Annons

Skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannab93

Medlem
Hej!
Ibland när jag fotar med min Canon EOS 50D så hamnar inte skärpan vid den fokuspunkt jag valt att använda, på bifogad bild valde jag den som var precis vid huvudet på hästen men ändå finns där ingen skärpa? Vad är det som är fel?

Hästen stod i princip still, jag hade kameran på en sten (inte ultimat I know) och bilden är fotad med ISO 350, bländare 3,2 och slutarhastighet 1/1250
 

Bilagor

  • bild15.jpg
    bild15.jpg
    20.2 KB · Visningar: 577
Bilden är för liten för att bedöma skärpan, tyvärr. Skär bitar av den och visa var den är skarp och var den inte är det, så kanske vi kan hjälpa till bättre. Lägg upp bilderna "oskalade", så att pixlarna är som de kom från kameran.

Per.
 
Skärpan hamnar bakom hästens huvud, trots att fokuspunkten satt mitt i skallen på den .. :/
 

Bilagor

  • fokus.jpg
    fokus.jpg
    20.9 KB · Visningar: 416
Aha! Du har drabbats av ett vanligt problem med felfokusering. Kameraverkstan fixar saken åt dig; lämna in kamerahus och objektiv så ordnar det sig.

Per.
 
Jag är inte helt övertygad om att Per har rätt här, även om det är en sannolik orsak.

Om du testar hur kameran fokuserar, och den fokuserar rätt när du använder ett testobjekt, kan det vara ett helt annat problem du har stött på, och som inte är särskilt ovanligt. Gräset bakom hästen kan helt enkelt vara lättare för kameran att fokusera på, och fokuspunkten kan ha haft ganska mycket gräs, medan hästens huvud, även om det är väldigt tydligt svart och vitt, kanske inte har lika god mikrokontrast och därmed är mindre lämpligt för kamerans fokuspunkt när det gäller att hitta skärpan.

Så om din kamera är ganska ny kan du gott lämna in den för fokusjustering, men i ditt läge skulle jag i första hand kontrollera om den kan fokusera skarpt överhuvudtaget, med hjälp av något bra testobjekt, där risken för att träffa fel föremål med fokuspunkten är utesluten. Om du då kan konstatera att skärpan stadigt hamnar bortom det som du lägger fokuspunkten på, då ska kamera och objektiv kontrolleras och den del som är felaktig justeras.
 
Jo, cocuyo, har (också) rätt, förstås. Gör som han säger och ta bild på något som är lätt att fokusera på, t.ex. ett staket snett från sidan. Var noga med att välja fokuspunkt och kolla var fokus hamnar. Det är mycket bra att ha som underlag till verkstan, när du kommer dit.

Per.
 
Tack

Tack till er båda för er hjälp, ska testa detta! Det kommer väldigt olägligt då jag har en valpfotografering på söndag (inte imorgon). Om det nu är så att skärpan är fel, vet ni ungefär hur lång tid en reparation tar och hur mycket den kostar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.