Annons

Skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en Patersonaffisch köpt på Photax för över 10 år sedan. Den går tydligen inte att få tag på längre.
/Harald
 
perstromgren skrev:
Vad betyder det? Går det att översätta upplösningen i pixlar (3872x2592 pixel) till upplösning i linjer?

Per.

Egentligen är det ju pixlar per mm på själva sensorn som det handlar om.
Sensorn är ju 23.5 x 15.7 mm. 3872 pixlar / 23.5 mm ger 164 pixlar per mm. På andra hållet blir det ju 2592 pixlar / 15.7 mm vilket ger 165 pixlar per mm.
För att kunna utnyttja sensorn fullt ut måste alltså objektivet kunna upplösa 165 pixlar per mm men objektivs upplösning brukar man mäta i linjer per mm. Orsaken till detta är antagligen att bl a Kodaks teorier om perfekt objektiv refererar till linjer per mm. Se vidare här:
http://web.telia.com/~u63113859/Perfect_Lens.doc

Om man fördjupar sig i dessa frågor så bör man ju mäta både tangentiell och radiell upplösning och ha koll på vid vilken kontrastöverföring man mäter. Dessutom är det ju så att pixlarna på sensorn är förskjutna och bildar inga räta linjer. Det är därför som jag kallat mina mätningar för rudimentära. Trots detta tycker jag att de mätningar jag gjort gett mej en viss uppfattning om objektivens prestanda. Jag fick ju till slut även Pentax att förstå att det pannkaksobjektiv jag köpte var riktigt dåligt.
/Harald
 
ANNONS