knobloch
Aktiv medlem
Måste passa på att fråga en sak nu när det verkar vara kunniga personer här i tråden.Sant, det är relaterat till bildvinkel. Bildvinkeln bestämmer hur skärpan "viker" från max oskärpa (oändlighet) till bästa skärpeplanet och tillbaka igen. Översätter man sedan F-talet med crop-faktorn också får man också ut max oskärpa på oändlighet, som del av bildstorlek.
Det man uppnår med mellanformat (eller helt enkelt "större format") är att man kan använda ett högre F-tal för att få samma skärpedjup - samma bildvinkel - vilket gör att skärpan per bildmått oftast blir bättre. Kanske ännu viktigare är att detaljkontrasten blir mycket högre, och detta är nog den största delen av mellanformatets "pop" in- och ut ur skärpeplanet blir tydligare. Denna skillnad försvinner när man kommer upp i bländartal en bit.
Vill man ta det hela till sin absoluta spets gör man ju som vissa extrema modefotografer och använder Zeiss eller Mamiyas 300/2.8 på full 60x45 - det blir som att använda ett knivskarpt och nästan perfekt APO-korrigerat 180mm F1.7 på en "vanlig" småbildskamera. Eller ett 110mm F1.1 på en Canon APS...
Som jag har förstått det så påverkas skärpedjupet av tre saker; avståndet mellan kamera och motiv, brännvidd och slutligen bländare. Jag är inte så insatt och har inte läst på så mycket så det är möjligt att jag missat någon ytterligare faktor.
Men om det endast är tre ovanstående parametrar som styr skärpedjupet (vilket jag nu i och för sig blev väldigt osäker på) så kommer man alltså att få ett lika stort skärpedjup om man fotar med en MF-kamera som med en småbildskamera om du fotar på samma avstånd och använder samma brännvidd och bländare (?). Däremot får du ju med mer av omgivningen med större format vilket medför att skärpedjupet förmodligen uppfattas som kortare. Detta medför ju givetvis att du kan gå närmare med en MF-kamera för att motivet ska fylla upp lika stor del av bilden (som med en småbildskamera) och då påverkar du ju direkt avståndet mellan kamera och motivet och får därigenom ett kortare skärpedjup.
Eller är jag ute och cyklar nu?