En liten kommentar bara.
Canon 5D har en sensor som är nästan exakt 24x36mm. Pentax 67 har lite mindre effektivt negativformat än vad man kan tro utifrån namnet. Närmare 56x65mm.
Småbildsformatets diagonal blir 43,3mm, medan pentax 67 får en diagonal på 85,8mm. Förlängingsfaktorn blir alltså 85,8/43,3=1,98. 105/2,4 motsvarar alltså ca 53mm/f1,21 (f är ju 2,4 men skärpedjupsmässigt).
Sedan skiljer det ju oftast lite på objektivens verkliga brännvidder och bländartal jämfört med specificerade värden. Många 50mm objektiv är t ex i verkligheten 51 eller 52mm. Medan många 70-200/2,8 zoomar i verkligheten är ca 73-195mm. På sama sätt kan det faktiska bländartalet skilja lite mot det angivna. Därför tror jag inte man kan säga att det skiljer 10% hit eller dit utan att mäta de faktiska värdena. En så liten skillnad ligger nästan inom den felmarginalen.
Själv tycker jag att mellanformat är lite överskattat med hänseende till kort skärpedjup. Det finns betydligt fler objektiv till småbild som kan ge riktigt korta skärpedjup. Jag gillade mellanformat mest pga ljusshaktsökare och det långsammare och ibland mer noggranna fotograferingssättet.
Ofta är det nog minst lika viktigt hur snygg oskärpan blir (bokehn). Dessutom tror jag mycket på hypotesen om t ex vissa (några få) zeissobjektiv, som ger så vansinnigt bra skärpa och kontrast i fokus, att det ser ut som skärpedjupet är kortare än vad det egentligen är. Det blir helt enkelt större skillnad mellan skärpa och oskärpa. Här blir det nog svårt med pentaxen. Skärpan är inte lika bra som med t ex en Nikon D800. Problemet med småbild (digitalt), är väl framför allt att nästan alla 50/1,4 och 1,8 objektiv är extremt oskarpa och har dålig kontrast upp till ca f2,2 - f2,8. Däremot finns det massor med bra 85mm, 100mm, 135mm och 200mm objektiv som är grymt skarpa och har hög kontrast på full eller nästan full öppning.
För Canonister som inte vill slänga ut en förmögenhet är 85/1,8 USM ett måste. Otroligt höga optiska prestanda redan på 1,8, och nära max redan på 2,2 eller 2,5. Mycket lite optiska fel och dessutom grymt snabb autofokus.