mm funkar bäst i det här fall.. 35mm blev mycket snyggare men väldigt svårt att slå ihop bilderna så det blir bra.. väldigt synd! 100mm funkar fint, man kan använda tekniken till makrobilder också men jag föredrar nog porträtt.. Gäller att lära sig vad som funkar bäst och inte..
Antar att du testade på fullformat? (Enligt din fotoväska har du ju en 7D också så jag tänkte bara dubbelkolla). Blir nyfiken på om möjligtvis något mellan 35 och 85 skulle vara ännu bättre lämpat, om nu 35 blev snyggt men svårt att få ihop. Har du inte en 65mm-glugg också? :)
 
Antar att du testade på fullformat? (Enligt din fotoväska har du ju en 7D också så jag tänkte bara dubbelkolla). Blir nyfiken på om möjligtvis något mellan 35 och 85 skulle vara ännu bättre lämpat, om nu 35 blev snyggt men svårt att få ihop. Har du inte en 65mm-glugg också? :)

Hade han fotograferat med fullformat hade han inte behövt slå ihop bilderna, det handlar nog om Brenizer-metoden för att få mellanformats-look.

/Karl
 
Hade han fotograferat med fullformat hade han inte behövt slå ihop bilderna, det handlar nog om Brenizer-metoden för att få mellanformats-look.
/Karl
Hmm, det kanske råder en förvirring kring begreppet fullformat helt enkelt. Jag menar inte storformat utan småbildsformatet när jag säger fullformat. Kanske använder det fel men jag har i alla fall uppfattat att de flesta i diverse forum brukar benämna exempelvis Canon 5D som fullformat.

Finns tydligen en tråd om detta även här på FS (så klart :): http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=118967
 
Hmm, det kanske råder en förvirring kring begreppet fullformat helt enkelt. Jag menar inte storformat utan småbildsformatet när jag säger fullformat. Kanske använder det fel men jag har i alla fall uppfattat att de flesta i diverse forum brukar benämna exempelvis Canon 5D som fullformat.

Finns tydligen en tråd om detta även här på FS (så klart :): http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=118967

Ju mindre sensor desto fler bilder behövs för att uppnå mellanformatseffekt med hjälp av Brenizermetoden. Så 85mm var nog inte så dumt på en crop-kamera för där behövs ganska många bilder.

/Karl
 
Jag tycker att det är lite fräckt av honom att sätta sitt namn på en helt trivial idé, jag har gjort det här innan jag hört talas om det t.ex... och antar att hundratusentals andra gjort det innan dess. Men det var inte min poäng :)

Efter en del googling om metoden så har jag sett att han själv kallade den bokhe panorama och när den blev populär via hans blogg så kallade andra den för Brenizermetoden. Han var absolut inte först men han gjorde den spridd och populär.
 
Jag kör med 5D Mark II och har inte testat 7D med den tekniken ännu.. Det känns som lotto, en del bilder blir lyckande och en del misslyckas.. Tycker att 35mm ger mycket snyggare resultatet på 5D Mark II men eftersom man måste vara så nära och ta fler bilder så blir det väldigt svårt att slå ihop bilderna sen speciellt om det är en modell man fotar.. En stilla sak är nog lättare att fota.

Föredrar nog 85mm till modeller, har inte testat 200mm, 400mm och 800mm ännu men det kommer förr eller senare..

Någon här som lyckas med 35mm med den tekniken?
 
Riktigt snyggt Martin. Har du kvar en 36x24 också?

Om bara vädret håller i sig tänkte jag och någon mer (Micke) köra lite 5D2/D800/D800E/P645.

Absolut tydligast i bilden tycker jag det är hur oskärpebildningens "tillväxt" bakom det inledande ok skärpeplanet ligger, snarare än hur det ser ut i sjölva skärpeplanet - även om det är stor skillnad där också.

Anledningen till att det kan vara lite orättvist att jämföra med APS är ju att 35/1.2 >>> 50/1.8 på FX. Jag tvivlar inte en sekund på att ett 900-krs 50/1.8 (eller en 80-krs 50/1.8 serie-E...) skulle smiskat NEX/35/1.2-kombon ganska rejält.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.