Nej, det är inte bara Adobe-killarna som vet vilken ordning saker sker i....
Sara är helt rätt på det. Punkt 9. kan iofs komma ANTINGEN före eller efter punkt 1. Detta är parametrar som påverkar omvandlingen från råfilens specifika färgrymd till XYZ. Det finns en kameraprofilversion där vitbalans och exponering gör i XYZ, och en där detta sker i kamera-RGB.
Efter denna valbara ordning på de första två punkterna (1 och 9) sker allt i den ordning som de ligger i panelen, uppifrån och ner. Av väldigt goda, och enligt mig ganska välgenomtänkta orsaker.
För min egen del ligger dock ett steg FÖRE Lightroom, och det är kopieringen till en tempmapp på hård-disken. I denna "import-mapp" sköter jag första-sorteringen av bilder som refuseras.
Program för första-sortering:
http://www.fastpictureviewer.com/
FastPictureViewer Professional. Det snabbaste jag hittat för att bläddra och culla bilder.
Sedan LR, export till ProPhoto fullstorlek (eller ARGB nerskalat), beroende på vad jag ska använda bilden till.
Sedan eventuellt PS...
Man bör (rent bildtekniskt, ang. kvalitet) försöka komma så nära slutmålet som möjligt i råkonverteraren. Det är här du har tillgång till bäst råmaterial, allt efter detta måste ju ske på gamma-korrigerad och redan kurvbehandlat material.