Rommel
Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Jag tycker att vitbalansen funkar utmärkt som är den ur kameran, så det var därför jag ville kolla om man tjänade något annat på att fota i RAW. Det gör man uppenbarligen, men inte är det mycket. Så jag fortsätter med JPG.
Jag tycker själv att kamerans vitbalans inställd på AUTO (Canon 400D) ibland kan vara fel. Var på en fightinggala där allt fick ett gulstick. Justerades lätt i Lightroom!
Makten skrev:
Jag försökte mig på att fixa det, men jag begrep aldrig nånting av hur det funkade.
Nu använder jag AcdSee Classic, som är ett mycket enkelt program. Det kräver nästna ingen kräm alls, vilket är det viktigaste av allt. Det tar två sekunder för programmet att starta från att man klickat på ikonen, inte flera minuter som CS2.
Tyvärr visar det inte AdobeRGB korrekt, men det är inte så noga vid förhandsvisning.
Prova med Fast stone image viewer. Den tar även de flesta RAW filer och snabbt visa EXIF. Lika snabb som ACDSee Classic
I övrigt kul att du testar lite. Jag fotar mestadels i jpg utom vid speciella tillfällen som dop, bröllopsarrangemang odyl för att ifall nåt går galet förlorar man minst kvalité.
En annan fördel är att man kan göra rätt hyfasde HDR bilder i efterhand utan att ta flera exponeringar med RAW,
Angående platsutrymme så skaffa bara fler DVD-skivor. De rymmer en hel del bilder efter man sållat bort de sämasta fotona.
mvh
/Stefan
Senast ändrad: