JoakimOlsson
Aktiv medlem
Jo, eftersom skärpedjupet definieras i förhållande till hela bilden.
Skärpedjupet ändrad i en utskriven bild om du beskär utskriften!
Haha ja om man klipper bort kanterna så blir vissa saker ur fokus helt plötsligt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, eftersom skärpedjupet definieras i förhållande till hela bilden.
Skärpedjupet ändrad i en utskriven bild om du beskär utskriften!
Om du står kvar på samma ställe och byter sensor så ändras inte skärpedjupet.
Nej, men man jämför ju inte negativ eller bilder stora som en sensor. Man jämför bilder i betraktningsstorlek, och då måste man givetvis förstora mer för att få samma storlek på betraktningsbilden om man har beskurit negativet (sensorbilden).Haha ja om man klipper bort kanterna så blir vissa saker ur fokus helt plötsligt
Nej, men man jämför ju inte negativ eller bilder stora som en sensor. Man jämför bilder i betraktningsstorlek, och då måste man givetvis förstora mer för att få samma storlek på betraktningsbilden om man har beskurit negativet (sensorbilden).
Ju mer man förstorar oskärpecirklarna desto suddigare blir de.
Det vore mycket bättre om folk som bara gissar, eller helt enkelt har fel, inte försöker svara på frågan.Jätteenkelt tycker de flesta om detta, och trots det (eller pga det) så blir ingen överens.
Nej, det är inte samma sak.Jo visst om man tar en bild och förstorar den så blir allt mindre skarpt, men det är ju som att säga att ett mindre skarpt objektiv har kortare skärpedjup.
Det är nog inte så många som har dubbla kamerasystem med olika sensorstorlek, helt enkelt. Har man en zoom så kan man göra det med en och samma sensor. Men man får ju färre pixlar när man beskär, vilket man kan bli lurad av.Har ingen kommit på att visa med bilder (tagna just för syftet, och inte plockat från nätet) just hur det funkar?
Nej, men man jämför ju inte negativ eller bilder stora som en sensor. Man jämför bilder i betraktningsstorlek, och då måste man givetvis förstora mer för att få samma storlek på betraktningsbilden om man har beskurit negativet (sensorbilden).
Ju mer man förstorar oskärpecirklarna desto suddigare blir de.
Nej, det gör det inte heller, men det påverkas av hur mycket man förstorar bilden. Alla resonemang om skärpedjup och sensorstorlekar ska göras under förutsättningen att man betraktar en likvärdig (så gott det går) bild tagen med olika sensorstorlekar.Det intervallet tycker inte jag borde påverkas av hur stor sensorn på kameran är.
Tack, jag tror att jag förstår nu. Det svar som hjälpte mig mest var att man muiltiplicerar både brännvidd och bländartal med cropfaktorn.
Det som gör mig lite trött är alla de som i en mer eller mindre hånfull ton pratar om detta som om det vore självklarheter.
Tack, jag tror att jag förstår nu. Det svar som hjälpte mig mest var att man muiltiplicerar både brännvidd och bländartal med cropfaktorn.
Tack till er som hjälpt mig att förstå detta inte helt enkla förhållande.